ועדת הבחירות של בריטניה הודיעה בצהריים (יום ד') כי היא פותחת בחקירה רשמית בנוגע למימון השיפוצים שנעשו במעונו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, בצל הטענות כי ג'ונסון חתר לממן את השיפוץ בעזרת תורמים של המפלגה השמרנית ועבר על החוק. הוועדה מסרה כי החליטה לפתוח בחקירה משום שיש יסוד סביר לחשד שנעשתה עבירה, וכעת היא תבדוק אם יש ממש בחשד הזה.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
רה"מ ג'ונסון. "כיסיתי את העלות"
(צילום: AFP)
השיפוץ שעומד בלב הסערה נעשה בבית ברחוב דאונינג 11, שם גר ג'ונסון עם ארוסתו קארי סימונדס ובנם התינוק ווילפרד, ליד המעון הרשמי של ראשי ממשלת בריטניה, דאונינג 10. לפי חלק מהדיווחים השיפוץ שם עלה 60 אלף דולר, ולפי דיווחים אחרים העלות הגיעה ל-280 אלף דולר. כראש ממשלה מוקצים לג'ונסון 42 אלף דולר מכספי משלם המיסים בכל שנה לתחזוקה ולריהוט של המעון, אבל כל הוצאה מעברה לזה צריכה להיעשות מכיסו הפרטי.
בהצהרה נפיצה טען בסוף השבוע יועצו לשעבר של ג'ונסון, דומיניק קמינגס, כי היה עד לכך שראש הממשלה חתר לכך שתורמים של המפלגה השמרנית הם שיממנו בחשאי את השיפוץ. קמינגס טען כי אמר אז לג'ונסון שתוכניתו זו לא-מוסרית ואולי גם אינה חוקית. קמינגס היה יועצו של ג'ונסון בקמפיין הברקזיט וסייע לו גם לנצח בבחירות ב-2019, אבל בשנה שעברה נפרדו דרכיהם בטונים צורמים. דבריו בסוף השבוע הגבירו את העיסוק בפרשת השיפוצים, ומפלגת הלייבור, מפלגת האופוזיציה הגדולה בבריטניה, דרשה מג'ונסון הסברים.
4 צפייה בגלריה
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון
ג'ונסון וארוסתו קארי סימונדס. "ההתנהלות תאמה את הנהלים"
(צילום: GettyImages)
לשכת ג'ונסון מצדה טענה כי הוא עצמו שילם על השיפוץ, אבל היא לא מסרה מתי בוצע התשלום ולא הבהירה אם הוא קיבל לשם כך הלוואה מגורם כלשהו. אם הלוואה כזו אכן ניתנה, הוא חייב היה להצהיר עליה. דוברת מטעם ג'ונסון טענה בחודש שעבר שכל התרומות והמתנות שקיבל ראש הממשלה דווחו כנדרש.
היום בצהריים, אחרי ההחלטה לפתוח בחקירה רשמית, טען ג'ונסון בקולו שלו כי שילם בעצמו על השיפוץ, אבל גם הוא לא הבהיר אם התשלום נעשה מלכתחילה מכספו הפרטי. כשנשאל בפרלמנט אם תורם של המפלגה השמרנית בשם דייוויד בראונלו מימן את השיפוץ, הוא השיב: "התשובה היא שאני כיסיתי את העלות. ההתנהלות כולה תאמה את הנהלים". המילים שבהן בחר משאירות על הפרק את האפשרות שהסתייע בהלוואות מבלי להצהיר עליהן. מבקריו של ג'ונסון מזהירים כי סיוע מתורמים שמרנים לראש הממשלה עלול לאפשר להם להשפיע עליו ולהטות את שיקוליו.
מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטרמר, העלה אחרי ההודעה על פתיחה בחקירה גם שאלה מוסרית: "מדוע ראש הממשלה קונה טפטים לקירות במחיר של 840 פאונד לגליל באמצע מגפה?".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ג'ונסון מקבל חיסון לקורונה. "840 פאונד לגליל באמצע מגפה?"
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
קיר סטרמר. בלייבור דורשים הסברים
קיר סטרמר. בלייבור דורשים הסברים
קיר סטרמר. בלייבור דורשים הסברים
(צילום: רויטרס)
ההודעה על פתיחה בחקירה באה שמונה ימים לפני שברחבי אנגליה ייערכו בחירות לרשויות המקומיות. באותו יום ייערכו גם בחירות לאספות האזוריות בוויילס ובסקוטלנד. החקירה עלולה להערים על מפלגתו של ג'ונסון עוד קשיים בבחירות הללו, אחרי שלאחרונה ספג ג'ונסון ביקורת על התנהלותו בשלל מישורים – החל בטיפול הראשוני שלו במגפת הקורונה, שנחשב בשנה שעברה לרע בעיני רבים מהבריטים, וכלה בהדלפות מלשכתו.
ביום ראשון השבוע פרסם "דיילי מייל" דיווח נוסף שעלול לפגוע בג'ונסון. לפי הדיווח, מקורות אמרו לעיתון שבחודש אוקטובר, זמן קצר אחרי שג'ונסון הסכים להטיל סגר שני בבריטניה, הוא אמר בישיבת בכירים: "שום סגרים מזוינים מעכשיו – מצדי שייערמו אלפי גופות". ביום שני השבוע, כשנשאל אם אכן ניפק את ההצהרה הזו, השיב ג'ונסון בשלילה. גם היום הוא נשאל על הדברים, וגם הפעם השיב: "לא אמרתי את זה". כשכתבים לחצו עליו ושאלו מה ישיב למי שיטען שהוא שקרן, השיב ג'ונסון: "לא אמרתי את המילים האלה".