נוסעי התחבורה הציבורית ממתינים לאוטובוסים בתחנות מרכזיות מוזנחות ומטונפות, אך בחודשים אוגוסט 2019 עד יוני 2020 קנסו במשרד התחבורה את מפעילות התחבורה הציבורית רק ב-114 אלף שקלים. כך עולה ממענה שניתן לבקשה לפי חוק חופש המידע שהגיש פעיל התחבורה הציבורית יוסי סעידוב.
הקנסות נעו בין 250 ל-1,450 שקל והחשש שהעלו פעילי תחבורה ציבורית ומומחים הוא שלעתים מפעיל התחנה יעדיף לשלם את הסכומים הזניחים מאשר לטפל בליקויים בעלות גבוהה יותר והכול על חשבון הנוסעים שנאלצים להמתין בסביבה לא ראויה, להשתמש בשירותים מטונפים או לבחור נסיעות ארוכות כדי לא להיכנס לתחנה המרכזית.
כך, לתחנה המרכזית בבאר שבע ניתנו קנסות בעלות כוללת של 10,350 שקל לפני השגות החברה, כאשר במסגרת הליך ההשגות פעמים רבות סכום הקנסות מופחת.
7 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
7 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
התחנה בבאר שבע עוד נחשבת לסבירה ביחס לתחנות האחרות שבהן ממתינים הנוסעים בארץ. שמה של התחנה המרכזית בתל אביב למשל יצא למרחוק בכל הנוגע ללכלוך ותחזוקה. במשרד התחבורה מדגישים ששם יכולים לתת קנסות רק בקומות המשמשות לתחבורה ציבורית (קומות 4, 5, 6, ו-7) ולא בקומות התחתונות יותר. אמנם תחנה זו היא שיאנית הקנסות, עם 55,700 שקל במשך עשרה חודשים בעקבות 257 ביקורות, אך מדובר בסכום נמוך, בעיקר לנוכח תלונות הנוסעים.
לתחנה המרכזית בנהריה ניתנו קנסות בגובה 19,400 שקל שנבעו מ-87 ביקורות. סכום של 9,350 שקל נאלצה לשלם התחנה המרכזית בנתניה לאחר שבוצעו בה 48 ביקורות. מפעילת התחנה המרכזית בעכו שילמה 8,150 שקל שנבעו מ-37 ביקורות, בערד נערכו 4 ביקורות עם קנסות בגובה 950 שקלים ובצפת שילמו 10,000 שקל לאחר שנערכו בה 51 ביקורות. בנוגע לתחנת אשקלון לא נמסר כלל מידע, אף שהתחנה נחשבת מוזנחת במיוחד.
"מצב התחנה המרכזית באשקלון ממשיך להיות רע. ראוי שעיר שקולטת אלפי תושבים חדשים תשים את התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות"
הפעיל החברתי ברק חדריאן סיפר כי "מצב התחנה המרכזית באשקלון ממשיך להיות רע. ראוי שעיר של יותר מ-150 אלף תושבים ונמצאת במקום הראשון בבנייה בארץ וקולטת אליה אלפי תושבים חדשים גם תשים את התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות. ראש העיר עדכן על תוכנית ממשלתית שכלולה בה הקמת תחנה חדשה. מחכים לראות את התוכניות בשטח".
יוסי סעידוביוסי סעידוב
פעיל התחבורה הציבורית סעידוב אמר כי "מצב מרבית התחנות המרכזיות בישראל מזעזע. שירותים מטונפים, דרגנועים תקועים, רמת ניקיון עלובה, תחזוקה ירודה וזיהום אוויר מקבלים את פני הנוסעים באוטובוסים". לדברי סעידוב, ממייסדי ארגון "15 דקות", "היקפי הקנסות לא משקפים את חומרת התופעה ואינם מהווים תמריץ לשיפור המצב. ראוי ששרת התחבורה תדאג לתחנות המרכזיות באותה התלהבות שהיא דואגת לנתב"ג".

7 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית באשקלון
התחנה המרכזית באשקלון
התחנה המרכזית באשקלון
(צילום: רועי עידן )
7 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
7 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
משה אהרון מירושלים נוסע רבות בתחבורה הציבורית. על התחנה המרכזית בעירו ציין כי "באחד המקרים נתקעתי בלי כסף קטן וכדי להיכנס לשירותים בתחנה אתה חייב לשלם שקל במזומן, זה הזוי בעיניי שצריך לשלם כסף כדי להיכנס לשירותים, במצב לא תמיד מזהיר, ובמקום ציבורי. התחנות המרכזיות מלאות בבעיות. מתקנים בסיסיים כמו שירותים או שילוט לא בנמצא ואפשר ללכת לאיבוד. ככל שאתה מתרחק לפריפריה המצב הופך ליותר ויותר קשה".
אביבה שמש מתגוררת בסמוך לתחנה המרכזית בתל אביב, אבל חרף קרבתה היא משתמשת במסוף התחבורה הציבורית שבסבידור, הרחוק מביתה. "האזור מלא ריחות של שתן, שוכבים על הרצפה הומלסים וגם בתחנה לא נעים להסתובב, בטח לא לנשים. הדרגנועים לא פועלים והכול נראה פשוט רע ומוזנח. זה מקום שמדרדרים אותו במכוון".
"רואים הזנחה בכל מקום. אני ממש משתדלת להימנע מלהגיע לתחנה המרכזית בתל אביב, גם אם זה כרוך בלקחת עוד אוטובוס"
טלי, גם היא נוסעת בתחבורה הציבורית, סיפרה כי "פעמים רבות איחרתי לפגישה כי לא מצאתי את האוטובוס בתוך התחנה המרכזית בתל אביב. רואים הזנחה בכל מקום. אני ממש משתדלת להימנע מלהגיע לשם גם אם זה כרוך בלקחת עוד אוטובוס". לדבריה, גם התחנה המרכזית בפתח תקווה במצב גרוע. "התחנה כאילו נשכחה משנות ה-90".
י', נוסע נוסף, סיפר על מצב התחנות בצפון. בתחנה המרכזית בכרמיאל אין קירוי ובתחנה המרכזית בעכו יש גג אך הוא אינו מגן מהגשם כאשר ממתינים לאוטובוס.
"מרוב שיש גורמים רבים שאחראים – לא ברור מי האחראי והשטח והשירות מוזנחים ומופקרים", אמרה גלי פרוינד, מתכננת ערים ומומחית לתחבורה בת קיימא. "אם תיכנסי לתחנה מרכזית בהולנד, מאוד ברור שיש עובדים שתפקידם לשמור על הסדר, עובדים אחרים ששומרים על הניקיון, יש שירותים - בארץ כל אלו לא מובנים מאליהם".
7 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בעכו
התחנה המרכזית בעכו
התחנה המרכזית בעכו
(צילום: אסף זגריזק)
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מבצע פיקוח ובקרה על כל התחנות המרכזיות עמן נחתמו חוזי שכירות. במסגרת זאת, הוטלו קנסות על בעלי הנכסים בגין הפרות תנאי ההסכם, בשבע תחנות מרכזיות בארץ, וזאת, בהתאם לחוזים שנחתמו עמם. משרדנו מבצע ביקורת שבועית בכל אחת מהתחנות המרכזיות ובמרבית הביקורים התגלתה שביעות רצון מרמת השירות עבור הנכסים המשרתים את התחנות המרכזיות.
"מדובר בנכסים, שרק חלקם מושכרים לטובת תחנה מרכזית ומשמשים את נוסעי התחבורה הציבורית, בעוד חלקים אחרים מהמתחם מושכרים ומשמשים למטרות אחרות. כך למשל, בתחנה המרכזית בתל אביב, חוזה השכירות מתייחס רק לקומות המשמשות את התחבורה הציבורית ואינו מתייחס לקומות האחרות הנכללות במתחם".