אוסטריה ודנמרק הודיעו כי בכוונתן לשתף פעולה עם ישראל על מנת לפתח חיסונים חדשים שיוכלו להתמודד בצורה מיטבית עם הווריאנטים החדשים שמתגלים לנגיף הקורונה. הודעת שתי המדינות מגיעה ימים לפני ביקורם בישראל של הקנצלר סבסטיאן קורץ וראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן בישראל.
שני המנהיגים יגיעו לישראל ביום חמישי, ויתרשמו במהלכו מקמפיין החיסונים הישראלי, שזוכה לשבחים בעולם על קצב התקדמותו המהיר. בישראל מכנים את הביקור "פסגת חיסונים", ולפי גורמים בישראל קורץ ופרדריקסן ידונו במהלכו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהקמת "תאגיד בינלאומי לייצור חיסונים". נתניהו כבר שוחח על כך עם יורש העצר של בחריין, הנסיך סלמאן בן חמד, ועם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו.
7 צפייה בגלריה
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ. "אסור להיות תלויים בבריסל"
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
צעיר מתחסן חיסון חיסונים מתחסנים פייזר מגן דוד אדום מד"א בית שמש
צעיר מתחסן חיסון חיסונים מתחסנים פייזר מגן דוד אדום מד"א בית שמש
מבצע החיסונים בישראל. מנהיגי דנמרק ואוסטריה יתרשמו
(צילום: AFP)
החלטתן של אוסטריה ודנמרק לשתף פעולה עם ישראל בפיתוח חיסונים מהווה מכה לשיתוף הפעולה האירופי בתחום, כשעד כה 27 המדינות החברות בו הסכימו לנהל במשותף את מבצע החיסונים שלהן. אלא שכבר זמן רב המבצע הזה מתנהל בעצלתיים, בין היתר בשל קשיים באספקה מיצרניות החיסונים, ויותר ויותר מדינות אירופיות מותחות ביקורת על התנהלות הפקידים בבריסל.
קורץ מסר היום כי אף שמבחינה עקרונית מבצע החיסונים המשותף של האיחוד אינו שגוי, ההתנהלות של בריסל הייתה איטית מדי, בין היתר בשל עיכוב במתן האישור לשימוש בחיסונים על ידי רשות התרופות האירופית. הוא הוסיף שכעת אסור שאוסטריה תסתמך רק על האיחוד האירופי בתחום החיסונים.
"אנחנו חייבים להתכונן למוטציות חדשות ואסור לנו להיות תלויים אך ורק באיחוד האירופי בהפקתם של חיסונים מדור שני", הוא מסר בהודעתו. לדבריו, מומחי בריאות הסבירו שבשנים הבאות, במסגרת המאבק באותם וריאנטים חדשים, הממשלה האוסטרית תידרש כנראה לחסן מדי שנה שני שלישים מהאוכלוסייה – כלומר כשישה מיליון בני אדם. עד כה אוסטריה חיסנה רק כ-5.5% מאוכלוסייתה.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
"התמזל מזלנו לשתף פעולה". ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
(צילום: רויטרס)
בהודעתו היום של הקנצלר קורץ הוא ציין כי ארצו ודנמרק יעבדו עם ישראל לא רק בפיתוח חיסונים לווריאנטים, אלא גם ישתפו פעולה בחקר שיטות טיפול חדשניות למחלת הקורונה.
ביקורת על התנהלות מבצע החיסונים האירופי השמיעה גם ראש ממשלת דנמרק פרידרקסן. "אני לא חושבת שהוא יכול לעמוד לבדו, בגלל שאנחנו צריכים קיבולת רבה יותר", היא אמרה אתמול לכתבים. "זו הסיבה שבגללה התמזל כעת מזלנו לשתף פעולה עם ישראל". היא נשאלה אם בהחלטתן המשותפת דנמרק ואוסטריה נוקטות פעולה חד-צדדית להשגת חיסונים, והשיבה: "אתם יכולים לקרוא לזה כך".

כמה זמן החיסון יהיה בתוקף?

חשש מהווריאנטים של הנגיף השמיע אתמול גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בישיבת השרים שבה הוחלט להמשיך כמתוכנן בפתיחת המשק, למרות סימנים של עלייה מחודשת בתחלואה. נתניהו אמר כי "אף אחד לא יודע" מה תוקפם של החיסונים הנוכחיים, וכי ייתכן שיהיה צורך לספק זריקות נוספות למתחסנים. בשל כך, הוא אמר, הוא פועל להביא לישראל עוד 36 מיליון חיסונים.

נתניהו אמר: "רשמנו בדרכון הירוק תוקף של חצי שנה, ואולי זה יהיה שנה, אנחנו מקווים שיותר. אנחנו צריכים להיערך לתרחיש הגרוע – שנצטרך לחסן כל חצי שנה תשעה מיליון אזרחים בשני חיסונים, שזה 18 מיליון חיסונים בחצי שנה ו-36 מיליון חיסונים רק בשנה הקרובה. אם לא נעשה זאת, ויפוג תוקף החיסון, הכול יחזור מחדש – תחלואה, מוות וסגרים".
ראש הממשלה הוסיף כי ישראל דנה כעת עם חברת פייזר במחקר ופיתוח חיסונים. "זו משימה מאוד חשובה כדי להפוך את ישראל למעצמת חיסונים עצמאית שיכולה לייצר לעצמה וגם לאחרים חיסונים", אמר אמש. מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, אמור להגיע לישראל בשבוע הבא כדי לדון בסוגיית החיסונים. נתניהו דן גם עם מנכ"ל חברת מודרנה על הקמת מפעל חיסונים אזורי בישראל.
אוסטריה ודנמרק אינן המדינות היחידות ש"שוברות שורות" מהשותפות האירופית בתחום החיסונים. מספר הולך וגדל של מדינות בו כבר הזמינו חיסון באופן עצמאי מסין ומרוסיה, אף שסוכנות התרופות האירופית טרם העניקה להם אישור לשימוש או קבעה שהם בטוחים לשימוש.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מתחסן נגד קורונה עם חיסון סיני של סינופארם
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מתחסן נגד קורונה עם חיסון סיני של סינופארם
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מקבל את החיסון הרוסי. המדינות האירופיות שוברות שורות
(צילום: AP)
סלובקיה הזמינה אתמול 2 מיליון מנות של החיסון הרוסי, "ספוטניק V". היא מצפה שהמנות הללו יגיעו אליה כבר החודש, על מנת להגביר את קצב החיסונים בשטחה ועל רקע זינוק שם בתחלואה ובתמותה מהנגיף. שכנתה, צ'כיה, מתמודדת כעת עם ההתפרצות הקשה ביותר של הנגיף בשטחי האיחוד, ושוקלת גם היא להזמין את החיסון הרוסי.
בהונגריה עושים שימוש בחיסון של החברה הסינית סינופארם, ובניסיון להרגיע את החששות של אזרחיו ראש הממשלה ויקטור אורבן קיבל בעצמו את החיסון הזה ביום ראשון. אורבן קרא לבריסל לעשות שימוש גם בחיסונים הסיניים והרוסיים, ואמר שבתחום הבריאות אין מקום להכניס שיקולים גיאו-פוליטיים.

נורמליזציה מבוקרת בטורקיה

בתוך כך, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתכננת להאריך את הסגר במדינה עד ל-28 במרץ. כך עולה מטיוטת החלטה שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס. לפי הטיוטה, למרות הארכת הסגר בשבוע הבא צפויות הקלות מסוימות בגרמניה. מרקל תדון היום בסוגיות אלו עם ראשי 16 מדינות המחוז של גרמניה.
7 צפייה בגלריה
דיון G7 בוריס ג'ונסון אנגלה מרקל עמנואל מקרון ג'סטין טרודו ג'ו ביידן מריו דראגי
דיון G7 בוריס ג'ונסון אנגלה מרקל עמנואל מקרון ג'סטין טרודו ג'ו ביידן מריו דראגי
מרקל. הארכת הסגר, לצד הקלות
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
תלמידים בית ספר אנקרה ב טורקיה הקלות בהגבלות ה קורונה
תלמידים בית ספר אנקרה ב טורקיה הקלות בהגבלות ה קורונה
חזרו לבית הספר. תלמידים באנקרה, היום
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מחיצות ב מסעדה ב איסטאנבול טורקיה קורונה
מחיצות ב מסעדה ב איסטאנבול טורקיה קורונה
מחיצות במסעדה באיסטנבול
(צילום: רויטרס)
על פי הטיוטה ב-8 במרץ יותרו התקהלויות של עד חמישה אנשים משני בתי אב שונים, כשילדים מתחת לגיל 14 לא נספרים. כעת ההנחיות מאפשרות מפגש של עד שני אנשים תחת תנאים מסוימים. עוד מצוין בטיוטה כי בשבוע הבא יוכלו לפתוח את שעריהם גם חנויות פרחים וספרים, סלוני יופי, מכוני קעקועים ומרכזי ספא. אתמול כבר הותר למספרות להיפתח תחת כללי היגיינה נוקשים, אחרי כחודשיים וחצי שבהם הן היו סגורות בגרמניה. בנוסח של הטיוטה נקראים הגרמנים להימנע מנסיעות בתוך גרמניה ומחוצה לה לקראת חג הפסחא, אם כי מצוין בה שביקורים מוגבלים אצל קרובי משפחה מותרים במהלך החג.
בעוד בגרמניה דנים בהארכת ההגבלות, בטורקיה נפתחו היום מחדש חלק מבתי הספר והמסעדות. אמש הודיע הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן על הסרת הסגר בסופי השבוע מערים בעלות סיכון הדבקה נמוך עד בינוני. הסגר בערים שבהן רמת הסיכון גבוהה יצומצם בסוף השבוע רק לימי ראשון, במסגרת מה שארדואן כינה "נורמליזציה מבוקרת".
ההקלות בטורקיה נעשות למרות עלייה מחודשת בתחלואה. אתמול דווח שם על 9,891 נדבקים חדשים, המספר היומי הגבוה ביותר מאז 11 בינואר וזינוק מ-8,424 הנדבקים שאובחנו יום לפני כן. "מספר מקרי הדבקה בווריאנטים של הנגיף נמצא בעלייה מתמדת. אנחנו לא רואים תנאים המאפשרים חזרה לשגרה הישנה", מסר איגוד הרופאים הטורקי. "שיקולים פוליטיים וכלכליים לא יכולים לקבל קדימות על חיי אדם ומדע".