בזה אחר זה הובאו עשרות חשודים במעורבות בהתפרעויות ביישובים הערביים בגליל לבית משפט השלום בחיפה, אולם רבים מהם לא נשלחו למעצר מאחורי סורג ובריח. שני חשודים שנתפסו עם אבנים בידיהם סיפרו: "באנו למטרה טובה". השניים שוחררו למעצר בית. בתיעוד שהופץ היום (ד') נראית ההתפרעות ההמונית מול מסעדת "אורי בורי" שהוצתה בעכו.

עד כמה חשד להשלכת אבנים בהפגנה שיוצאת מכלל שליטה מהווה עילה להארכת מעצר? בעוד ביישובים ערביים ומעורבים ברחבי הארץ הרחובות בימים אלה סוערים, נדמה כי בית משפט השלום בחיפה לא ממהר להאריך את המעצרים של החשודים ביידוי אבנים וחסימות צירים.
אף על פי שהמשטרה עצרה בימים האחרונים מאות חשודים במעורבות במהומות ביישובים הערביים בגליל, ועשרות מהם הובאו בפני שופטים - רבים מבין העצורים משוחררים למעצר בית או שמעצרם מוארך בשעות ספורות.

1 צפייה בגלריה
הפגנה בעכו
הפגנה בעכו
מחאה בעכו, השבוע
(צילום: שרון צור)
כך למשל, מעצרו של נער מהיישוב כפר מנדא שבעוד חודשיים ימלאו לו 16 הוארך בשעות ספורות בלבד, ובהמשך הוא ישוחרר למעצר בית בבית הוריו. מדובר בנער שנצפה על ידי השוטרים משליך אבנים לעברם. הוא היה רעול פנים, ולאחר מרדף משטרתי תקף את הכוחות, התנגד למעצרו - והבוקר הובא לבית המשפט לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו.
בית המשפט בחיפה קבע כי מהחומר שהוצג בפניו קיים חשד סביר שההתנהגות המיוחסת לנער "בהחלט חורגת הרבה מעבר להשתתפות 'רגילה' במחאה, וגלשה לעבר התנהגות אלימה שאף סיכנה את עוברי האורח וגם את הכוח המשטרתי". עם זאת, הוחלט כאמור לשחרר אותו הערב למעצר בית. כמו כן נאסר עליו להשתתף בהפגנות במשך 30 יום.
במקרה אחר הוחלט מיד לשלוח נער למעצר בית. לפי החשד, הנער ירה זיקוקים לעבר תחנת המשטרה בשפרעם. הוא נצפה על ידי המשטרה יורה את הזיקוקים ונמלט לעבר ביתו שנמצא בסמוך. בית המשפט ציין כי לאחר שעיין בחומר החקירה כי יש יסוד סביר לחשד שהנער ביצע את העבירות המיוחסות לו. עם זאת, בגלל שמדובר בנער בן 17 ללא עבר פלילי ומעורבותו מינורית לכאורה, אין מקום למעצר.

תירוץ מקורי במיוחד שלפו שני חשודים שנעצרו בשפרעם במהלך התפרעות כשאבנים בידיהם. לטענתם, הם הסתובבו באזור ההתפרעות כדי להזהיר את הילדים שהגיעו לזירה, ואף הוסיפו כי באו למקום "למטרה טובה".
בית המשפט קבע כי לאחר שעיין בחומר החקירה, קיים יסוד סביר לחשד שלפיו השניים עברו עבירות של השתתפות בהתפרעות, ייתכן שגם עבירה של יידוי אבנים. בפרוטוקול הדיון צוין כי "האירוע שבמסגרתו נעצרו החשודים מתואר כאירוע קשה, שבמהלכו כוחות הביטחון הותקפו וניידות נפגעו.
"עם זאת, על בית המשפט לדקדק בבחינת החומר המובא בפניו ולבחון את חלקו של כל חשוד וחשוד בביצוע העבירות. במקרה דנן כאמור, החומר שהוצג בפניי מקים חשד לביצוע עבירות של השתתפות בהתפרעות ולכל היותר יידוי אבנים, ואין לייחס לחשודים את כלל הנזקים שנגרמו באירוע, ובוודאי שלא לעצור אותם בגינם". מעצר השניים הוארך עד הערב ולאחר מכן הם שוחררו למעצר בית.