אחרי ההכרזה על הארכת שנת הלימודים עד לסוף חודש יולי, שבה אמר ראש הממשלה נתניהו כי המשכורות למורים הן "עליו", מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד שבה לתקוף את הממשלה. בריאיון לאולפן ynet הבוקר (יום ג') תיארה התנהלות כאוטית של מקבלי ההחלטות שאינם מתייעצים, ואמרה כי מבחינתה - הלימודים יסתיימו כמתוכנן.
המתווה המסתמן כעת ללימודים בקיץ יהיה דומה להשלמות פערים שנערכות גם כך מדי שנה - ובכיתות הנמוכות הפעילות תהיה בסגנון בית הספר של החופש הגדול, קייטנה מסובסדת לפי אשכולות כלכליים-חברתיים. "אנחנו בעד הרחבת בית הספר של הקיץ, כפי שהיה בשנים קודמות. מי שרוצה יוכל לעבוד ולקבל שכר נוסף", אמרה בן דויד והדגישה כי בעיניה לא צריך לקיים לימודים רגילים בקיץ. "זה לא הזמן, זה לא מה שהילדים צריכים", טענה.
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן, EPA)
לדבריה, המורים והתלמידים שחוקים מהשנה החולפת, ומה שנדרש כעת זה "לטפל בנפש של התלמידים", כלשונה. "צריך לרווח את הנפש, אתה מרווח את הנפש לא רק על ידי לימודים, כי גם אם תפעיל - התלמידים לא יגיעו. לא כיתות ה', לא כיתות ו' וגם לא חטיבות הביניים וכיתות י'".
- מצד שני יגידו שאת דואגת למורים, ולא לתלמידים. "בוודאי שזה איגוד שצריך לדאוג בראש ובראשונה לעובדי הוראה, אבל כשאנחנו דואגים לעובדי הוראה גם התלמידים מורווחים. ממילא אנחנו אומרים שזכות הבחירה ללמד בקיץ תישאר. אנחנו יודעים שאף אחד לא שאל את התלמידים שאומרים בעצמם שלא יגיעו. חברים, המורים עבדו 200% יותר מבתקופה רגילה והתלמידים כל היום בזום".
- מה עם גני הילדים? בשנה הזו מצופה מהמורים, מהגננות לעשות מהלך נוסף למען התלמידים. "גם הגננות המציאו את עצמן מחדש. יש 35 ילדים בגן, נתנו להם תוכנית יצירת קשר, כי זה מה שצריך בגילים האלה".
בן דויד הבהירה שהיא לא מתנגדת למתכונת של בית הספר של החופש הגדול - אך רק בחודש יולי.
- מתי אני צריך למצוא לילד שלי קייטנה, באוגוסט? חצי חודש הולך, יותר ממנו. שלושה שבועות, איך תמצא לילד תעסוקה? "יש לכם טעות, טעות גדולה. הגננות הן לא בייביסיטר של אף אחד. קחו אפילו יותר משבועיים, שיהיה שלושה-ארבעה שבועות. לא יהיה בית הספר של החופש הגדול באוגוסט. ביולי שייקחו אפילו חודש שלם, מי שירצה יעבוד - ומי שלא ירצה לא יעבוד".
מזכ"לית הסתדרות המורים נשאלה מדוע בחרה להיעדר מההצהרה של נתניהו וגלנט, ואמרה כי במהלך ישיבה עם שר החינוך גילתה שהוזמנה למסיבת העיתונאים מבלי שדיברו איתה על זה. "תוך כדי השיחה עם השר אני אומרת לו 'שמע, יש מסיבת עיתונאים ומזמינים אותי בלי ידיעתי'. לכן לא הייתי. הזמינו את התקשורת ורשמו את שמי אבל לא הזמינו אותי באופן פורמלי".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד יואב גלנט
יפה בן דוד יואב גלנט
"אי אפשר להאשים אותו בהכל". בן דויד והשר גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
בן דויד הבהירה כי היא לא מתכוונת להאשים את שר החינוך - אך טענה שהמערכת אינה מנוהלת כראוי. "היה צריך להיות גורם אחד שיתכלל את כל האירוע", אמרה. "אין קו, הכול דינמי. אפילו לא באים להתייעץ".
- איפה אותו הגורם? "תשאל את הממשלה, אני מנהלת את חלקת האלוהים הקטנה שלי, מספיק לי".
בהמשך לוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", בן דויד הזכירה שמעולם לא הוזמנה לישיבות קבינט הקורונה אפילו פעם אחת. "אף אחד לא אמר בואו נעצור ונשמע מה יש לשטח להגיד, אם היינו בשולחן עגול היינו עושים את המתווה הטוב ביותר לרווחת כולם".
- שנה אנחנו בתוך המשבר, את רוצה להגיד שלא היה דיון סביב בניית מתווה? "לא. הם בונים את המתווה, אחר כך משרד הבריאות מעביר להם הנחיות ואז מפיצים לנו את המתווים. פניתי כמה פעמים לשר החינוך והוא אומר שגם הוא תלוי בהנחיות של משרד הבריאות ומחכה להן".
- גלנט צופה בנו וחושב שאין על מה לדבר איתך, את לא מוכנה לפתוח במו"מ לשנות את המצב. "אני מאמינה שלראש הממשלה ולגלנט יש כוונות טובות, אבל צריכים להבין דבר אחד - החופשה נועדה גם למורים וגם לתלמידים. כל הזמן מסתכלים על החופשות של עובדי הוראה. הם עבדו קשה, הם זקוקים לחופשה הזאת. הם זקוקים לאגור כוחות. רוצים אנשים איכותיים במערכת? תנו להם את החופשה הזאת. גם בשנה הבאה יהיה קשה והם צריכים לצבור כוח".
3 צפייה בגלריה
ילדי משפחת לוי מת"א לומדים מהבית
ילדי משפחת לוי מת"א לומדים מהבית
בן דויד: "הילדים לא ירצו לחזור בחופש הגדול"
- אבל בשנה הזאת עבדו קשה גם הרופאים, האחיות, עבדו קשה. "עובדי הוראה עבדו קשה יותר. הם היו רגילים ללימודים פרונטליים, אמרו להם 'תפסיקו, עכשיו עוברים למשהו אחר'. מי המציא את כל השיטה? מי ידע מה זה זום? עובדי הוראה השקיעו ימים ולילות בשביל להתאים את עצמם עבור השיטה של העבודה. הם נאלצו להמציא".
בסיום הדברים נשאלה בן דויד איך תיפתח שנת הלימודים הבאה, ואמרה: "אני מאוד מקווה ששנת הלימודים הבאה תיפתח בצורה טובה יותר. אני קוראת לכל מי שלא התחסן לצאת ולהתחסן. קודם כל לשמור על הבריאות שלהם ושל הילדים והמשפחות. אתה רואה שכן עמדנו באחוזים שהבטחנו, ו-80% מעובדי ההוראה התחסנו. עובדה שהחיסון הוא כן יעיל ואנחנו רואים שיש פחות הדבקות. אז לכן אם כולנו נתחסן אני מאמינה שאפשר באמת לתפעל את המערכת. מצפה לנו עבודה גדולה ורבה לציבור עובדי ההוראה. ואנחנו נעמוד בה כמו שאנחנו עומדים כל הזמן".