4 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
"יש מי ששומר על מסגד אל-אקצה". יחיא סינוואר
(צילום: מג'די פתחי, TPS)
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר אמר הבוקר (שבת) כי ארגון הטרור "הבהיר לישראל שיש מי ששומר על מסגד אל-אקצה". במפגש עם אקדמאים בעזה ציין סינוואר שאם העימות יפרוץ מחדש - המזרח התיכון יהיה "שונה ממה שהוא כעת", וטען גם כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי השתמשו בסבב הלחימה האחרון רק בחמישים אחוזים מהיכולות שלהם.
דבריו של סינוואר הגיעו על רקע הכוונה לקיים "מצעד דגלים" נוסף בעיר העתיקה בירושלים - כחודש לאחר שהמצעד ביום ירושלים נקטע במטח הרקטות לעבר הבירה, שפתח את מבצע "שומר החומות". המצעד, שבין מארגניו מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', מתוכנן לעבור גם בשער שכם - תוואי שלא אושר בפעם הקודמת בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות המתיחות הרבה באותה עת באזור.
בארגון חמאס עצמו הזהירו את ישראל מפני קיום המצעד וממעברו בשער שכם. "חמאס מזהיר את הכיבוש מניצול ירושלים כדרך לחמוק מהמשברים הפנימיים במדינה ומהכישלון בפתרון הבעיות הפוליטיות בה", לשון הודעת הארגון. בחמאס קראו לתושבי ירושלים ולערביי ישראל להגיע למסגד אל-אקצה ביום חמישי כדי להיאבק ב"אכזריות של הציונים ובמזימות שלהם". במקביל, קרא הארגון לתושבי הגדה המערבית להתעמת עם כוחות צה"ל.

בבוקר אותו יום אירעו עימותים קשים במתחם הר הבית, והחשש היה שמעבר הצועדים עם דגלי ישראל בשער שדרכו ערבים רבים מגיעים להר הבית ילבה את המתיחות עוד יותר. זו התפרצה בסופו של דבר בכל במקרה בערב של 10 במאי, כאשר חמאס שיגר רקטות לעבר ירושלים.
לאירוע שטרם אושר על ידי המשטרה פורסמה כבר כרזה תחת הכותרת "צעדת הדגלים: נדרוש לאחד את ירושלים לנצח!". מועד המצעד על פי הכרזה הוא יום חמישי הקרוב.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
מעורב בארגון המצעד. בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
פלייר לקראת צעדת דגלים בירושלים
פלייר לקראת צעדת דגלים בירושלים
כרזת המצעד המתוכנן
בתוך כך, האווירה במזרח ירושלים ממשיכה להיות מתוחה. אתמול נפצעו קל שני שוטרים בעימותים שפרצו במהלך מחאה בשכונת סילוואן. מהמשטרה נמסר כי חלק מהמשתתפים "הפר מעת לעת את הסדר במקום".
במשטרה הוסיפו כי במקום נשמעו קריאות לאומניות והושלכו אבנים וחפצים לעבר השוטרים, שמהם נפצעו קל שניים. הכוחות הפעילו אמצעים לפיזור הפגנות. לפחות ארבעה מהמתפרעים נעצרו בגין הפרת סדר ויידוי אבנים.
על רקע הסערה שכבר מתחוללת סביב פינוי תושבים ערבים משכונת שייח ג'ראח - והייתה במוקד סבב הלחימה והמהומות האחרון - דן השבוע בית המשפט המחוזי בירושלים גם בסוגיית הפינוי של משפחות ערביות משכונת סילוואן הצמודה לעיר העתיקה. במקביל לדיונים הפגינו בחוץ כמאה בני אדם וקראו: "עוצרים את הגירוש". אחד המפגינים נעצר.
בבית המשפט נערכו שני דיונים נפרדים בעניינן של 13 משפחות המתגוררות באזור בטן אלאלהווא שבסילוואן. לפני קום המדינה שכנו במקום משפחות יהודיות באזור שנקרא "כפר התימנים", אך הן גורשו ב-1938 בעקבות המרד הערבי הגדול. המשפחות הערביות עומדות בסכנת פינוי לאחר שבית משפט השלום החליט כי הקרקע שעליה הן מתגוררות שייכת להקדש יהודי של המשפחות היהודיות שהתגוררו במקום לפני יותר מ-80 שנה.
4 צפייה בגלריה
מעצר של מפגין בהפגנה מחוץ לדיון על פינוי תושבים מסילוואן במחוזי ירושלים
מעצר של מפגין בהפגנה מחוץ לדיון על פינוי תושבים מסילוואן במחוזי ירושלים
הפגנת תושבי סילוואן מחוץ לבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ )
סוגיה זו רגישה ונפיצה במיוחד, לאחר מהומות החודש האחרון וההתפרעויות במזרח ירושלים, שהרקע לחלקן היה החלטת בית משפט לפנות משפחות פלסטיניות משייח ג'ראח. במקרה של סילוואן מדובר במספר גדול הרבה יותר של משפחות, והקהילה הבינלאומית מעורבת בנושא.
ובחזרה לעזה - סינוואר גם לגלג בדבריו היום על המדינות הערביות שכוננו לאחרונה יחסים עם ישראל, ואמר "את תל אביב שהפכה עבור חלק ממנהיגי ערב לקיבלה (מקום שאליו פונים בעת התפילה באיסלאם, א"ל) - הפכנו לשטיח". זאת למרות שמדינות שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל, כמו בחריין וסודן, תמכו בהחלטת מועצת האו"ם לזכויות אדם להקים ועדת חקירה בינלאומית בעקבות מבצע "שומר החומות".
ישראל, מצידה, הביעה השבוע את מורת רוחה בפני בחריין וסודן והבהירה להן שהיה מצופה מהן להצביע אחרת - ושישראל אינה מרוצה מאופן הצבעתן, שלא תורם לקידום השלום באזור.

בתוך כך, בתיעוד מיוחד שפורסם אמש ברשת "אל-ג'זירה" הציגה הזרוע הצבאית של חמאס לראשונה בפומבי את חדרי הפיקוד והשליטה התת-קרקעיים שלה - שמהם, לדבריה, מנוהלות המערכות מול צה"ל בסבבי הלחימה. בצילומים נראים חדרי פיקוד מבוטנים שבהם מותקנות מערכות קשר חוטיות מנקודה לנקודה, וכן מפות של האזורים שנמצאים מעל המנהרות. בנוסף נראות במקום מיטות לשינה.
בימי מבצע "שומר החומות" התנהלה הנהגת הזרוע הצבאית והמדינית של חמאס בתוך החללים הללו כשהיא מועברת ממקום למקום כדי למנוע חיסול, אחרי שישראל החלה להפציץ את תוואי המנהרות. לפי צה"ל במהלך הלחימה הושמדו יותר מ-100 קילומטרים מה"מטרו" של חמאס.
פורסם לראשונה: 13:52, 05.06.21