שבוע אלים במיוחד בבירה: עם תחילת חודש הרמדאן ולאחר סגירת המדרגות בשער שכם, כמעט בכל ערב מתקיימות הפרות סדר בירושלים. במוקד: שער שכם. צעירים ערבים, רובם קטינים, מיידים אבנים ובקבוקים, יורים זיקוקים לעבר כוחות הביטחון וגורמים נזק לכלי רכב - אזרחיים ומשטרתיים - במחאה על סגירת המדרגות. האירועים לרוב מתרחשים בסוף זמן תפילת הערב בהר הבית. עד כה נעצרו או עוכבו לחקירה 50 חשודים.
3 צפייה בגלריה
תקיפות הטיקטוק
תקיפות הטיקטוק
חלק מהתקיפות האחרונות
כך למשל, אמש (יום שני) פרצה קטטה בין צעירים יהודים לבין צעירים ערבים במרכז ירושלים, באזור כיכר צה"ל. העימותים צולמו והועלו לרשת - באחד מהם נראים ערבים מתנכלים ומכים רוכב אופניים חרדי שעבר במקום. במקביל, בירושלים עדים בשבוע האחרון גם להתנכלויות בעיקר כלפי חרדים בעיר. בין היתר, קיימת תופעה חדשה שבמסגרתה צעירים ערבים מתעדים עצמם מתנכלים לצעירים חרדים ומעלים את הסרטונים לטיקטוק.
ידידיה אפשטיין, חרדי בן 15, תיעד את האירועים הללו ואף הותקף בעצמו. בשיחה עם ynet הוא סיפר: "יהודים עשו סוג של צעדת מחאה בגלל המצב הזה, שמשפילים יהודים, ובאיזשהו שלב הגיעו הערבים והתעמתו איתם. הם ישר התחילו לזרוק אבנים ובקבוקי זכוכית. אותה קבוצה המשיכה לתקוף עוד יהודים ואז הלכה. חטפתי גם גז פלפל, מזל שהיינו קבוצה גדולה של יהודים כי אחרת זה היה נגמר רע".
באחד הסרטונים שהופץ אמש נראה רוכב אופניים צעיר כבן 17 מותקף על-ידי קבוצת צעירים ערבים במרכז העיר. יצוין כי הסרטון הראשון שהופץ ועורר זעזוע הוא אותו תיעוד שבו נראה צעיר ערבי סוטר לתלמיד ישיבה ברכבת הקלה. שלושה בני אדם נעצרו בחשד למעורבות באירוע - שניים מהם היום - בהם גם החשוד המרכזי, בן 17 משועפט. החשוד ברח לשטחים ונעצר במעבר קלנדיה שבגזרת עוטף ירושלים. עוד לפני כן נעצר החשוד בצילום הסרטון ובהפצתו.
מאז, רצף הסרטונים רק גבר, ובסרטונים נוספים תועדו מיידים אבנים ומתיזים גז מדמיע לעבר חרדים. בסרטון אחר, קבוצת צעירים ערבית נצפית הולכת על פסי הרכבת ברחוב יפו - מטרידה שני צעירים חרדים ומאיימת עליהם. התקריות האלימות מטרידות את המשטרה - שמודאגת גם מאופן פרסומם. במשטרה מתייחסים לאירועים ברשתות החברתיות כאל זירה נפרדת.
3 צפייה בגלריה
אירועים אלימים בכיכר צה"ל בירושלים
אירועים אלימים בכיכר צה"ל בירושלים
קטטה בין צעירים יהודים לערבים, מתוך התיעוד
(צילום: ידידיה אפשטיין)
תת-ניצב סמי מרציאנו, מפקד מרחב קדם במחוז ירושלים, התייחס לכך: "עצם הפרסום יוצר אווירה מסוימת בציבור ויוצר גם מוטיבציות אצל צעירים. זה עושה חשק לאנשים להצטרף לטרנד. הרשת החברתית היא זירה בפני עצמה. אנחנו פועלים לאתר סרטונים שבהם אנחנו מזהים פעולות פליליות. אחרי המקרה, פעמים רבות לא מגיעים בכלל לתחנת משטרה כדי להגיש תלונה".
מנגד, במשטרת ישראל אמרו היום כי הם "פועלים בנחישות תוך הפעלת כלל היכולות האנושיות והטכנולוגיות העומדות לרשותנו על-מנת למנוע אירועי אלימות והפרות סדר, לאתר את המעורבים באירועים שהתרחשו ולהביאם לחקירה בכוונה למצות עמם את הדין. במשטרה ובמג"ב ממשיכים לפעול בצורה נחרצת ונחושה למיגור אירועי האלימות תוך שימוש בכלל האמצעים והיכולות שעומדים לרשות השוטרים והלוחמים".
3 צפייה בגלריה
אירועים אלימים בכיכר צה"ל בירושלים
אירועים אלימים בכיכר צה"ל בירושלים
אירועים אלימים בכיכר צה"ל בירושלים
(צילום: ידידיה אפשטיין)
כמו כן, מעבר לאירועים שצוינו, פשטו ביממה האחרונה שוטרי מחוז ירושלים על שכונת מאה שערים, זאת בעקבות המחאות המאורגנות של חרדים קיצוניים שמתרחשות כבר למעלה מחצי שנה באזור צומת בר אילן. המפגינים מתנגדים לתוואי הרכבת הקלה שצפוי לעבור סמוך למקום מגוריהם בטענה שאיכות חייהם תיפגע. עוד הם טוענים כי הדבר יגרום ל"פריצוּת".

ריבלין: "תקיפות יהודים אינן יכולות להפוך לשגרה"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיב על האירועים האלימים: "תמונות התקיפה המטלטלות של יהודים החווים התעמרות כך סתם, ללא סיבה, לאור היום, דווקא בערים בהן ידענו תמיד להעלות על נס את השותפות והקיום המכבד, אינן יכולות להפוך לשגרה. לצד אכיפה משטרתית חסרת פשרות, עלינו לוודא כי תופעות אלה זוכות לגינוי והוקעה גם מההנהגה הערבית וכי אנו משלבים זרועות במאבק באלימות.
"אסור, פשוט אסור לנו להפוך את האלימות לשפה לגיטימית. עלינו להילחם באלימות, בחינוך, בהסברה, בגינוי ציבורי שלא משתמע לשתי פנים, ולצד זה באכיפה נוקשה, שתרחיק את הגורמים האלימים והעבריינים".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה.