14 יום בדיוק לפני הבחירות הגיע הערב (שלישי) יו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער לאולפן ynet והשיב על השאלות ששלחתם אתם - גולשי ynet. הוא שב ואמר כי לא יישב עם נתניהו - ומתח ביקורת על בנט שלא עשה זאת, הבטיח לצמצם את השפעת החרדים - וגם סיפר על הרגלי הצפייה בטלוויזיה עם רעייתו גאולה אבן. בימים הקרובים יגיעו לאולפן גם ראשי המפלגות האחרות כדי להשיב על שאלות הגולשים.
אילן שואל: למה עזבת את המפלגה שבה גדלת? "מסגרת מפלגתית היא אמצעי לעשות למען טובת המדינה, ואני כל החיים הייתי במסגרת הזאת, במסגרת הליכודית, גם בשעות של שפל, אחרי התבוסה ב-2006, כשירדנו ל-12 מנדטים. באמת שהיה צריך להחזיק את המפלגה ואני החזקתי אותה בשנים האלה באופוזיציה. האמנתי שזה הדבר הנכון לעשות בשביל המדינה. בשנים האחרונות, ובדגש על השנה האחרונה, ראיתי שהמפלגה הופכת לכלי שרת לאדם אחד, למין סוג של פולחן אישיות, של חנופה, של התבטלות ובעיקר, הדבר המטריד, הכפפת טובת המדינה לאינטרסים האישיים של נתניהו. ראינו את זה בשיאו בפרשת אי העברת תקציב המדינה, ועם זה לא יכולתי להשלים והגעתי למסקנה שהערכים והדרך שאני מאמין בהם יותר חשובים מהמסגרת, ושאוכל לשרת אותם רק באמצעות הקמת מסגרת פוליטית חדשה שתיתן לאזרחי ישראל אפשרות לשינוי, אפשרות לצאת מהמצב הזה".
8 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
סער משיב על שאלות הגולשים באולפן
(צילום: קובי קואנקס)
זו מסגרת שהיא כאן כדי להישאר? עם הליכוד גמרת? "כן, בוודאי. הליכוד שאני גדלתי עליו, של מנחם בגין ויצחק שמיר, הגישה הממלכתית, המאחדת, מה זה השם ליכוד? לחבר. היום הליכוד בעידן נתניהו, אחרי 15 שנים בשלטון, הוא מפלגה אחרת, ובשלב שאתה מרגיש אפס הזדהות גם עם הממשלה שנתניהו בראשה וגם עם המפלגה שנתניהו עומד בראשה, אתה חייב לתת לעצמך את הדין וחשבון ובסופו של דבר את החייב להיות אמיתי עם עצמך ומה שאתה מאמין".
שאלתו של בן: כשאמרת על נתניהו שהוא מביא אביב מדיני, שיקרת? "לא, אני חושב שלנתניהו היו הישגים מדיניים, אין שום ספק שתקופת שלטונו של הנשיא טראמפ הייתה תקופה שבה יכולת הפעולה של ישראל בכלל ונתניהו בפרט הייתה הרבה יותר משופרת, אבל כעובדה זו תקופה שמצבנו המדיני השתפר, הגענו להישגים מדיניים, מגיע לנתניהו קרדיט על ההישגים האלה. אני גם נתתי לו את הקרדיט על כך, באופן גלוי, מעל במת הכנסת, גם על ההסכמים עם האמירויות ובחריין".
בדיעבד אתה מצטער שהגנת עליו בחלק מהדברים? "לא, כשהגנתי עליו בנושאים של מהות, האמנתי בזה. אף פעם לא הייתי כמו אחרים, כלי שרת לצורך ענייניו האישיים, המשפט הפלילי שלו. גם מתחתי עליו ביקורת בשנים האחרונות, גם התמודדתי מולו, בתוך הליכוד".
8 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"מי שרוצה בהמשך שלטון נתניהו - אני מבקש שלא יצביע בשבילי"
(צילום: קובי קואנקס)
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בביקור בכללית באבו גוש
בנימין נתניהו בביקור בכללית באבו גוש
"לא מצטער שהגנתי עליו בעבר". נתניהו
(צילום: AFP)
דוד, שמזדהה כאיש ימין, רוצה לדעת: האם אתה מבטיח שלא תמליץ על לפיד? "אני לא מתכוון להמליץ על לפיד, הבהרתי את זה גם בעבר".
זו הבטחה? "תגדירי את זה איך שאת רוצה. תקווה חדשה תמליץ על מי שיושב מולך ובסופו של דבר בהתאם לתוצאות. אני חושב שיש לנו, לי, סיכוי יותר טוב להרכיב ממשלה. אני לא חסום במקומות שלפיד חסום בהם. אני חושב שיש לנו סיכוי יותר טוב לעשות את זה וזו התכנית שלנו".
בנט צריך להיות חבר בממשלה? "בוודאי, למה לא. אני לא פוסל, אני לא רוצה להגיד אף אחד, אבל כמעט אף אחד אני לא פוסל. בסופו של דבר צריך להקים ממשלה. אם ניקח את הנושאים, נניח של דת ומדינה והשפעה של החרדים, אז אי אפשר להגיע לאותו מקום שנתניהו הגיע אליו, זאת אומרת של תלות מוחלטת במפלגות החרדיות".
עומר שואל: למה אתה ולא בנט? "אני לא רוצה לדבר על בנט, אני מדבר על עצמי. אנחנו קודם כל מפלגת מרכז ימין ליברלית שרוצה להחליף את השלטון. מי שמתלבט לגבי הצבעה לבנט, שעד לרגע זה, שבועיים לפני הבחירות, הוא לא אומר: אני רוצה להחליף את השלטון ולא אשב עם נתניהו. הוא אומר את החלק הראשון של המשפט אבל הוא אומר: אבל אני יכול לשבת עם נתניהו, אז לא יכול לתאר ברמה ביקורתית כל כך חריפה את השלטון ולהגיד 'אולי בכל זאת אני אנציח אותו'".
8 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"לא מתכוון להמליץ על לפיד לראשות הממשלה"
(צילום: יריב כץ)
האם תוותר על ראשות הממשלה כדי להחליף שלטון? "אין לי פה עניין של אגו. יש לי יעד של החלפת השלטון, זה היעד שהצבתי לעצמי".
המשמעות היא להיות שר בממשלת לפיד? "לא".
אם פסלנו את נתניהו, נשארנו עם לפיד או בנט. "אני לא פוסל אף אחד. אני מעריך שלפיד, ואם את תעשי את החשבון במספרים בין שיח הפסילות, את תגיעי לאותה מסקנה כמוני. אז למה לי לשחק משחק שאני יודע שהוא לא מעשי? לכן אני מציג את מועמדותי, כי אותי אף אחד עדיין לא פסל. לכן אני במקום שיש לי מרחב תמרון יותר גדול. אבל את הסוגיות האלה הרבה יותר חכם לברר כשיש תוצאות".
איתמר שואל האם תשב עם נתניהו כן או לא? "לא. אמרתי, ואני חוזר עוד פעם. מי שרוצה בהמשך שלטונו של נתניהו - אני מבקש שלא יצביע בשבילי. כי אני באתי להחליף ולשנות ולא כדי להנציח שלטון שלדעתי לא עושה טוב לישראל ולאזרחיה".
שאלה מאביב: איך תוכל להבטיח שהנדל והאוזר לא יבגדו בך? "אני משוכנע שזה לא יקרה. יש לי הסכם חתום איתם שאין התפלגות במהלך כל הכנסת הבאה. אני מכיר אותם. את האוזר אני מכיר אני חושב 37 שנה. סומך עליהם לחלוטין".
8 צפייה בגלריה
יועז הנדל וצבי האוזר
יועז הנדל וצבי האוזר
"סומך עליהם לחלוטין". יועז הנדל וצבי האוזר
(צילום: מוטי קמחי)
כראש ממשלה, אילו משרדים מיותרים תסגור? "המון. יש את המשרד הזה של הקידום הקהילתי נניח. אני חושב שצריך בוודאי להחזיר את כל הנושא של השכלה גבוהה ומשלימה שהוצא ממשרד החינוך אל משרד החינוך. יש אפשרות להוריד 10-8 משרדי ממשלה ועבודת הממשלה רק תתייעל ותשתפר".
עילאי שואל: האם תקדם סיפוח? "האם אני רואה כיעד של מדינת ישראל להחיל את החוק הישראלי על ההתיישבות היהודית ביהודה שומרון ובקעת הירדן? התשובה היא כן. זה יעד שלנו".
יש אבל? "כן, מכיוון שנתניהו בקונטקסט של הסכמי השלום עם האמירויות התחייב בפני ממשל טראמפ שהנושא הזה מושעה. אני מחויב להתחייבויות האלה".
שאלה של דליה: מה עמדתך לגבי נישואים גאים? "צריך למצוא את הדרך למסד את הקשר הזוגי של בני הקהילה הלהט"בית".
8 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בבית שמש
מצעד הגאווה בבית שמש
"צריך למצוא את הדרך למסד את הקשר הזוגי של בני הקהילה הלהט"בית". מצעד גאווה בבית שמש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
איך? "קבענו את העיקרון הזה בתכנית שלנו לקהילה הגאה וגם הצגנו אותו. יש לפחות שלוש אפשרויות. אפשרות ראשונה, מה שהרשויות המקומיות התחילו לעשות, וגם משרדי הממשלה יכולים להישען על אותו רישום ברשויות המקומיות והוא ייתן את כל הזכויות הרלוונטיות. שתיים, הצעה של חברת מפלגתי שרן השכל. לקחת את השגרירויות והקונסוליות, כמו שישראל מכירה בנישואי גאים שמתבצעים בחו"ל ורושמת את זה, אז באותה מידה, הם לא יצטרכו לנסוע לחו"ל, הם יוכלו בשגרירויות הזרות שהן אקס טריטוריאליות לעשות את זה פה בארץ. אפשרות שלישית, להרחיב את העניין של ברית הזוגיות שיש לו איזשהו עיגון בחוק שלנו, מאוד מצומצם, להרחיב אותו גם לקהילה הגאה. אנחנו כמפלגה ליברלית נחפש את הדרך המעשית הישימה איך אנחנו יכולים לעשות את זה".
אבל יש לך מפלגות חרדיות שלא יתנו לך, זה לא ישים הרי. "אז לא בכל דבר אני חייב לקבל את דעתן. אני לא יודע איזו קואליציה תהיה, יש לנו עמדות בכל הנושאים האלה, שאלת אותי מה עמדתנו, זו עמדתנו".
מיכל שואלת מהי המדיניות הכלכלית שלך. "המדיניות הכלכלית שלי היא מדיניות ליברלית, אבל עם רגישות לשכבות חלשות, עם מחויבות לחוליות החלשות בחברה. המצע שלנו הוא של הגברת תחרות, של שוק חופשי, של הורדת חסמים. הוא מצע כלכלי ליברלי. אבל יש לנו מחויבויות שהגדרנו אותן. למשל האזרחים הוותיקים. נעמוד על העלאת הבטחת ההכנסה לאזרחים ותיקים עניים ל-200 אלף איש במדינה הזאת שמתלבטים בין לקנות תרופות למזון, אנחנו מחויבים לזה. אנחנו מחויבים לביטוח סיעודי לכל אזרחי ישראל, לחוקק חוק חובת ביטוח סיעודי כדי שמשפחות לא יקרסו כשההורים או אחד מהם במצב סיעודי".
צחי שואל אם אתה תומך בסגירת עסקים בשבת. "אני תומך בזה שכל רשות מקומית בשטחה תהיה לה אפשרות להחליט בנושאים האלה. תל אביב זה לא בני ברק, אילת זה לא אלעד. אני לא מאמין בכפיה דתית, אני נגד כפיה דתית".
גילה שואלת: האם תעלה את קצבאות הנכים? "כן, צריך לעמוד באותו מתווה שהממשלה הציבה ועד עכשיו הוא לא הושלם. הוא כולל כמה מדרגות. כרגע הנכים קיבלו תוספת בקופסה, כלומר קיבלו איזשהו סכום אבל בסופו של דבר לא הגענו להשלמת ההתחייבות לגבי הנכים ואני בעד לקיים אותה".
הדר שואלת אם יש תוכנית לדיור הציבורי. "יש לנו תכנית להגדלת הבנייה לדיור להשכרה".
צריך בכלל עדיין דיור ציבורי? "כן, בוודאי. התערבות בשוק בכלל היא לא דבר רצוי, בוודאי לא התערבות בשוק הדיור. אבל נוצרה בעיה גדולה של פערים בין היצע וביקוש, זה מקפיץ את המחירים. ואז לפחות לאותם זוגות צעירים שאין להם אתה צריך לעשות תכניות שיאפשרו להם להגיע לדירה. אז מעבר לדיור להשכרה, מה שאמרתי קודם, בזמנו של כחלון היה דיור למשתכן. צריך לעשות משהו, לא בדיוק אותו דבר, שם למשל במרכז היה סבסוד יותר גדול מבפריפריה".
8 צפייה בגלריה
מראדונה מול משה גלאם ונבחרת ישראל
מראדונה מול משה גלאם ונבחרת ישראל
"היה מנהיג על המגרש". מראדונה
(צילום: יוסי רוט)
שאלה משניר: איך תטפל בפשיעה במגזר הערבי? "אנחנו בעידן הפרויקטורים, חייבים למנות פרויקטור שירכז את הנושא כמשימת על ממשלתית. יהיו לנו שלושה עקרונות בטיפול בנושא: עונשים כבדים למי שמחזיק וסוחר בנשק בלתי חוקי, איסוף הנשק הבלתי חוקי, והכרזת מלחמה על ארגוני הפשיעה בחברה הערבית. מדינת ישראל יודעת לבצע פעולות מאוד מורכבות באירן ובסוריה ובסודן ויכולה לעשות גם את זה. זה הגדרה של יעד, ולא לפחד".
ניר רוצה לדעת באיזו סידרה אתה צופה? "בשלושת החודשים האחרונים לא צפיתי בשום סדרה. בתקופה הרחוקה, הפרה-היסטורית שבה צפיתי בסדרות, צפיתי במראדונה במקסיקו, סדרה מומלצת לחובבי כדורגל ומראדונה. צפיתי בסדרה טרוצקי, מומלץ לחובבי היסטוריה ותרבות רוסית. צפיתי באסקובר, על ברון הסמים הקולומביאני".
אתה מחכה לגאולה או רואה לבד? "אנחנו אוהבים לצפות ביחד".
8 צפייה בגלריה
גדעון סער כנס תמיכה בחיפה
גדעון סער כנס תמיכה בחיפה
"לפעמים נרדמת תוך כדי צפייה בטלוויזיה". עם גאולה אבן
(צילום: נחום סגל)
אתה לא מרמה בפרקים קדימה? "לא, לפעמים גאולה נרדמת תוך כדי צפייה, אבל אנחנו אוהבים מאוד לראות ביחד. למראדונה במקסיקו היא פחות התחברה. אסקובר היא ראתה איתי מלא-מלא".
גיל שואל: מסי, רונלדו, או זלאטן? "מרדונה. אבל מבין השלושה האלה, אני אומר רונלדו. למרות שהוא עזב אותנו, את ריאל מדריד. אבל אף אחד לא מתחרה לדעתי בווירטואוזיות של מראדונה. אז יגידו לי שמסי גם וירטואוז, אבל הוא לא מנהיג על המגרש כמו שהיה מראדונה. מראדונה לבד יכל לקחת קבוצה חלשה, להביא לגביע העולם וזו היתה הגדולה שלו".
הראשונה שהתארחה בפרויקט והשיבה לשאלות הגולשים הייתה יו"ר מפלגת העבודה, חברת הכנסת מרב מיכאלי, שהבהירה כי היא לא קוראת למרצ לפרוש - למרות הסקרים האחרונים שבהם היא לא עוברת את אחוז החסימה: "זו מפלגה חשובה, אני חושבת שהיא תעבור". היא הצהירה גם שהיא לא פוסלת ישיבה בממשלה תחת גדעון סער, וגם לא לצד החרדים: "אין היום במדינה אפשרות להרכיב קואליציה שמחויבת לשוויון בין בני אדם".