8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים ביום ירושלים שנקטע עקב ירי רקטות
(צילום: AFP)
פחות מחודש עבר מאז שמצעד הדגלים ביום ירושלים נקטע בשל מטח רקטות - והבירה שוב על המוקד בעקבות אירוע דומה ביוזמת מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', ארגוני ימין, מועצות אזוריות ביהודה ושומרון ותנועות נוער.
בעוד שהמשטרה כלל לא אישרה את המצעד ותקיים הערכת מצב על האירוע רק היום (ראשון), גורם מדיני הבהיר אמש - בדומה לאמירות דומות מהחודש שעבר - כי מדובר בהחלטה של המשטרה והדרג המקצועי.
הגורם טען כי ישראל נמצאת במצב של שגרה וללא מגבלות על האזרחים, ואף מאפשרת ליהודים לעלות להר הבית. אף כי גם בפעם הקודמת טענו שמדובר בהחלטה של המשטרה, היה זה הדרג המדיני ששינה את תוואי המצעד כך שלא יעבור בשער שכם.
8 צפייה בגלריה
פלייר לקראת צעדת דגלים בירושלים
פלייר לקראת צעדת דגלים בירושלים
הכרזה שפרסמו מארגני הצעדה

גורמים ביטחוניים בישראל הביעו חשש שהמצעד עלול להיות "פרס" לחמאס ויספק לו תירוץ להמשיך את המלחמה ובכך גם לשים את ישראל בעמדה לא נוחה במשא ומתן. עוד ציינו כי מצעד הדגלים וסוגיית ירושלים עלולים לפגוע במאמצים להשגת רגיעה.
שר הביטחון בני גנץ קיים אתמול בערב הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, מפקד פיקוד מרכז, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וגורמי ביטחון נוספים, והחליט לדרוש שלא לקיים את המצעד שעלול לדבריו לפגוע בתהליכים המדיניים שמתקימיים בתקופה האחרונה.
בדיון הערכת המצב עלו נקודות נוספות שצפויות להתנקז לשבוע הקרוב, בהן הדיון בבג"ץ על שייח ג'ראח שנקבע ליום רביעי, קידום המגעים על דרישת ארה"ב לקיים פסגה בקהיר בעניין הסדרה ארוכת טווח עם חמאס, וסוגיה רגישה נוספת שעל הפרק. בדיון עלה עוד כי המצעד ידרוש כוחות משטרה רבים לצורך אבטחתו וגורמי ביטחון שונים המליצו שלא לקיימו בעיתוי ובמתווה הנוכחי בעיר העתיקה.
מלשכתו נמסר כי "שר הביטחון הדגיש בפני כלל הגורמים את הצורך בהתאמת המתווים ובהתנהלות אחראית, ואמר כי על רקע מצבור האירועים הצפויים, יש חובה להתנהל ברגישות מדינית, ביטחונית ואזרחית".
8 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
"המצעד עלול לפגוע בתהליכים מדיניים". גנץ
(צילום: EPA)
על רקע החלטתו של גנץ, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף: "אלפיים שנה חיכינו למדינה יהודית, עצמאית וריבונית לא כדי שיכהן בה שר ביטחון פחדן שנכנע פומבית לאיומי הטרור של חמאס (ולמעשה מזמין עוד איומים ועוד טרור), ומבקש למנוע מיהודים לצעוד עם דגלי ישראל בירושלים עיר הקודש והבירה המאוחדת", הוא כתב בטוויטר, "אני מצפה מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה להבהיר שהמצעד יתקיים".

בתוך כך, הממשל האמריקני הפציר בימים האחרונים בישראל דרך מסרים שהועברו לירושלים להימנע מצעדים שילהיטו את הרוחות בירושלים, כמו גם לתת זמן למאמצי התיווך כדי להגיע לרגיעה כוללת וארוכת טווח ברצועת עזה. אותם מסרים הועברו גם לגנץ שביקר השבוע בוושינגטון, והאמריקנים ביקשו ממנו למנוע את ההתחממות בבירה.
מנגד, מארגני המצעד מתעקשים כי מטרת המצעד היא לא להתסיס את השטח אלא לשמוח על איחודה של ירושלים. יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר (הציונות הדתית) אמר כי "נצעד בירושלים על אפם וחמתם של אנשי ממשלת השמאל הקיצוני המתרקמת. מדהים שאחרי שמכרו את הנגב, ויתרו על שלטון החוק והתקפלו בפני רע"מ, עכשיו גם מצעד דגלים בירושלים גורם להם לטעון שמדובר בפרובוקציה. ירושלים היא בירתנו לעד ולנצח נצחים ונצעד בה בכל מקום, בגאווה ובשמחה".
8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים האחרון
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
ריקודגלים בירושלים
ריקודגלים בירושלים
(צילום: רויטרס)
גם דביר עמיאור, מזכ"ל תנועת הנוער אריאל שנמנית על המארגנים אמר ל-ynet כי "בכל שנה מתקיים ריקוד הדגלים לציון איחודה של ירושלים. הוא מתחיל בירושלים המערבית ועובר למזרחית. השנה פוספסה התכלית האמתית של המצעד בגלל איומי חמאס. אז בזמן אמת, במציאות הביטחונית שהייתה, החלטנו לא להתעמת עם המשטרה. עכשיו כשהאירועים האלה מאחורינו זה הזמן לשמוח באיחוד של ירושלים ולציין בצעדה דגלים".
כשנשאל אם הוא לא מפחד מהתססת השטח השיב עמיאור כי "אנחנו לא יכולים לחיות במציאות של מה יתסיס או לא יתסיס את השטח. בעת הזאת, שאנחנו כביכול צריכים להימנע מכך בגלל פורעים, אנחנו צריכים להסתגר בבתים? זו מציאות לא הגיונית. אם ירצו לחדש את הפרעות אז תפקיד המשטרה להתמודד איתם. זה לא במטרה להתסיס. עשרות שנים שריקוד הדגלים קורה. זה מקום של שמחה גדולה, כמו שאנחנו לא מפחדים לחגוג את יום העצמאות".
מזכ"ל תנועת הנוער עזרא, שאול דה מלאך, הוסיף: "מתי הפוליטיקאים מהשמאל יבינו שתפקידם להגן על מדינת ישראל ולא לחשוש מללכת חופשי במדינתנו? הגיע הזמן שיפנימו שאסור שאזרחי ישראל יפחדו ללכת בארצם בראש מורם".
8 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בריאיון לאולפן ynet
איתמר בן גביר בריאיון לאולפן ynet
"נצעד על אפה וחמתה של ממשלת השמאל המתרקמת". בן גביר
(צילום: הדר יואביאן)
המארגנים מסרו כי "מטרת מצעד הדגלים היא לאחד את עם ישראל לאחר האירועים הקשים שעברנו, ולאחר הפסקת 'ריקודגלים' ביום ירושלים בעקבות איומי הטרור. המצעד מתקיים תוך אחדות גדולה של ארגונים וגופים רבים, ואנו נמשיך את הרוח של מצעד הדגלים בחיזוק ריבונותה של מדינת ישראל בירושלים בדרך ממלכתית ומאחדת. צעדה עם דגלי ישראל בעיר הבירה אינה פרובוקציה אלא תמצית הציונות".

8 צפייה בגלריה
תיעוד המעצרים בשייח ג'ראח
תיעוד המעצרים בשייח ג'ראח
הציוד שנשבר
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
 שוחררה והורחקה ל-15 יום: עיתונאית אלג'זירה
 שוחררה והורחקה ל-15 יום: עיתונאית אלג'זירה
שוחררה והורחקה ל-15 יום: עיתונאית אלג'זירה
מוקדם יותר אתמול נעצרה ג'יפארא אלבדירי, עיתונאית מרשת אלג'זירה, בזמן שסיקרה מחאה בשייח ג'ראח. לפי המשטרה, העיתונאית ואדם נוסף סירבו להזדהות במהלך פיזור המשתתפים - ותקפו את השוטרים. השניים הועברו לחקירה.
הפלסטינים טוענים כי העיתונאית ביקשה מהשוטרים להביא את תעודת הזהות שלה מהרכב, אך הם לא אפשרו זאת. בסיום העימות, הציוד שבו השתמשה לצורך עבודתה הושחת והפלסטינים טענו שהמשטרה הייתה זו ששברה אותו. כעבור שעות ארוכות העיתונאית שוחררה מתחנת המשטרה והורחקה מהמקום ל-15 יום.
פורסם לראשונה: 23:10, 05.06.21