1 צפייה בגלריה
אירוע מינוי שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן
אירוע מינוי שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן
אירוע מינוי שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן
(צילום: gettyimages)
היום כבר ברור למדי שגראונד זירו של התפשטות וירוס הקורונה בקרב צמרת הבית הלבן וחברי קונגרס רפובליקנים היה אירוע הצגתה של השופטת איימי קוני-בארט כמועמדת של דונלד טראמפ להחלפת רות ביידר-גינסבורג. לא רק שזה קרה אף שבקשתה האחרונה של RBG הנודעת הייתה שהנשיא הבא ימנה לה מחליף, הטקס שבו השתתפו מאות אנשים נטולי מסכות ומזלזלי ריחוק חברתי התקיים עוד לפני שהיא אפילו נקברה. לא במקרה הסתובבו בסוף השבוע בדיחות מקאבריות לרוב על מסע הנקמה שמנהלת RBG מהשמיים.

הומור שחור בצד, לעובדה שנשיא ארה"ב, כמה מיועציו הקרובים וסנאטורים בכירים נדבקו דווקא באירוע הזה יש משמעות סמלית ואכזרית. הסיבה העיקרית שבגללה טראמפ והרוב הרפובליקני בסנאט לוחץ בדחיפות לאשר את קוני-בארט לפני הבחירות, תוך שבירת כל הכללים ונורמות העבר, היא דיון קריטי שאמור להתקיים בבית המשפט העליון שבוע אחרי הבחירות.
עשר שנים אחרי העברת רפורמת הבריאות של הנשיא הקודם ברק אובמה ינסו השמרנים בפעם השלישית להשיג את ביטול החוק. בפעמיים הקודמות הם הפסידו בהפרש של קול אחד, כשנשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס השמרן, הצטרף לארבעת הליברלים. עכשיו, גם אם רוברטס יצטרף שוב לשלושת הליברלים שנותרו, זה עדיין לא יספיק. קוני-בארט תיתן לשמרנים את הקול החמישי והמכריע.
תוצאת ההחלטה הצפויה הזו היא לקיחת ביטוח בריאות מיותר מ-20 מיליון אמריקנים, וייקור של מאות אחוזים בפרמיה של עוד יותר מ-100 מיליון. השמרנים יודעים שמדובר בצעד מאוד פופולרי - רוב גדול בציבור מתנגד לפגיעה ב"אובמהקר" - אבל הם גם יודעים שיש סיכוי לא רע שהם לא יהיו בשלטון אחרי 3 בנובמבר, וזו הזדמנות אחרונה לבטל את החוק הכול כך שנוא עליהם.
הצעד הבלתי מוסרי של השארת אנשים בלי ביטוח בריאות, ועוד באמצע מגפה, מקבל השבוע טוויסט גרוטסקי במיוחד. טראמפ, שבמשך חצי שנה התעלם במכוון מהמגפה, והוקלט על ידי בוב וודוורד מודה כי הוא משקר לאמריקנים, ובחודשים האחרונים עוזר לפזר את הווירוס לכל דורש - זוכה עכשיו לטיפול הרפואי הטוב ביותר בעולם. האיש שלפי ה"ניו יורק טיימס" שילם ב-2017 מסים בסכום המעליב ממש של 750 דולר מקבל טיפול שעולה למשלם המסים עשרות אלפי דולרים ביום. כל זה קורה כשממש במקביל ממשיך הרוב הרפובליקני בסנאט לדחוף לאישור המינוי של קוני-בארט כבר בשבוע הבא.
לטראמפ אף פעם לא היה אכפת מאף אחד חוץ מעצמו. הבית הלבן אפילו לא טרח להעמיד פנים שהוא דואג למאות האנשים שעובדים במתחם מדי יום. טראמפ כמובן קיבל את כל ההגנות הדרושות, עם בדיקות יומיומיות וניטור של כל מי שמתקרב אליו. כל היתר, כולל התומכים העיוורים שלו, שישברו את הראש. ואם הם מרגישים לא טוב, שילכו לבית חולים, ושם אולי יאשפזו אותם ואולי לא יהיה מקום בשבילם. ואם אין להם ביטוח בריאות? נו, בעיה שלהם, אף אחד לא אמר להם להיוולד לאבא לא עשיר.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com