1 צפייה בגלריה
אבי הר-אבן
אבי הר-אבן
אבי הר-אבן
(צילום: עמית שעל)
שלושה שבועות לאחר הצתת מלון אפנדי בעכו במהלך הפרעות, נקבע הערב (א') מותו של המדען אבי הר אבן, שנפגע אנושות בהצתה. הר אבן (84), לשעבר ראש סוכנות החלל הישראלית וזוכה פרס ביטחון ישראל, מת מפצעיו במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה, כשמשפחתו הקרובה לידו.
אורי ירמיאס (אורי בורי), בעליו של מלון אפנדי, אמר כי "זה ערב קשה, הבשורות מזעזעות. זה הפך לאירוע של רצח. נזקים זה משהו שאפשר לתקן, אבל פגיעה בחיי אדם זה משהו לא נתפס ובלתי הפיך. זה הופך את האירוע למשהו אחר לגמרי". הוא סיפר כי במהלך השבועות האחרונים היה בקשר עם בתו של הר אבן והתעדכן במצבו. "לא הכרתי אותו אישית, היה לנו מכרים משותפים. ידעתי שמצבו קשה, אבל היו לי תקוות שיקרה נס, שהוא יתאושש ושאולי אפילו עוד נחגוג יחד".

הר אבן נפצע אנוש אחרי שפורעים ערבים הציתו את המלון שבו שהה, הצמוד למסעדת "אורי בורי" שהוצתה אף היא. הוא הועבר לרמב"ם כשהוא סובל מכוויות ושאיפת עשן והיה מורדם ומונשם בכל זמן האשפוז. רעייתו, ששהתה עמו במלון, לא נפגעה.
על חקירת ההצתה הטיל בית המשפט, לבקשת המשטרה והשב"כ, צו איסור פרסום. במשפחת הר אבן ביקשו לאחר פטירתו "להודות לצוות בית החולים על הטיפול המסור והמקצועי באבי בשבועות האחרונים, זאת בנוסף לרבים שהתפללו ודרשו בשלומו".
את הקריירה הביטחונית שלו החל הר אבן בצה"ל, במערך ההגנה האווירית בשנות ה-60. בהמשך שימש גם כראש מחלקת מחקר ופיתוח במטכ"ל וכראש אגף אמצעים מיוחדים במשרד הביטחון. לאחר שהשתחרר בדרגת אל"מ מילא שורת תפקידים בתעשייה האווירית, וניהל את פיתוח משגר הלוויינים שביט.
במשך תשע שנים, מ-1995 ועד 2004, שימש כמנכ"ל סוכנות החלל הישראלית והרחיב את קשריה הבינלאומיים, בראש ובראשונה עם נאס"א. בתקופה שבה כיהן נבחר אילן רמון להיות האסטרונאוט הישראלי הראשון, ושוגר במעבורת קולומביה לטיסה שממנה לא שב.
בנו יואב (55) מכהן כמנכ"ל ברפאל אחרי שירות ארוך ומוצלח בצה"ל, שאותו סיים כראש אגף מבצעים במטכ"ל. בין היתר שימש כראש האגף בעת מבצעי עמוד ענן וצוק איתן ברצועה, שבמהלכם התבססה כיפת ברזל כתשובה המרכזית של ישראל נגד מתקפות הרקטות.