מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס הערב (יום ג') במסיבת עיתונאים בירושלים לרגל ביקורו הראשון בישראל בתפקיד למאמצי ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין, ואמר כי הוא לא יודע אם הרפובליקה האיסלאמית בכלל תהיה מוכנה לעשות זאת. "ישראל וארה"ב חולקות את אותה מטרה - לאיראן אסור להשיג נשק גרעיני. שיתפנו את ישראל תוך כדי השיח עם האיראנים בווינה, וזה לא הולך להיפסק", הוא אמר. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
5 צפייה בגלריה
ההצהרה של אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
ההצהרה של אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
בלינקן, הערב
(צילום: רויטרס)
בלינקן נשאל על עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין החזרה להסכם הגרעין, ואמר כי "זה לא סוד שלפעמים יש לנו מחלוקות על הדרך הטובה ביותר להשיג את המטרה, אבל אנחנו מנסים למצוא את הדרך הטובה ביותר. הסכם הגרעין חשוב מאוד והוא קטע כל דרך של איראן להשיג נשק גרעיני. הוא דחה את הזמן להשגת פצצה אל מעבר לשנה. זה היה ההסכם המנוטר ביותר בהיסטוריה".
הוא הוסיף כי "מה שראינו מאז שיצאנו מההסכם זה שאיראן הפסיקה לפעול לפי ההגבלות, והיום היא קרובה יותר מאי פעם לנשק גרעיני".
5 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
לא ברור אם איראן בכלל רוצה לחזור. הנשיא רוחאני באחד הכורים במדינה
(צילום: AFP)
בלינקן נשאל אם הממשל האמריקני יכיר בהשתלטות חמאס על רצועת עזה במסגרת הניסיון לשקם את הרצועה באמצעות האו"ם, והשיב כי "אם נעשה את זה נכון, לעזה יש פוטנציאל. חמאס משגשגת לצערי הרב על צער ועל ייאוש, על חוסר הזדמנויות. זה ארגון שמשגשג על 'ואקום של הזדמנויות'. שיקום לא רק יענה על הצרכים המיידיים, אלא ייתן לפלסטינים, כולל בעזה, אפשרות אמיתית. אם נצליח, חמאס ייחלש בעזה".
בלינקן ציין כי בארה"ב יתנגדו לכל צעד חד-צדדי, בין אם פינוי תושבים משייח ג'ראח ובנייה בהתנחלויות, ובין אם המשך תשלומים למחבלים. "אנחנו מתמקדים כרגע בצרכים המיידיים של השיקום, ואז בפעולות מצד שני הצדדים להפחתת המתיחות. יש אפשרות להמשיך ולהשיג פתרון של שתי מדינות שבו אנחנו ממשיכים להאמין. זו הדרך היחידה לשמור על מעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", הוא אמר.
5 צפייה בגלריה
המלון שבו מתנהלות שיחות הגרעין בווינה. ממשיכים לשתף את ישראל
המלון שבו מתנהלות שיחות הגרעין בווינה. ממשיכים לשתף את ישראל
המלון שבו מתנהלות שיחות הגרעין בווינה. ממשיכים לשתף את ישראל
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
"אם נצליח לשקם את עזה, חמאס ייחלש"
(צילום: AFP)
"כל צעד שמסכן בהתעוררות אלימות, או מערער את חזון שתי המדינות – אנחנו מתנגדים לו. זה כולל בנייה בהתנחלויות, הצתת אלימות ותשלום לטרוריסטים. זה ייצור אלימות ויחתור תחת פתרון שתי המדינות. זה דבר שהיינו ברורים לגביו בשיחות".
בפתח דבריו פירט בלינקן את שורת פגישותיו היום, ואמר כי לאורך השיחות שמע הבנה מכלל הצדדים בכל הנוגע לקידום שלום ולסיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "הפסקת האש יוצרת מרחב לנקוט בצעדים הללו", אמר בלינקן. "אנחנו צריכים ליצור דרך טובה יותר לשפר את חייהם של הישראלים, הפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. מחר תהיה לי הזדמנות להגיע למצרים וירדן. היה למצרים חלק משמעותי בהפסקת האש, ואני מצפה לפגישות שם".
בלינקן, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה זמן קצר אחרי כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, נחת הבוקר בישראל והתקבל על-ידי שר החוץ גבי אשכנזי והשגריר באו"ם גלעד ארדן. מטרת ביקורו היא ביסוס הפסקת האש עם חמאס והפחתת הסיכוי לעימות נוסף בתקופה הקרובה, כמו גם דיונים על שיקום רצועת עזה אחרי מבצע שומר החומות.

מזכיר המדינה האמריקני נפגש היום עם שורת בכירים בארץ, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. בתום פגישתו עם נתניהו, אמר בלינקן כי הגיע לישראל לבקשת הנשיא ביידן, ובעקבות ארבע סיבות: הפגנת המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל, יציבות בירושלים ובגדה, סיוע הומניטארי דחוף ושיקום לעזה וניסיון לשקם את יחסי הפלסטינים עם וושינגטון.
"הזכרתי לראש הממשלה שארה"ב תומכת לחלוטין בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול התקפות כמו ירי אלפי הרקטות חסר ההבחנה של חמאס לעבר ישראל. עבור ביידן המחויבות הזאת אישית והוא אחד התומכים החזקים של ישראל זה 50 שנה. הוא עבד מקרוב עם כל ראשי הממשלה, החל מגולדה מאיר ועכשיו עם נתניהו", אמר בלינקן. "נדון בכל ההיבטים, כולל גם להתייעץ מקרוב עם ישראל כפי שעשינו היום על המשא ומתן המתמשך בווינה והאפשרות לחזרה להסכם הגרעין".
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
שר הביטחון בני גנץ עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
מזכיר המדינה האמריקני עם שר הביטחון גנץ
(צילום: AP)
בתום פגישתו עם שר החוץ אשכנזי, נמסר מלשכת שר החוץ כי הוא ציין שישראל מעריכה את עמידתה של ארה"ב לצד ישראל, במיוחד בתקופה האחרונה, וכי השניים החליטו להקים קבוצות עבודה במטרה להוציא לפועל פרויקטים אזרחיים ביהודה ושומרון, לצד דרישות מהפלסטינים ובהן הפסקת פניות למוסדות בינלאומיים. בנוגע לעזה, השניים דנו בהקמת מנגנוני הסדרה.
השר גנץ, כך נמסר מלשכתו, הציג לבלינקן את העקרונות שגיבשה מערכת הביטחון להשגת שקט ארוך טווח מול רצועת עזה, לצד השבת השבויים והנעדרים וחיזוק הרשות הפלסטינית תוך פגיעה בכוח הצבאי של ארגוני הטרור בעזה. השניים, כך נמסר, דנו גם במאמצים לבלימת ההתקדמות הגרעינית של איראן. בלינקן נפגש גם עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.
בלינקן גם נפגש עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן במוקטעה ברמאללה. בעיר התקיימה הפגנת מחאה בהשתתפות עשרות בודדות של מפגינים. בפגישה הודיע בלינקן כי ארה"ב צפויה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים (ששימשה השגרירות בפועל ברשות הפלסטינית) שנסגרה על-ידי ממשל טראמפ, והכריז על סיוע לרצועת עזה, לארגוני הסיוע הבינלאומיים ועל כוונה לבקש מהקונגרס 75 מיליון דולר לסיוע לרשות.
פורסם לראשונה: 19:44, 25.05.21