יותר מיממה מאז הפיצוץ האדיר, בלבנון מנסים לאמוד את היקף הנזק שנגרם בבירה. מושל ביירות מרוואן עבוד העריך אמש (יום ד') כי היקף הנזק הישיר והעקיף לעסקים בעיר עשוי להגיע ל-10 עד 15 מיליארד דולר. בתמונות לוויין נוספות שפורסמו אתמול נראה ההרס, ו"מכתש" שנפער היכן שהתרחש הפיצוץ בנמל.
במקביל, ברשת מתפרסמים עוד תיעודים ועדויות מהפיצוץ ומהרגעים הראשונים שאחריו. "זה היה כמו בסרט על אזור מלחמה. הרגשתי שאני נמצאת בתוך חלום רע. חשבתי שאני עומדת למות", סיפרה טימי, אחת מאלפי הפצועים.

16 צפייה בגלריה
לבנון ביירות אסון פיצוץ ב נמל
לבנון ביירות אסון פיצוץ ב נמל
פצועים והרס אחרי הפיצוץ
(צילום: mct)
16 צפייה בגלריה
(צילום: Getty Images)
היא אמרה שהייתה בביתה בשכונת אשרפייה עם הארוס שלה כשאירע הפיצוץ. "שמענו את הפיצוץ הראשון, זה נשמע כמו בום על-קולי". טימי אמרה שתפסה את הארוס שלה שניות לפני ש"הכול התפוצץ סביבנו. זכוכיות ודלתות עפו באוויר".
את איסראא סבלאני הפתיע הפיצוץ באמצע צילומי החתונה. "הייתי כל כך מאושרת, ופתאום היה פיצוץ", סיפרה הכלה. "הייתי בהלם, ניסיתי להבין מה קרה, האם אני אמות, איך אני אמות".
היא הוסיפה שהרגישה "כאילו הייתי בחלום. אחרי זה בעלי אמר לי שאנחנו צריכים להמשיך, שאנחנו לא יכולים להפסיק. השפתיים שלי חייכו, אבל לא יותר מזה. זה היה עצוב כל כך. לא ניתן לתאר את ההרס ואת קול הפיצוץ. אנחנו עדיין בהלם. מעולם לא שמעתי משהו שדומה לקול הפיצוץ הזה".

16 צפייה בגלריה
בית חולים אל רום ביירות לבנון אחות תינוקות מחלקת יולדות פיצוץ
בית חולים אל רום ביירות לבנון אחות תינוקות מחלקת יולדות פיצוץ
אחות אוחזת בתינוקות שהצילה במחלקת יולדות בבית חולים אל-רום
16 צפייה בגלריה
הרס אחרי הפיצוץ
הרס אחרי הפיצוץ
הרס אחרי הפיצוץ
(צילום: EPA)
16 צפייה בגלריה
(צילום: Getty Images)
עמנואל נכנסה לחדר לידה בבית החולים סנט ג'ורג' כאשר הפיצוץ הרעיד את ביירות. "התקרה קרסה. פחדתי שהיא או התינוק נפגעו", אמר בעלה אדמונד. כמה מאנשי הצוות בבית החולים נהרגו, נזק רב נגרם למבנה וציוד נהרס. "הכול עף באוויר, זכוכיות, חפצים", הוסיף אדמונד.
בבית החולים אל-רום, הצילה אחות במחלקת יולדות שלושה תינוקות. צלם עיתונות מקומי תיעד את האחות עומדת בקבלה, מחזיקה את התינוקות בידיה ומזעיקה עזרה בטלפון. הוא אמר שהאחות נראתה "שלווה", ומסביב שכבו פצועים והרוגים. האחות סיפרה שאיבדה את הכרתה בפיצוץ וכשהתעוררה מצאה את עצמה "סוחבת את שלוש התינוקות החוצה".

"עומדים לצד לבנון"

אמש עדכן משרד הבריאות הלבנוני כי מספר ההרוגים בפיצוץ עלה ל-135 ומספר הפצועים לכ-5,000. עשרות בני אדם עדיין נעדרים וכ-300 אלף איש איבדו את בתיהם. בתמונות לוויין נוספות שפורסמו נראה ההרס, ו"מכתש" שנפער היכן שהתרחש הפיצוץ בנמל.
16 צפייה בגלריה
לבנון ביירות פיצוץ נמל תמונות לוויין לפני ו אחרי
לבנון ביירות פיצוץ נמל תמונות לוויין לפני ו אחרי
תיעוד מלוויין. "מכתש" נפער באזור הפיצוץ בנמל
(צילום: AFP)
הממשלה הכריזה על מצב חירום בביירות למשך שבועיים, והאחראים על האחסון והבטיחות בנמל בביירות נשלחו למעצר בית עד שייקבע מי אחראי לאסון. ועדת חקירה מיוחדת צפויה למסור את מסקנותיה בתוך חמישה ימים.
בעולם המומים מעוצמת הפיצוץ שלשום, הגדול אי פעם שהתרחש בביירות, ומההרס הרב שהוא גרם. אוסטרליה, אינדונזיה, אירופה וארה"ב שלחו משלחות סיוע לבירה הלבנונית. צרפת לא בזבזה זמן ושלחה אתמול שני מטוסים עם מומחים, עובדי סיוע וציוד. היום צפוי לבקר בלבנון הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון.

16 צפייה בגלריה
לבנון ביירות אסון פיצוץ נמל צוותי סיוע יוצאים מ צרפת
לבנון ביירות אסון פיצוץ נמל צוותי סיוע יוצאים מ צרפת
צוותי סיוע יוצאים מצרפת לביירות
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
לבנון ביירות אסון פיצוץ ב נמל חיפוש ניצולים פצועים
לבנון ביירות אסון פיצוץ ב נמל חיפוש ניצולים פצועים
חיפוש אחר ניצולים מתחת להריסות
(צילום: AP)
האיחוד האירופי הפעיל את מערכת ההגנה האזרחית שלו כדי לאסוף עובדי חירום וציוד מכל המדינות החברות באיחוד. נציבות האיחוד האירופי מסרה כי היא שולחת יותר מ-100 כבאים עם כלי רכב, כלבי גישוש וציוד נוסף כדי לאתר לכודים מתחת להריסות. גם צ'כיה, גרמניה, יוון, פולין והולנד הודיעו שייקחו חלק במאמצים. מערכת מיפוי הלוויינים של האיחוד האירופי תסייע לרשויות בלבנון לאמוד את היקף הנזק.
ארגון הבריאות העולמי שיגר ערכות טראומה וניתוחים מבסיסו בדובאי. בארגון תיארו את הפיצוץ "אירוע מזעזע" שהגיע "בתקופה קשה במיוחד בלבנון". ראש שירותי החירום של ארגון הבריאות, ד"ר מייקל ראיין, אמר כי "בתי חולים רבים מוצפים בפצועים ואנשים עדיין מחפשים נפגעים, זה יום עצוב מאוד".
בריטניה הודיעה כי תספק לביירות חבילת סיוע של 6.6 מיליון דולר. "אנחנו עומדים לצד העם הלבנוני", אמר שר החוץ הבריטי דומיניק ראב. "ניתן מענה מיידי וחבילת סיוע - חיפוש והצלה, סיוע הומניטרי בגובה של עד 5 מיליון פאונד וכן סיוע של רופאים מומחים". גם ארמון בקינגהאם פרסם הצהרה ובה נמסר כי המלכה אליזבת מבקשת להביע "צער עמוק" בעקבות האסון.

16 צפייה בגלריה
דגל לבנון על מבנה עיריית ת"א
דגל לבנון על מבנה עיריית ת"א
גם ישראל הציעה סיוע. דגל לבנון על בניין עיריית תל אביב
(צילום: טלי יצחקי לפלר)
בעלות ברית קרובות וגם מדינות אויבות שלחו את תנחומיהן, כאשר איראן וסעודיה – שנאבקות על ההשפעה על המדינה – מסרו הודעות תמיכה. "המחשבות והתפילות שלנו עם העם בלבנון", אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. "הישארי חזקה, לבנון". סעודיה אמרה כי היא עוקבת אחר המצב בדאגה רבה.
באופן יוצא דופן, גם ישראל הציעה סיוע הומניטרי באמצעות מתווכים בינלאומיים. בלבנון לא הגיבו להצעה. אמש הואר בניין עיריית תל אביב בדגל לבנון כמחווה לעם הלבנוני.
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר אמש כי שוחח עם ראש ממשלת לבנון, חסאן דיאב. "הבעתי את תנחומיי העמוקים בעקבות הפיצוץ הנורא בביירות", צייץ פומפאו בטוויטר. "ארה"ב עומדת לצד העם הלבנוני ומחויבת לסייע".
שר ההגנה האמריקני מארק אספר סתר אמש את דברי הנשיא דונלד טראמפ ואמר שהוא מאמין שהפיצוץ בביירות היה תאונה. "ארה"ב עדיין מקבלת מידע על מה שקרה. רוב האנשים מאמינים שזו הייתה תאונה כפי שדווח", אמר אספר. בלילה הקודם (בין שלישי לרביעי) אמר טראמפ כי שוחח עם גנרלים בצבא ארה"ב שאמרו לו שהפיצוץ נגרם מ"התקפה איומה", כלשונו. גורמים בפנטגון אמרו שאין כל אינדיקציה לכך שמדובר במתקפה מכוונת.
פורסם לראשונה: 23:56, 05.08.20