נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוקל לצאת לביקור בארצות הברית לפני סיום כהונתו ב-9 ביולי, במהלכו ינאם בפני הקונגרס האמריקני. ריבלין שנמצא בביקור מדיני באירופה קיבל הזמנה מראשי הסנאט ובית הנבחרים משתי המפלגות לנאום בפני הקונגרס. לא ברור האם הדבר אפשרי מבחינה טכנית בשל מגבלות הקורונה שמונעות כינוס של שני הבתים ביחד.
אם יטוס לארה"ב ייפגש ריבלין - שמיודד מאוד עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי - גם עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן. ריבלין גם קיבל הזמנות לביקורים במספר מדינות ובהן רומניה, בולגריה ופורטוגל. האחרונה היא הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי.
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין פגישה עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן ב וינה
ראובן ריבלין פגישה עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן ב וינה
ריבלין בפגישה עם נשיא אוסטריה בווינה
(צילום: AFP)
הנשיא נחת אתמול בווינה, לביקור קצר באוסטריה, במסגרת סבב פגישות עם מנהיגי אירופה שהוא מקיים ביחד עם הרמטכ"ל אביב כוכבי. שני מטוסי קרב אוסטריים ליוו אותו עם נחיתתו בווינה, ועם המראתו מווינה בחזרה לברלין. ליווי של מטוסי קרב הוא כבוד השמור לביקורים ממלכתיים בלבד, אך האוסטרים רצו להביע בכך מחווה אישית לריבלין ולמדינת ישראל.
ריבלין אמר היום (חמישי) כי בפגישותיו בגרמניה ואוסטריה שמע תשבוחות על היכולת של ישראל במאבק מול הקורונה ועל מבצע החיסונים המרשים. ריבלין הדגיש שהאירופאים מעריכים את השיטה הישראלית בה התחסנו קודם המבוגרים ואנשים בסיכון. הם גם התרשמו מאוד ממערכת הבריאות הישראלית ומקופות החולים.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא אוסטריה אלכסנדר ון דר בלן   בטקס לזכר קורבנות השואה בוינה
נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא אוסטריה אלכסנדר ון דר בלן   בטקס לזכר קורבנות השואה בוינה
ריבלין בטקס לזכר קורבנות השואה בווינה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בנוסף כמובן שיבחו האירופאים את ממשלת ישראל ואת ראש הממשלה נתניהו על היכולת להעמיד בפני החברה בישראל את החיסונים. לדברי נשיא המדינה, הדרך בה נאבקת ישראל בקורונה זוכה לתהילה עולמית ומהווה דוגמה. גם בארה"ב מדברים גבוהה גבוהה על היכולות הישראליות ומצביעים עליהן.
ריבלין הבהיר לבני שיחו באירופה כי ישראל לא תפריע לפלסטינים לקיים בחירות למרות טענותיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנושא. יחד עם זאת ריבלין אמר כי הפלסטינים לוקחים סיכון גדול בבחירות דמוקרטיות בהן חמאס - תנועה לא דמוקרטית שגם בעולם מחשיבים כארגון טרור - תוכל להשתלט על המוסדות הפלסטיניים. ריבלין אמר כי "חד משמעית לא נתערב בבחירות, כמו שלא התערבנו בבחירות הקודמות".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
ישראל לא תפריע לקיום בחירות. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
לדברי הנשיא, ישראל טרם קיבלה בקשה לאפשר הצבעה של תושבי מזרח ירושלים אבל הוא הזכיר כי כבר הרשתה זאת בעבר ורבים בחרו לא לממש את זכותם. לדבריו, אם הפלסטינים יחליטו לערוך בחירות, ישראל לא תמנע זאת.
ריבלין נועד אתמול עם נשיא אוסטריה אלכסנדר וון-דר-בלן ולאחר מכן עם הקנצלר סבסטיאן קורץ. בשתי הפגישות השתתף גם הרמטכ"ל אביב כוכבי שהעניק סקירה ביטחונית שבמרכזה האיום האיראני. במסגרת סבב הביקורים באירופה, ריבלין וכוכבי מבקשים גם ממנהיגי אירופה להשמיע קול נגד החקירה בבית הדין הבינלאומי בהאג. היום ימשיך ריבלין בביקוריו באירופה ויגיע לצרפת, שם הוא צפוי להיפגש עם הנשיא עמנואל מקרון.
ריבלין נערך לסיום כהונתו ובשבוע שעבר מכר את ביתו המיתולוגי ברחוב נוף הרים בשכונת הר נוף שבבירה, שבו התגורר עם רעייתו המנוחה נחמה. הנשיא סיפר בהתרגשות שהתקשה לחזור לבית בשל הזיכרונות שהוא מעורר בו. ריבלין שכר דירה במגדל דירות ליד מלון המלך דוד, שקרוב לבית הספר שבו לומד נכדו ולא רחוק מחומות העיר העתיקה בירושלים. כאשר נשאל מה הוא מתכנן לעשות ביום שאחרי אמר: "אני אהיה הנשיא העשירי ונשיא לשעבר, ובהיותי אדם צעיר שעתידו לפניו אצטרך להתייעץ עם הנכדים". לריבלין תשעה נכדים.