3 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
תמונת לוויין של אתר הגרעין בנתנז
(צילום: AP)
תולעת שפגעה במחשבים, שריפה גדולה, "תקלה" מסתורית - וכולן מיוחסות לישראל: באיראן הודו הערב (יום א') כי מתקן העשרת האורניום המרכזי במדינה, הממוקם בנתנז - הותקף. ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, אמר לאחר הדיווח על "תקלת חשמל" כי מדובר ב"טרור אנטי-גרעיני, אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב". גורמי מודיעין במערב אמרו כי "המוסד אחראי לפעולה שמהווה מכה קשה לתוכנית הגרעין האיראנית ושהעיתוי שלה לא מקרי – מיד לאחר יום הגרעין האיראני".
"ההתקפה על אתר נתנז מבטאת את התבוסה של מי שמתנגד לפיתוח מדינתנו", אמר סאלחי. "זאת מתקפה שמטרתה למנוע מאיראן לפתח את תכנית הגרעין שלה. זאת התבוסה של אלו שהתנגדו לשיחות בין הצדדים להסכם הגרעין במטרה להסיר את הסנקציות. אנחנו מגנים את הפעולה הזו ומדגישים את החשיבות שהקהילה הבינלאומית תתנגד לפעולת הטרור הזאת. לאיראן שמורה זכות התגובה נגד מי שביצע את התקיפה ומי שנתן את ההוראה לפגוע במפעלי נתנז".
3 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
מתקן העשרת אורניום בנתנז
(צילום: רויטרס)
סאלחי לא הטיל את האשמה על מדינה מסוימת - ובכל מקרה אין זו התקרית הראשונה בנתנז. המתקן נחשף רשמית ב-2002 על ידי מתנגדי משטר איראניים שחשפו באותה עת גם את מתקן המים הכבדים באראק. בין 2007 ל-2010 נפגע אתר הגרעין במתקפת סייבר מתוחכמת כחלק מתוכנית שכונתה "משחקים אולימפיים" ובה לפי הדיווחים היו שותפים בין היתר ארגוני המודיעין של ישראל וארצות הברית. איראן אף האשימה רשמית כי ישראל אחראית לאותה פגיעה.
בכתבה ב"ניו יורק טיימס" מ-2012 נכתב כי המטרה של התוכנית, שאותה יזם הנשיא ג'ורג' בוש הבן, הייתה לחדור למחשבי נתנז, ולהבין כיצד הם שולטים בצנטריפוגות. על פי הדיווח, כדי לעשות זאת פעלה הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי בשיתוף עם "יחידה ישראלית סודית שידועה בקרב המודיעין האמריקני בזכות מיומנותה בתחום הסייבר". בכתבה הוסבר עוד: "ליחידה 8200 של צה"ל יש מומחיות טכנולוגית שמתחרה בזו של הסוכנות לביטחון לאומי ולישראלים היה מודיעין עמוק לגבי נתנז. זה היה הכרחי להצלחת מתקפת הסייבר".
אז נכתב כי האמריקנים בנו דגם וירטואלי של המתקן בנתנז. בנוסף נטען כי ארצות הברית בחרה בנתיב מלחמת הסייבר בין היתר כדי לנסות לרצות את ישראל ולמנוע ממנה לתקוף צבאית את הגרעין האיראני. לפי ההערכה של ממשל אובמה התוכנית האיראנית עוכבה עקב הווירוס ב-18 חודשים לערך.
אך לצד שיתוף הפעולה בין האמריקנים לישראלים, הועלתה בכתבה אפשרות שישראל פעלה מאחורי גבה של ארצות הברית - וכשהתולעת דלפה למחשבים ברחבי העולם, הצמרת הביטחונית האמריקנית נאלצה לבשר זאת לנשיא ברק אובמה. אחד הבכירים מצוטט בכתבה כמי שאמר לו: "אנחנו חושבים שהיה שינוי שהישראלים עשו ואנחנו לא יודעים אם היינו חלק ממנו". על פי התיאור, סגנו של אובמה דאז, נשיא ארצות הברית כיום ג'ו ביידן, שהיה נוכח בפגישה, רתח מכעס על ישראל ואמר: "זה בטוח הישראלים, הם הלכו רחוק מדי".

ב-2 ביולי 2020 אירעו שריפה ופיצוץ אירעו במתקן הצנטריפוגות באתר בנתנז. גורם מודיעיני במזרח התיכון אמר באותה עת ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל אחראית לאותו פיצוץ בנתנז, והשתמשה לצורך כך ב"פצצה עוצמתית".
גורם במשמרות המהפכה אמר אז כי באירוע נעשה שימוש בחומר נפץ. לדברי אותו גורם, איראן שללה אפשרות שהפיצוץ נגרם כתוצאה ממתקפת סייבר. לדבריו, למרות שבאיראן עלתה אפשרות שהתקיפה בוצעה באמצעות טיל שיוט או מל"ט, נראה כי סביר יותר שמישהו הצליח להכניס פצצה לתוך הבניין.
דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבנדי, הודה אז כי למתקן נגרם נזק קשה כתוצאה מהפיצוץ. לפי חלק מההערכות, המבנה שבו הייתה השריפה שימש את איראן לפיתוח וייצור של צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום. אז פורסמו תצלומי לוויין שמראים את הנזק הגדול שנגרם למבנה באתר בנתנז, מה שהגביר את החשד שמדובר בפעולה מכוונת.
3 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז תמונת ארכיון מ 2005
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז תמונת ארכיון מ 2005
כך נראה המתקן ב-2005
(צילום: רויטרס)
רק אתמול איראן הכריזה בגאווה כי חנכה בנתנז 164 צנטריפוגות מסוג מתקדם, IR-6, המסוגלות לדבריה להעשיר אורניום במהירות ובאיכות גבוהה יותר. מדובר בהפרה נוספת של ההסכם מ-2015, שמתיר לאיראן להשתמש רק בצנטריפוגות מהדור הראשון, IR-1. במקביל מסרו האיראנים כי החלו לבחון צנטריפוגות מסוג IR-9, שלדבריה יעשירו אורניום במהירות גבוהה פי 50 מאלו של IR-1.
אבל פחות מיממה אחרי אותה הודעה דווח בערוץ האיראני Press TV כי בעיה במערכת החשמל גרמה ל"תקרית" באתר, וכי נרשמה הפסקת חשמל לפחות בכמה מחלקיו. סבא"א התבקשה בצהריים להתייחס לאירוע, ומסרה רק כי היא "מודעת לדיווחים".
דובר ועדת האנרגיה של הפרלמנט האיראני, חבר הפרלמנט מאלק שריאטי ניאסר, אמר לפני הצהריים כי תקלת החשמל בנתנז היא "אירוע חשוד מאוד", והביע חשש שמדובר ב"פעולת חבלה והסתננות". באיראן טרם הכריזו שהבעיה נפתרה, ומציטוטים המגיעים ממנה משתמע כי ייתכן שגם בשעות הצהריים זרם החשמל בנתנז עדיין לא חזר לסדרו.