יוצא מהקרוואן באישון לילה עם אקדחו האישי - ופותח בירי: בית המשפט התיר היום (חמישי) לפרסם את התיעוד שבו נראה אריה שיף יורה למוות בפורץ לרכבו, מוחמד אלאטרש. הסרטון הותר לפרסום לבקשת ynet באמצעות עו"ד פז מוזר ובר לאודן ממשרד עו"ד ליבליך-מוזר-גליק, עם הגשת כתב האישום נגד שיף בגין המתה בקלות דעת. העונש המרבי על עבירה זו עומד על 12 שנות מאסר.
בסרטון נראה רכב הפורצים מגיע למקום, וממנו יורד מוחמד אלאטרש ואדם נוסף. לאחר כ-38 שניות נפתחת דלת הקרוואן שבו ישנו אריה שיף ואשתו. שיף נראה יוצא מצויד באקדחו האישי ועוצר מול הרכב ובו אלאטרש - שמתחיל בנסיעה. בשלב הזה, לפי התיעוד, שיף יורה לעברו מכיוון מושב הנוסע הקדמי.
במקביל, נהג רכב הפורצים פותח במנוסה והפורץ השלישי קופץ לרכב בעת ששיף יורה לעבר המכונית. אחד הקליעים פגע בראשו של אלאטרש - ובתיעוד נראה הרכב ממשיך בנסיעה. לאחר מכן נראה שיף כשהוא צועד בחזרה לקרוואן.
9 צפייה בגלריה
אריה שיף
אריה שיף
אריה שיף בבית המשפט, היום
(צילום: רועי עידן )
על-פי עובדות כתב האישום, "בחצות הליל שבין 28 ל-29 בנובמבר 2020, הגיעו שלושה אנשים ברכבם לקרבת ביתו של הנאשם בערד על מנת לפרוץ ולגנוב את רכבו. בין הפורצים היה גם מוחמד אלאטראש, שהיה רעול פנים. המנוח שבר את חלון הנהג של הרכב באמצעות מפתח צינורות והתפרץ לרכב על מנת לגנבו. פורץ נוסף הצטרף ועמד לצידו של המנוח מחוץ לרכב".
מכתב האישום עולה כי שיף, מתנדב בעברו במשטרת ישראל במשך שנים רבות, החזיק אקדח ברישיון בקוטר 9 מ"מ חצי אוטומטי מסוג טאורוס. "בליל האירוע, בסמוך לחצות, שהו הנאשם ואישתו בקרוואן אשר חנה מאחורי הרכב, אך היה מנותק ממנו. מספר שניות לאחר הגעתם של הפורצים למקום, בשל הרעש שהקימו הפורצים, העירה אשתו של הנאשם את הנאשם משנתו.
"הנאשם הציץ מחלון הקרוואן, שמע את רעשי הפריצה לרכב וראה את רכבם של הפורצים עומד בסמוך לרכב. הנאשם נטל את הנשק, אשר היה באותה העת מתחת לכרית במיטתו, יצא מהקרוואן, צעד על המדרכה כ-7 מטרים, והתקרב אל הרכב תוך כדי שהוא צועק מספר פעמים 'עצור'. הנאשם הגיע בסמוך לדלת הנוסע הקדמית, הסתכל לתוך הרכב, כאשר אור תקרת הרכב דולק, וראה כי בתוך הרכב יושב המנוח בכיסא הנהג. בין הרכב ובין רכב הפורצים עמד פורץ נוסף.
9 צפייה בגלריה
רגע הירי
רגע הירי
רגע הירי כפי שתועד במצלמות
9 צפייה בגלריה
הפורץ בתוך הרכב
הפורץ בתוך הרכב
הפורץ בתוך הרכב

"הנאשם צעד שני צעדים לאחור, כשהוא במרחק של כשלושה מטרים מהמנוח, הניף את נשקו תוך כדי דריכה והכנסת כדור לבית הבליעה ופתח את נצרת האקדח. במקביל, סגר המנוח את דלת הנהג והרכב התחיל בדרדור קדימה בכביש מבלי שהוא מונע. בשלב זה צעד הנאשם צעד לפנים, הרים את ידו הימנית אשר אחזה בנשק וירה כדור אחד לעבר הרכב לאזור בו ישב המנוח.
"הקליע חדר דרך חלקה העליון של שמשת חלון הדלת הקדמית ימנית של הרכב, ופגע בצדו הימני של מצחו של המנוח, ונותר בתוך ראשו".
לאחר מכן, נכתב באישום, "הפורץ השני נכנס לרכב הפורצים שהתחיל בנסיעה, ואילו הנאשם ירד לכביש מן המדרכה, כיוון את אקדחו אל עבר רכב הפורצים הבורח וירה כדור נוסף לעברו. הנאשם התקשר למוקד החירום של המשטרה, דיווח על האירוע וביקש סיוע משטרתי ורפואי, מכיוון שהעריך כי פגע במנוח. הנאשם המתין במקום עד להגעתם של גורמי הסיוע ושיתף פעולה עם גורמי ההצלה והמשטרה".
עוד צוין כי הנאשם "גרם בקלות דעת למותו של המנוח בכך שירה לעבר הרכב לאזור בו ישב המנוח כשהוא נוטל סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאה תוך תקווה למנעה".
9 צפייה בגלריה
אריה שיף משתחרר למעצר בית
אריה שיף משתחרר למעצר בית
אריה שיף משתחרר למעצר בית
(צילום: הרצל יוסף)
סניגוריו של שיף, עו"ד ששי גז ועידן שני, התנגדו לפרסום הסרטון וטענו כי "מדובר במציצנות". בפרקליטות מחוז דרום טענו כי אינם רואים צורך בהטלת צו איסור פרסום: "אנחנו מודעים לערך של זכות הציבור לדעת ונותנים לזה הרבה משקל".
שופט בית משפט השלום בבאר שבע איתי ברסלר-גונן התיר לפרסם את הסרטון וקבע כי יש עניין לציבור בפרסומו ואין הוראת חקיקה האוסרת על הפרסום, אך עיכב את ביצוע ההחלטה.
בנוסף, ביקש השופט לקבל את עמדת משפחת אלאטרש, שהודיעה כי היא אינה מתנגדת לפרסום הסרטון. על החלטתו של השופט ברסלר-גונן הגישו סניגוריו של שיף ערעור. שופטת בית המשפט המחוזי יעל רז-לוי דחתה את הערעור וקבעה כי "קיים באופן מובהק עניין ציבורי בפרסום אותו סרטון, לאור קיומו של שיח ציבורי נרחב ופרסומים רבים בעניין זה".
השופטת אף התייחסה לעובדה שלפיה מקורביו של שיף פתחו בקמפיין מימון המונים למען הייצוג המשפטי שלו, ומתייחסים לאירועי אותו הלילה.
9 צפייה בגלריה
מוחמד אלאטרש - זירת הירי
מוחמד אלאטרש - זירת הירי
מוחמד אלאטרש וזירת הירי
(צילום: הרצל יוסף)
9 צפייה בגלריה
זירת הירי בערד
זירת הירי בערד
זירת הירי בערד
(צילום: הרצל יוסף)
"משהדברים קיימים בפרסומים רבים בהם מובאת התייחסות לאותם רגעים אליהם מתייחס אותו סרטון, באופן המנסה להציג את הדברים באור מסוים, מתחוור אף יותר העניין הציבורי הקיים, ובאותה נשימה מתחדד הקושי של המערער בהצבעה על בסיס בדין המצדיק הותרת צו איסור הפרסום של הסרטון על כנו", אמרה.
ראדי אלאטרש, אחיו של מוחמד, אמר כי "זה אסון. זה רצח. הוא מת ולא נוכל להחזיר אותו. יש לו ילדים ושתי נשים. מי שגזען, ולא משנה מאיזה דת הוא, יצדיק את אריה שיף. אנחנו במדינת חוק. שיף הוא אדם עם עבר של 30 שנה במשטרה. זו לא טעות. כואב הלב שאנשים מצדיקים את ההרג שלו. לא צריך לקחת את החוק לידיים. יש משטרה, יש בית משפט. גם אם הוא הלך לגנוב את הרכב, אריה שיף יכול היה להתקשר למשטרה. הוא לא עשה את זה. הוא העדיף לרצוח אותו. זה כדור בראש".
את משפחת אלאטרש מייצג עו"ד אהרון רוזה, שמסר: "מצפייה בסרטון עולה סיטואציה של פשוט הוצאה להורג של המנוח, שלא הוא ולא שותפו להתפרצות שיצא אף הוא מהרכב, היוו כל סיכון לנאשם, אשר כיוון את אקדחו בדיוק למקום בו היה ראשו של המנוח ואף פגע בו.
"מאחר שהוראות החוק לא עושות אבחנה ברורה בין ההגדרה המשפטית של רצח באדישות לבין ההגדרה המשפטית של המתה בקלות דעת, ניתן מבחינה משפטית להאשים בכל אחד משני הסעיפים, שניהם חמורים מאוד, ומבטאים את פעולתו החמורה של הנאשם, לא כך אמור לנהוג איש חוק".

"אירוע מלחיץ ומורכב שנגמר בצורה טראגית ולא מכוונת"

עורכי הדין גז ושני מסרו כי "שיף נתן את הסרטון למשטרה. הוא הפנה את השוטרים לסרטון והעביר להם אותנו מרצונו. הסרטון מראה סיטואציה מלחיצה. מכונית מגיעה עם לפחות עוד שני אנשים, בשעת לילה מאוד מאוחרת. הייתה לו שניה להחליט. אשתו בקרוואן, הוא נמצא לבד, אדם מבוגר, בן 70 ובודד. שני אנשים ליד הרכב שלו. הוא היה בודד במערכה. הוא לא התכוון לפגוע בנהג. הוא רצה להגן על עצמו ועל רכושו".
"אריה שיף לא הזמין את האירוע הטראגי וגם לא את כתב האישום שהוגש נגדו. המתה בקלות דעת היא עדיין עבירה, גם אם המשמעות העונשית שלה היא פחותה. אנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט יראה בפעולה אותה נאלץ אריה לבצע ככזו אשר מקימה הגנה משפטית ויזכה אותו מכל אשמה".
9 צפייה בגלריה
השופטים יעל רז לוי ואיתי ברסלר-גונן
השופטים יעל רז לוי ואיתי ברסלר-גונן
השופטים יעל רז-לוי ואיתי ברסלר-גונן
(צילום: אתר בתי המשפט, דוברות משרד המשפטים)
9 צפייה בגלריה
עו"ד ששי גז ועידן שני
עו"ד ששי גז ועידן שני
עו"ד ששי גז ועידן שני
(צילום: דנה קופל)
בפרקליטות מחוז דרום ערכו שימוע לאחר שהתבלטו האם להאשים את שיף בעבירה של רצח או בעבירה של המתה בקלות דעת. המשמעות של כתב אישום בגין רצח הוא משפט בפני הרכב של שלושה שופטים, כאשר העונש עלול להגיע עד 20 שנות מאסר. העונש המרבי על המתה בקלות דעת הוא 12 שנות מאסר.
בקרבת הנאשם ביקשו להסביר כי הסרטון מראה את מצוקתו של שיף, שהתעורר באמצע הלילה לשמע קולות פריצה לרכבו. בנו של שיף, בן, ביקש להסביר את סרטון הירי של אביו: "רואים את הרכב נוסע תוך כדי הירי. הוא (א"ק: אלאטרש) סגר את הדלת תוך כדי הירייה. רואים אדם בן 70 יחף עם קורי שינה. רואים את הגנב. אבא שלי צעק עליו. הגנב בחר לסגור את הדלת והתחיל את הנסיעה. הסרטון מדבר בעד עצמו. אני רואה אירוע מלחיץ ומורכב שנגמר בצורה טראגית ולא מכוונת. הוא הרים יד בלי לכוון. סחיטת ההדק אירעה בלי לכוון".
מוחמד אלאטרש היה בעל עבר פלילי עשיר בעבירות רכוש, התפרצות לרכב והתפרצויות לדירה. הוא הורשע בעבר גם באיומים ברצח על בת הזוג שלו, ונעצר אשתקד בחשד לתקיפת אשתו. אלאטרש ריצה עונשי מאסר פעמיים בעברו. בשנת 2017 נגזרו עליו שבעה חודשי מאסר בגין איומים על בת זוגו, ובשנת 2012 נגזרה עליו שנת מאסר במסגרת הסדר טיעון שבמסגרתו אוחדו כמה תיקי עבירות רכוש שהיו לו. במסגרת העונש שקיבל, אלאטרש התחייב גם שלא לבצע עבירות רכוש כמו אלה שבהן הורשע.