המשך שלב ההוכחות בתיק נחל צפית: אלמוג לאופר, קצין ששימש כחזאי בחיל האוויר, העיד היום (שלישי) בבית המשפט על חלקו באסון שבו נספו תשע נערות ונער ממכינת בני ציון, שבה גם הוא היה חניך בעבר. לאופר אמר בעדותו כי "היה לי מוזר שהמכינה מטיילת בימים כאלה בדרום", וטען שאמר למדריך אביב ברדיצ'ב שקיים סיכוי לגשם משמעותי.
לאופר גם טען כי בסוף השיחה האחרונה עם ברדיצ'ב, אמר לו המדריך: "טוב, הכי הרבה נירטב קצת". במהלך החקירה הנגדית ניסה לאופר להרחיק עצמו מהאירוע, וטען כי העצות שלו ניתנו למדריך הנאשם ברמה החברית וכי הוא אינו חברת חיזוי, אלא שלקראת סוף החקירה הנגדית הודה כי אותן עצות הן שנתנו למעשה את האור הירוק לחניכים להיכנס לתוואי הנחל. "אני לא מבין בשיטפונות, נחלים הם לא התחום שלי", תירץ.
4 צפייה בגלריה
אביב ברדיצ'ב
אביב ברדיצ'ב
"אמרתי לו שאני לא מבין בשיטפונות". אביב ברדיצ'ב בבית המשפט
4 צפייה בגלריה
יובל כהאן מכינת בני ציון ב בית המשפט המחוזי ב באר שבע פרשת נחל צפית
יובל כהאן מכינת בני ציון ב בית המשפט המחוזי ב באר שבע פרשת נחל צפית
התייעץ עם החזאי לפני הטיול. יובל כאהן
לפי כתב האישום, שני הנאשמים בתיק - ראש המכינה יובל כאהן וברדיצ'ב - היו בקשר עם החזאי שהעיד. כאהן נעזר בלאופר כדי לתכנן את הטיול, וברדיצ'ב היה איתו בקשר בזמן ששהה עם חניכיו בדרום.
לאופר סיפר בעדותו על ההסכם שהיה לו עם מנהל המכינה, לפיו יוכל לעזור להם בתחזיות. "הסברתי לו שכשאתה נותן תחזית של גשם אתה מעריך אזור, והטווח הוא בערך שעה. הוא שאל אם הוא יוכל להתייעץ איתי לגבי מזג אוויר לטיול בסוף שבוע, ואמרתי שאוכל. יובל אמר לי שמטאו-טק לא זמינים לו באותה נקודה, ולכן בעצם הוא פונה אליי. מעבר לתחזית, הסברתי לו שאם יורד גשם במקומות מסוימים, ניתן לראות אותו במכ"מ בית דגן בחינם שמופיע באינטרנט. הם מתעדכנים כל חמש דקות".
לאחר מכן הרחיב על ההתנהלות שלו מול ברדיצ'ב. "בחמישי בערב הוא שאל על נחל צפית ותמר. שלחתי לו שאמור להיות בסדר, אבל בעוד שעתיים ייכנס עדכון ואעביר לו. אחרי שעתיים הגיע העדכון, ראיתי החמרה משמעותית ושלחתי את זה בהודעה לאביב. אחרי זה הוא התקשר אליי ודיברנו שיחה קצרה, גם על ההחמרה. היה לי מוזר שהמכינה מטיילת בימים כאלה בדרום. יותר מאוחר דיברנו שוב ואמרתי לאביב שיש החמרה בתחזיות, וצפוי גשם קל עד בינוני עד השעה שלוש - ומהשעה שלוש זה יתגבר".
לפי כתב האישום, בשעה 12:00 החל לרדת גשם על החניכים, וברדיצ'ב הניח כי תוך שעה יוכלו לעבור את תוואי נחל צפית. לאופר התקשר אל המדריך ואמר כי בשעה זו באזור נחל תמר ונחל צפית צפוי גשם קל עד בינוני, ובשעה 15:00 צפוי גשם משמעותי.

4 צפייה בגלריה
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
(צילום: משי בן עמי )
לאופר הסביר כי בשעה 07:18 שלח לברדיצ'ב הודעה שאין חשש לגשמים, מכיוון שמודלים לתחזית מגיעים פעמיים ביום - בתשע בבוקר ובתשע בערב. לאחר שהגיעו הנתונים המעודכנים של השעה תשע, הוא עדכן אותו בשינוי "מתוקף חברי" לדבריו.
"בשיחה עם אביב דיברנו מעט מאוד על מזג האוויר, ובעיקר על מי מטייל ולמה הם בדרום, אם אני זוכר נכון. אבל דיברנו גם על ההחמרה במזג האוויר". לאופר הוסיף בהמשך כי בשיחה עם ברדיצ'ב עלה גם נושא השיטפונות: "אמרתי לו שאני לא מבין בשיטפונות. זה היה ביום האירוע, כשדיברנו בטלפון". בכתב האישום פורט כי ביום האסון, כמה שעות לפני הכניסה לנחל, שוחחו השניים וברדיצ'ב שאל את לאופר אם הוא מבין בשיטפונות ונענה בשלילה.
4 צפייה בגלריה
עו"ד ציון אמיר ואורי קורב
עו"ד ציון אמיר ואורי קורב
עורכי הדין ציון אמיר ואורי קורב
(צילום: גילן יוחנן)
את החקירה הנגדית ניהל עו"ד ציון אמיר, שאמר ללאופר כי לפני הכניסה לנחל צפית הוא אמר לברדיצ'ב שצפוי גשם קל. אמיר הטיח בלאופר: "נתת לו אור ירוק להיכנס לנחל. ידעת שהוא נכנס". לאופר השיב בחיוב, אך הוסיף: "אני לא מבין בשיטפון, ולא יודע איפה גשם צריך לרדת כדי שהנחל הזה יזרום. נחלים הם לא תחום העיסוק שלי. מכיוון שאני מכיר את המכינה ואת איך שהם מטיילים, חשבתי שהם יבחרו בדרך שתהיה בסדר. גם אם יורד גשם זלעפות אפשר לטייל בחלק מהמקרים".
לאופר חשף בעדותו גם שהתייעץ עם עורך הדין אורי קורב, שמייצג כיום את כאהן, למחרת האסון - ולפני שעו"ד קורב החל לייצג את ראש המכינה. לדבריו, "מאוד נלחצתי ממה שקרה. זה היה אירוע ענק, ידעתי שאהיה בו חלק והערכתי שיקראו לי למשטרה. יצרו איתי קשר מהפרקליטות הצבאית. לקח לצבא זמן להבין שזה אני, כי חיפשו את החזאי. לפני כל עדות דיברתי עם הפרקליטות הצבאית, עדכנתי אותם והתייעצתי. ידענו שאחד מעורכי הדין של הנאשמים הוא ציון אמיר (עוה"ד של ברדיצ'ב, א"ק) וחששתי שינסה לגלגל את האחריות עלי".