מעקב ynet: האוטובוסים עמוסים ובמקום לתגבר קווים - מעלים יותר נוסעים. נוסעים רבים ברחבי הארץ מדווחים על עומסים בקווים ועל אוטובוסים מלאים ש"מדלגים" על תחנות. זאת, חרף הנחיות משרד הבריאות במסגרת משבר הקורונה והגדרת מספר נוסעים מקסימלי.
גם הודעת משרד התחבורה שהתקבלה השבוע על הגדלת תפוסת הנוסעים באוטובוסים ל-75% בשעות מסוימות עם פתיחת שנת הלימודים, לא נותנת מענה שלם - למשל בהיבט אכיפת ההגבלות שאיתן מתמודדים הנהגים.
10 צפייה בגלריה
קו 61 ברמת גן
קו 61 ברמת גן
קו 61 ברמת גן. "נסיעה קצרה הופכת לסיוט"
10 צפייה בגלריה
קו 4 בתל אביב
קו 4 בתל אביב
"5 אוטובוסים עברו ולא עצרו". קו 4 בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
10 צפייה בגלריה
צפיפות בקו 15 של חברת דן בתל אביב
צפיפות בקו 15 של חברת דן בתל אביב
צפיפות בקו 15 של חברת דן בתל אביב
(צילום: 15 דקות )
במשרד התחבורה ניסו לתגבר את שירות האוטובוסים בהתאם לביקושים, לפי שעה ללא הצלחה. לדבריהם, הביקושים משתנים ולא צפויים. אולם גם בקווים המוכרים ובשעות העומס הידועות, המצב דומה.
תלונות הנוסעים נוגעות למשל לקווים הפועלים במרכז הארץ, בין היתר בין רמת גן לבין תל אביב ובעיקר בקווים 61 ו-161. דיווחים זהים התקבלו גם בהתייחס לקווים בין צפון העיר לכיוון שוק התקווה, כמו 104 ו-16, וכן הקווים שיוצאים ממרכזי התעסוקה ברמת החייל בשעות אחר הצהריים.
בחיפה התקבלו תלונות דומות על עומסים במטרונית בשעות אחר הצהריים, בקווים שיוצאים ממרכזית בת גלים דוגמת קו 40 ונוספים. בירושלים, צפיפות מורגשת ברכבת הקלה ובקווי השירות לכותל המערבי. בקווים באזור עוטף ירושלים נרשמו עומסים גם כן ותלונות על אוטובוסים שפוסחים על תחנות.
10 צפייה בגלריה
נוסעים ממתינים בתחנה המרכזית בירושלים לאוטובוס לכיוון צפון
נוסעים ממתינים בתחנה המרכזית בירושלים לאוטובוס לכיוון צפון
נוסעים ממתינים בתחנה המרכזית בירושלים, ארכיון
10 צפייה בגלריה
קו 16 בתל אביב
קו 16 בתל אביב
"אוטובוסים מלאים פוסחים על תחנות". קו 61 ת"א
(צילום: אסף זגריזק)
בנוסף, נוסעים מדווחים על אוטובוסים שלא עוצרים בתחנות בימי שישי לפני כניסת השבת ובמוצאי השבת, אז שירות התחבורה הציבורית פועל באופן מצומצם ביחס לימי החול - ונוסעים רבים נותרים ללא מענה.
מחסור חמור במשאבים מורגש גם בימי ראשון וחמישי, לנוכח נסיעות חיילים בין הבסיסים ולבתיהם. כפי שפורסם ב-ynet, בצה"ל מגבשים תוכניות להסעת החיילים, אך בינתיים התורים לאוטובוסים ברחבי הארץ מלאים בעשרות חיילים מצטופפים. בניסיון להקל במעט על הצפיפות באוטובוסים הוחלט להתיר לחיילים להשתמש ברכבות גם בימי ראשון וחמישי, החל מיום ראשון הקרוב.

"נסיעה של 25 דקות הפכה לסיוט"

הילה כהן ניסתה להגיע ממקום עבודתה בלוד לצומת צלפון - נסיעה שלדבריה אורכת 25 דקות "והפכה לסיוט".
"הורידו אותי ועוד ארבעה נוסעים נוספים מאוטובוס שגם ככה איחר ברבע שעה, וחיכינו בתחנה עוד 45 דקות לאוטובוס הבא", היא סיפרה. "בזמן שחיכיתי ראיתי עוד אוטובוסים חולפים על פני התחנה. רוצים לשמור על הבריאות שלי? מעולה, תתגברו בעוד אוטובוסים. תחבורה ציבורית שנראית ככה מחוץ למדינת תל אביב לא מעודדת להשתמש בה".
10 צפייה בגלריה
קו 4 חברת דן בתל אביב
קו 4 חברת דן בתל אביב
קו 4 חברת דן בתל אביב, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
10 צפייה בגלריה
תחנת אוטובוס בז'בוטינסקי פינת רבי עקיבא בבני ברק
תחנת אוטובוס בז'בוטינסקי פינת רבי עקיבא בבני ברק
ז'בוטינסקי פינת רבי עקיבא בבני ברק, ארכיון
(צילום: עמית הובר)
יניב מתל אביב, שוויתר על שימוש בכלי רכב פרטי, סיפר על שמתרחש כשהוא מנסה להגיע מדי יום לעבודתו שברמת החייל. "אני עומד בתחנה ונהגי האוטובוס פשוט דוהרים קדימה ובכלל לא מסתכלים עלינו, וזה אומר לחכות זמן רב בשמש. האוטובוסים חייבים להיות נגישים ולתת תנאים הומניים", הוא אמר.
נוסע אחר, יאיר, סיפר על אתגרי התחבורה הציבורית במוצאי השבת: "במשך שעה וחצי חיכינו על כביש החוף לאוטובוס לכיוון תל אביב, חמישה אוטובוסים עברו ולא עצרו. היו איתנו עוד 20 נוסעים בתחנה. מתי פוליטיקאים יבינו כבר את הסבל שהאזרחים עוברים בשימוש בתחבורה הציבורית? משקרים לנו שמתגברים אוטובוסים בשביל יחסי ציבור, בעוד שבשטח הכול שקר. שפעם אחת שרת התחבורה תנסה לעלות על אוטובוס בינעירוני בתקופת הקורונה. אולי זה סוף סוף יעשה משהו", הוא הוסיף.
אחינעם תמר וירט ניסתה להגיע אתמול ממקום עבודתה בתל אביב לדירתה שבירושלים. בשעה 23:30 היא המתינה בתחנת סבידור לאוטובוסים לבירה יחד עם עוד עשרות נוסעים. "עמדנו שם 150 איש ואישה כדי לעלות על קו 480 כי אין רכבות אחרי 21:30".
10 צפייה בגלריה
עומס ברכבת סבידור מרכז
עומס ברכבת סבידור מרכז
עומס ברכבת סבידור מרכז
(צילום: אחינעם תמר וירט)
"התחנה המרכזית החדשה מלאה הומלסים ונרקומנים ואף אחד לא רוצה להגיע לשם אז כולם הגיעו לסבידור". לדבריה, למרות שאוטובוס יצא בכל 10 דקות בשל מגבלות הקורונה ועומס הנוסעים, ההמתנה היא של 50 דקות כדי לעלות לאוטובוס. "אחד הנהגים אמר לי שזה ככה כל יום כל היום וכולם יודעים ולא עושים כלום. אין לנו רכב כי אין לנו כסף. זו האמת. בין שתי הערים הכי גדולות בישראל, אזרחים ואזרחיות עומדים ועומדות בתור במשך קרוב לשעה שלמה כדי לעלות על תחבורה ציבורית גרועה, לא מתפקדת ולא מותאמת לקורונה".
תלונות דומות מגיעות גם מחיילים. אחד מהם סיפר ל-ynet: "לקח לי שמונה שעות להגיע מהבסיס הביתה עם שלושה תיקים כבדים. נדרשתי להילחם על מקום בתחנה המרכזית בבאר שבע כדי לא לחכות לאוטובוס הבא, 45 דקות מאוחר יותר. אמנם רכבות חזרו לשמש חיילים, אבל לא בימי ראשון וחמישי, אז לוקחים אוטובוסים לבסיס ומהבסיס ויש עומסים באוטובוסים. אין מספיק קווים ויש גם כאלה שיש לא עוצרים".
בעקבות תלונות החיילים הודיעה שרת התחבורה מירי רגב כי פנתה לשר הביטחון בני גנץ על מנת לתגבר את מערך ההיסעים הצה"לי. זאת, לנוכח העובדה ש"מערך התחבורה הציבורית בימי הקורונה מוגבל לתפוסה של 50% בלבד, וגם לביקושים האזרחיים הוא לא נותן מענה באופן מלא".
10 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
פנתה לגנץ לתגבור הסעות החיילים. השרה מירי רגב
(צילום: מארק ישראל סלם)
בתוך כך, בדיון שהתקיים בוועדה לפניות הציבור בכנסת בשבוע שעבר, נציגי משרד התחבורה אמרו כי הקושי הגדול ביותר הוא לחזות את הביקושים, בין היתר בשל חופשת תלמידי הישיבות בתקופת "בין הזמנים".
אלא שבינתיים תקופה זו הסתיימה - והעומסים ממשיכים. במקום לתגבר את קווי התחבורה הציבורית באוטובוסים נוספים, החליטו במשרדי התחבורה והבריאות להעלות את מספר הנוסעים בכל אוטובוס חרף נתוני התחלואה הקשים.
נזכיר כי בהתאם לתקנות הקורונה נסיעה באוטובוס עירוני מותרת ל-32 נוסעים, באוטובוס מפרקי ל-50 נוסעים ובאוטובוס בינעירוני ל-30 נוסעים.

במשרד התחבורה הודיעו היום כי עם תחילת הלימודים בבתי הספר תתאפשר תפוסה של 75% באוטובוסים בשעות 6:00-9:30 בבוקר ו-14:00-17:00 אחר הצהריים. המשמעות היא שבאותן שעות בלבד תתאפשר עלייתם של 49 נוסעים לאוטובוס העירוני, 75 נוסעים לאוטובוס מפרקי ו-45 נוסעים לאוטובוס הבינעירוני.
במצב כזה כלל לא תתאפשר שמירת מרחק בין הנוסעים, שלא כולם עוטים מסכה כנדרש. מנגד, אולי, פחות נוסעים יאלצו להמתין בתחנות תחת השמש הקופחת. בכל מקרה, עדיין לא ברור מי אמור לאכוף את מגבלת הנוסעים העדכנית, משהובהר בבתי הדין לעבודה כי אין זה מתפקידם של הנהגים.
10 צפייה בגלריה
עומס ברכבת הקלה בירושלים
עומס ברכבת הקלה בירושלים
עומס ברכבת הקלה בירושלים, ארכיון
(צילום: 15 דקות)
במשרד התחבורה מסרו בתגובה כי "משרד התחבורה אישר לחברות התחבורה הציבורית לתגבר את קווי האוטובוסים המופעלים על ידם, באמצעות חברות פרטיות. מלבד תגבור זה נעזרים החברות בכ-700 אוטובוסים נוספים של קבלני משנה, במטרה לעמוד בביקושים לנסיעות, במיוחד בשעות העומס.
על פי הנחיות משרד הבריאות חלה חובה לעטות מסיכה במרחב הציבורי, ובכלל זה גם באוטובוסים. נהגי אוטובוסים ופקחים הונחו על ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה לדרוש מהנוסעים לעטות מסיכה במהלך הנסיעה, במטרה לשמור על בריאות הנוסעים".
דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל מודע לאתגרים החדשים שנוצרו בתחבורה הציבורית על רקע צמצום כמות הנוסעים המותרת, וזאת בשל הצורך בריחוק חברתי בימי קורונה.
אתגרים אלו משפיעים על הציבור הישראלי כולו ובתוכו גם משרתי צה"ל. בעקבות כך, צה"ל נוקט מגוון אמצעים על מנת להקל על העומסים, בהם תגבור מספר האוטובוסים המיועדים להסעות חיילים בימי ראשון וחמישי, הפעלת אפליקציית שאטל המסייעת לחיילים להגיע ליעדם באמצעי התחבורה הצבאיים העומדים לרשותם, ופריסת הגעת החיילים לבסיסים בימי ראשון.
"יש לציין כי החלטת צה"ל למנוע הגעת חיילים לרכבת ישראל בימים ראשון וחמישי התקבלה לבקשת משרד התחבורה, ובמטרה לסייע למשק".
מנכ"לית ארגון 15 דקות, שמרית נוטמן, אמרה: "בשבועות האחרונים הנוסעים מדווחים לנו על עומסים גדולים, גם בתחבורה הבינעירונית וגם בתחבורה העירונית. נוסעים שנשארים להמתין בתחנות, צפיפות ברכבת הקלה בירושלים ובקווי אוטובוס רבים אחרים - אלה החיים של נוסעי התחבורה הציבורית בתקופה זו.
"לא ברור כלל מה הוביל את השרה רגב להחליט לאפשר 75% תפוסה רק בחלק משעות היום", המשיכה נוטמן, "כבר היום נהגי האוטובוסים מתקשים לפקח על כמות הנוסעים שעולים ויורדים, וזה גם לא צריך להיות התפקיד שלהם. כעת תתווסף להם משימה נוספת - להסביר לנוסעים המבולבלים למה בשעה 9:25 הם יכולים לעלות לאוטובוס, אבל בשעה 9:31 הם ייאלצו להמשיך להתייבש בתחנה בהמתנה לאוטובוס הבא שאולי יעצור לאסוף אותם. יותר אוטובוסים ויותר פיקוח - זה מה שצריך משרד התחבורה לעשות כדי לשמור על בריאותם ועל רמת שירות טובה לנוסעים".
בארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסרו: "כלל לא ברור מיהו הגורם שיהיה אחראי לספירת הנוסעים ולהגבלה שצריכים לייצר באוטובוסים. אנו תוהים מה יהיה הנוהל למקרה שתהיה חריגה במספר הנוסעים. לצערנו, עד כה משרד הבריאות לא התייחס לשלילת הסכנה בהצטופפות נוסעים רבים כל כך בחלל סגור באוטובוסים".
יו"ר ארגון חברות ההסעה הפרטיות בישראל, ניסים סרוסי, התייחס להנחיות החדשות: "ההחלטה להגדיל את מספר הנוסעים באוטובוסים בתקופה זו, שבה אנו רואים כי התחלואה עולה מדי יום, היא אינה סבירה בעליל. במקום שהממשלה תקדם את ההחלטה שהיא כבר קיבלה בעצמה - לתגבר את מערך התחבורה הציבורית עם אוטובוסים ונהגים של חברות ההסעה הפרטיות, ובכך להגדיל את תדירותם עבור ציבור הנוסעים, מה שבמקביל יעניק פרנסה לעובדי הענף שיושבים בבתים למעלה מחמישה חודשים - הממשלה בוחרת לשים פלסטרים ולפעול ללא שום היגיון".