ארה"ב מאמינה כי לאיראן יש מספיק חומרים בקיעים לייצור נשק גרעיני עד סוף השנה. כך אמר בכיר אמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס. הבכיר הוסיף כי טהרן חידשה את שיתוף הפעולה לייצור טילים ארוכי טווח עם צפון קוריאה, אך לא סיפק פרטים לגבי אף אחת מהטענות.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור בכור גרעיני בארצו. ארכיון
(צילום: AFP)
אחרי שבלילה האחרון הודיע מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שכל סנקציות האו"ם נגד טהרן הוטלו מחדש, אמר הבכיר האמריקני כי ארה"ב תטיל מחר סנקציות על יותר מ-20 אנשים וגופים המעורבים בתוכניות הגרעין, הטילים והנשק הקונבנציונאלי של איראן. זאת כדי לתת תוקף להפעלת מנגנון החזרת הסנקציות.
לדבריו, הנשיא דונלד טראמפ יחתום על צו ביצועי שיאפשר לארה"ב להעניש את מי שקונה או מוכר נשק קונבנציונאלי לאיראן בסנקציות משניות, וימנע מהם גישה לשוק האמריקני. ייתכן שהצו יכלול גם עסקות נשק קונבנציונלי וכלים צבאיים כמו הסירות המהירות שבהן משתמשת איראן כדי להתנכל לספינות במפרץ הפרסי. הסנקציות יוטלו על תעשיות נשק איראניות, על גורמים בכירים, מדענים ומומחים מתוכנית הגרעין, ועל גורמים אחרים המעורבים בתוכנית הטילים והרכש שלה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
דונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
יחתום על צו ביצועי מחר. טראמפ
(צילום: AFP)
ממשל טראמפ חושד כי איראן ממשיכה בפיתוח נשק גרעיני - דבר שטהרן מכחישה. "איראן עושה כל שביכולתה כדי לשמור על יכולת לחזור לעסקי הנשק בהתראה של רגע אם היא תבחר לעשות זאת", אמר הבכיר האמריקני. הוא טען שאיראן רוצה יכולת של נשק גרעיני ואת האמצעים לפתח אותו למרות הסכם הגרעין מ-2015 שביקש למנוע זאת באמצעות ריסון תוכנית הגרעין של איראן בתמורה לגישה לשוק העולמי.
איראן מפרה את תנאיו של הסכם הגרעין כיום, כמחאה על פרישת ארה"ב מההסכם והחזרת הסנקציות האמריקניות שפגעו קשות בכלכלתה, ובניסיון לאלץ את שאר המעצמות לפצות אותה. "בגלל ההסלמה הגרעינית הפרובוקטיבית של איראן, ייתכן שיש לה מספיק חומר בקיע לנשק גרעיני עד סוף השנה הזו", אמר הגורם.

הוא הוסיף כי דבריו מתבססים על "מכלול" המידע העומד לרשות ארה"ב, כולל מידע של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). סבא"א הודיעה כי איראן מעשירה אורניום רק עד לרמה של 4.5%, הרבה מתחת ל-20% שהשיגה לפני ההסכם. כדי לייצר נשק גרעיני, העשרת האורניום צריכה להגיע ל-90%.
עוד אמר הבכיר כי "איראן וצפון קוריאה חידשו את שיתוף הפעולה בפרויקט טילים ארוכי טווח, כולל העברת חלקים קריטיים". הוא סירב לומר מתי שתי המדינות החלו לעבוד יחד על הפרויקט, מתי הפסיקו ומתי חידשו את שיתוף הפעולה.
3 צפייה בגלריה
כוח משמרות המהפכה
כוח משמרות המהפכה
הצו יכלול גם עסקות נשק קונבנציונלי. משמרות המהפכה במפרץ הפרסי
(צילום: PRESSTV)
הממשל האמריקני לא הצליח להאריך את אמברגו הנשק על איראן, שתוקפו יפוג בחודש הבא כפי שנקבע בהסכם הגרעין האיראני. בעקבות כך הודיעה ארה"ב כי תפעיל את המנגנון שנקבע בהסכם הגרעין להחזרה מהירה של כל הסנקציות הבינלאומיות על איראן.
צרפת, בריטניה וגרמניה, בעלות בריתה המרכזיות של ארה"ב שגם חתומות על הסכם הגרעין, אמרו היום כי לארה"ב אין זכות להפעיל את המנגנון מכיוון שפרשה מההסכם. בהצהרה משותפת הוסיפו כי למהלך האמריקני אין כל תוקף משפטי.
דובר משלחת איראן לאו"ם, אלירזה מיריוספי, אמר כי "מופע 'הלחץ המקסימלי' של ארה"ב, שכולל אמצעי תעמולה חדשים כמעט כל שבוע, נכשל בבירור כישלון חרוץ, והכרזה על צעדים חדשים לא תשנה עובדה זו". הוא הוסיף כי "העולם כולו מבין שמדובר בחלק ממערכת הבחירות בארה"ב, והוא מתעלם מהטענות המגוחכות של ארה"ב. זה רק יהפוך את ארה"ב מבודדת יותר".