נשיא המדינה ראובן ריבלין נחת היום (ד') בווינה, לביקור קצר באוסטריה, במסגרת סבב פגישות עם מנהיגי אירופה. שני מטוסי קרב אוסטריים ליוו אותו עם נחיתתו בווינה, ועם המראתו מווינה בחזרה לברלין. ליווי של מטוסי קרב הוא כבוד השמור לביקורים ממלכתיים בלבד, אך האוסטרים רצו להביע בכך מחווה אישית לריבלין ולמדינת ישראל.
עם הגענו לארמון הנשיאות במרכז הבירה האוסטרית תזמורת צבאית ניגנה את המנון "התקווה" וברקע נשמעו תרועות תותחים. ריבלין התרגש מהמחווה האוסטרית, והצדיע למנצח על התזמורת הצבאית. הוא נועד עם הנשיא אלכסנדר וון-דר-בלן ולאחר מכן עם הקנצלר סבסטיאן קורץ. 
4 צפייה בגלריה
מטוסי קרב אוסטריים מלווים את המשלחת הישראלית
מטוסי קרב אוסטריים מלווים את המשלחת הישראלית
מטוסי קרב אוסטריים מלווים את המשלחת הישראלית
(צילום: איתמר אייכנר)
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין פגישה עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן ב וינה
ראובן ריבלין פגישה עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן ב וינה
ריבלין וכוכבי עם נשיא אוסטריה בווינה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין פגישה עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן ב וינה
ראובן ריבלין פגישה עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן ב וינה
"נדרשת התערבות של הקהילה הבינלאומית בנושא האיראני"
(צילום: AFP)
בשתי הפגישות השתתף גם הרמטכ"ל אביב כוכבי שהעניק להם סקירה ביטחונית שבמרכזה האיום האיראני. הרמטכ"ל הציג את הכשלים בהסכם הגרעין הנוכחי, שמאפשרים לאיראן להתקדם בשנים הבאות באופן משמעותי לעבר נשק גרעיני איכותי. בנוסף הדגיש את היעדר הפיקוח על תחום פיתוח הנשק הגרעיני, ועמד על הסכנה הטמונה בחזרה להסכם הגרעין המקורי.
ריבלין אמר למנהיגים: "הממשלה האוסטרית מובילה קו ברור המתנגד לאנטישמיות, מקדם את זיכרון וחקר השואה, ומבקש להגן על הקהילות היהודיות באוסטריה". בהתייחסו לנושא האיראני ציין: "איראן ושלוחותיה הקיצוניות ממשיכות להתקיים ולהתעצם. על הקהילה הבינלאומית להכיר באיום שאיראן מהווה, ולהחזיק בקו בלתי מתפשר ביחס להתעצמותה הגרעינית ותמיכתה בארגוני טרור. זו הזירה שבה נדרשת התערבותה של הקהילה הבינ"ל".

במסגרת סבב הביקורים באירופה, ריבלין וכוכבי מבקשים ממנהיגי אירופה להשמיע קול נגד החקירה בבית הדין הבינלאומי בהאג. "שדה המשפט הבינלאומי מנוצל באופן ציני, ופועל ממניעים פוליטיים, כדי להחליש את מדינת ישראל. מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות והחובה להגן על אזרחיה מכל איום שנשקף לה – הן מצד חמאס בדרום, הן מצד איראן, וארגון הטרור המסונף אליה, חיזבאללה, מצפון, וכן מפני הארגונים הקיצוניים שפועלים במרחב", אמר ריבלין למקבילו.
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין פגישה עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן ב וינה
ראובן ריבלין פגישה עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן ב וינה
ריבלין ומקבילו האוסטרי. "העולם התבונן בהתפעלות במבצע החיסונים"
(צילום: רויטרס)
נשיא אוסטריה, אלכסנדר וון-דר-בלן, החמיא למבצע החיסונים הישראלי המוצלח: "המגפה מלמדת אותנו מהו חשיבותו של שילוב זרועות בינלאומי. בשבועות האחרונים כל העולם התבונן בהתפעלות בתכנית החיסונים הישראלית ואני שמח שבעניין זה קיים שיתוף פעולה בינינו ואנו חולקים ניסיון בתחום. ישראל ואוסטריה ממשיכות לשקוד על שיתוף הפעולה ארוך השנים".
על נושא הגרעין האיראני אמר: "אנו תומכים במאמץ הבינלאומי לפתרון משבר הגרעין". הוא התייחס לבחירות לכנסת בשבוע הבא: "איחלתי לנשיא הרבה הצלחה גם בנושא הזה".
שני הנשיאים השתתפו בטקס לזכר קורבנות השואה בווינה באנדרטה שממוקמת בכיכר היהודים. הנשיא ריבלין ציין: "המגפה העולמית הדגישה את המחויבות המשותפת שלנו והצורך בסולידריות אנושית, באכפתיות, בחמלה. ההתגייסות הכלל עולמית למאבק בנגיף מעוררת בי תקווה שאולי למדנו שיעור להיות ברגעי צרה, האחד בעבור השני. בשם התקווה הזו ובשם הזיכרון הזה - אנו עומדים כאן".
נשיא אוסטריה אמר בנאומו בטקס: "שתי המדינות שלנו חולקות את חוויות השואה, בה הרבה אנשים - יותר מדי אנשים בארצי - הפכו לפושעים ולפושעות. אוסטריה הכירה רשמית בחלקה באחריות לשואה מאוחר, מאוחר מאוד. האנטישמיות והגזענות של הנאצים לא נפלו מהשמיים. הם היו כבר קודם נטועים עמוק מאד בחברה האוסטרית. מטרתנו היום הינה לאפשר חיים יהודיים ללא הפרעה בכל מקום, זו זכותם".

ריבלין לצרפתים: "מעקפים דרך האג משיגים את ההיפך מהשלום"

מחר ימשיך ריבלין בנסיעתו באירופה ויגיע לצרפת, שם הוא צפוי להיפגש עם הנשיא עמנואל מקרון. לקראת הביקור יתפרסם מחר מאמר פרי עטו של ריבלין בעתיון "לה פיגארו", שבו הוא כותב: "אני קורא לידידי ישראל והפלסטינים, בצרפת ומחוצה לה, להצהיר באופן ברור, אחת ולתמיד, כי הדרך לשלום עוברת ישירות בין ירושלים לרמאללה. מעקפים דרך בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ומועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה משיגות את התוצאה ההפוכה מהשלום ומערערות את הסיכויים להסכם בינינו".
עוד כותב ריבלין לצרפתים: "בהתחשב בעומק ובעוצמת היחסים בין מדינותינו, אשתף עם ידידי הנשיא מקרון גם בעניין שמדאיג את ישראל עמוקות. החלטתו של התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לחקור את ישראל בגין פשעי מלחמה אפשריים, היא שימוש לא נכון בחוק הבינלאומי. בית משפט שהוקם כדי לטפל בפשעים החמורים ביותר המדאיגים את הקהילה הבינלאומית, משמש ככלי נשק פוליטי וזו החלטה המהווה פשיטת רגל מוסרית וחוקית".
הנשיא מוסיף: "אנו מחויבים עמוקות לתיאוריה ולפרקטיקה, בהבטחה כי פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות לעולם לא יעברו ללא ענישה, משום שמערכות משפט מקומיות אינן מוכנות או אינן מסוגלות להעמיד לדין את האנשים האחראים לכך. אבל זהו לא המקרה עם ישראל. קבענו מעל לכל ספק שאנו מסוגלים ומוכנים לחקור את עצמנו כאשר מובאות טענות מסוג זה. עבורנו, אלו לא רק שאלות יבשות ומופשטות של החוק".