שלושה ימים לפני תחילתו של הסגר השלישי, ועדיין לא ברור איך תפעל התחבורה הציבורית במהלכו. אמש (יום ד') החליטה הממשלה על "צמצום התחבורה הציבורית ל-50%", אך ככל הנראה, עיקר הצמצום יהיה בתפוסה באוטובוסים, אף שלא ברור מי יאכוף את ההנחיה.
לפי ההנחיות שהעביר משרד התחבורה למפעילות התחבורה הציבורית, האוטובוסים יפעלו לפי מפת הקווים הקיימת. עם זאת, במשרדי הממשלה התקיים היום דיון האם האוטובוסים הבינעירוניים יפעלו בסופי השבוע והאם התחבורה הציבורית תפעל אחרי השעה 22:00. כעת מסתמן שהתשובה היא חיובית. מדובר בשינוי המדיניות שננקטה בסגרים הקודמים אז צומצם השירות באופן משמעותי, נוצרו עומסים והנגישות לשירותים חיוניים הוגבלה בעבור מי שנסמך על התחבורה הציבורית.
3 צפייה בגלריה
עומסים באוטובוס באשקלון
עומסים באוטובוס באשקלון
לא ברור מי יאכוף. עומס בתחנת אוטובוס באשקלון, החודש
(צילום: בראל אפרים)
הנחיות התפוסה היום קובעות שבכל אוטובוס ייכנסו 75% מהנוסעים בשגרה, קרי 49 נוסעים באוטובוסים עירוניים ו-45 נוסעים באוטובוסים בינעירוניים. לאחר ביקורת ציבורית על רקע הפרסומים ב-ynet על העומסים הכבדים באוטובוסים בעקבות הנחיות אלו, אתמול החליטה הממשלה להוריד את התפוסה באוטובוסים ל-50% - 32-30 נוסעים באוטובוס.
מדובר בצעד שעשוי לצמצם את הצפיפות בתחבורה הציבורית, אך לא ברור מי יאכוף את ההנחיה. אין זה תפקידו של נהג האוטובוס ותקנות הקורונה מנחות כי סדרנים יפעלו לשמור על ההנחיות, אך לסדרנים אין כל סמכות. כמו כן, על צי של 11 אלף אוטובוסים בישראל פרוסים רק 400 סדרנים כאלו.
החברות המפעילות את התחבורה הציבורית קיבלו הנחיה להעסיק את הסדרנים רק עד לסוף החודש, כאשר המגפה בעיצומה. לאחר פניית ynet בנושא, נמסר ממשרד התחבורה בתחילת השבוע כי "בעקבות הנחיית שרת התחבורה והבטיחות בדרכים פעלו גורמי משרד התחבורה מול משרד האוצר לאישור הארכת העסקת פקחי הקורונה בתחבורה הציבורית" וציינו כי עבודתם הוארכה עד פברואר 2021. מדובר במאות אנשים שתקופת העסקתם קצובה וכבר פעמיים מאז פרוץ המשבר אוימו בפיטורים.

לפי נתוני בנק ישראל, 60% מהמועסקים במשק עובדים מחוץ ליישוב מגוריהם. בשונה ממרבית פקידי הממשלה, מועסקים רבים במגזר הפרטי עובדים גם בימי שישי, כך שאוכלוסיה זו צפויה להיפגע מהחלטה שרירותית של השבתת התחבורה בסופי השבוע. החלטה לקצר את שעות פעילות התחבורה הציבורית בסגר הקודם ספגה ביקורת רבה לנוכח הצרכים החיוניים של הנוסעים – שלהם אין מגבלה שעתית - אך שעות הפעילות של הרכבת עדיין נשארו מוגבלות.
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר הבוקר לאולפן ynet כי "אין שום סיבה לצמצם קווים. אני מתנגד לצמצם קווים, זה מביא בדיוק לתוצאה שאתה אומר ולא זאת המטרה". לדבריו, "המטרה היא שיהיו פחות אנשים באוטובוס. זה שזה לא נאכף ולא מתקיים זה לא בסדר, זה צריך להתקיים. צפיפות בתחבורה הציבורית היא בהחלט משהו שגורם לתחלואה. אף אחד לא אומר לצמצם את התחבורה הציבורית, אלא את מספר האנשים בכל אוטובוס".
פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול להנדסה וניהול מערכות תשתית באפקה המכללה האקדמית להנדסה, אמר לאולפן ynet כי יש "חוסר רציפות וחוסר עקביות בחשיבה בנושא תחבורה ציבורית. הביקוש של התחבורה הציבורית ירד בחלקו, אבל לא בצורה מאוד קיצונית וגם בתקופת סגר אנשים מתניידים. יש אנשים שנוסעים לעבודה, לקניות, לצרכים חיוניים".
לדבריו, "אין שום היגיון לפגוע באותם נוסעים בצורה מאוד קיצונית. אין שום היגיון בכך שהתדירות של האוטובוס הופכת להיות יותר נמוכה, או מספר הנוסעים שיעלו יהיה יותר קטן, הרי אותם אנשים יצטופפו בסופו של דבר בתחנות ההמתנה".
3 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"אין שום סיבה לצמצם קווים". נחמן אש
(צילום: לע"מ )
אבינרי הוסיף כי "אין כאן כל כך רציפות ועקביות. מה שאנחנו רואים מארצות אחרות, זה שהן דווקא מחליטות להרחיב את השימוש בתחבורה ציבורית בתקופה הזאת על ידי הגברת התדירות או יותר שעות פעילות ולא כל כך ברור למה אנחנו דווקא מצמצמים במקום להגדיל".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, אמרה כי "הדגשנו למשרד התחבורה את החשיבות של השארת שירות התחבורה כסדרו, גם במהלך הסגרים, כדי למנוע עומסים וצפיפות ובכך לשמור על הנוסעים התלויים בתחבורה הציבורית בכדי להתנייד לעבודה ולמרכזים הרפואיים. כך נעשה ברחבי העולם וכך צריך לקרות גם בישראל".
נוטמן הוסיפה כי "טוב לראות שההיגיון נפל על אוזניים קשובות, המדינה למדה מטעויות העבר ולא חוזרת עליהם בסגר השלישי. כעת אנו פונים למדינה להכריז על מדיניות פיצוי עבור אותם הנוסעים שקנו הסדרי נסיעה ארוכי טווח, ובשל הכרזת הסגר שוב לא יוכלו לממש אותם וכספם יירד לטמיון פעם נוספת".
בתוך כך, ארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית הזהיר היום את שרת התחבורה מירי רגב: "בחינת ניסיון העבר מהסגרים הקודמים מצביעה על כך שהאוטובוסים הפכו למדגרת קורונה, על פגיעה ממשית ברמת השירות לאזרחים ועל מחזות קשים. אל לנו לחזור על טעויות העבר.
"בסגר האחרון צומצמה התחבורה הציבורית משמעותית באופן שלא ענה לדרישות. נהגים שהוצאו לחל"ת נתבקשו לשוב לעבודה טרם השלמת תקופת הזכאות לדמי אבטלה ונמנע מהם השכר על הימים שלא עבדו".