למרות הדיווח כי ארה"ב שוקלת הקלה משמעותית בסנקציות על איראן, במסגרת הניסיון להציל את הסכם הגרעין, במחלקת במדינה בוושינגטון הביעו אמש (ה') סקפטיות מסוימת בנוגע לשיחות הלא-ישירות עם טהרן הנערכות בימים אלו בווינה. דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, אמר כי ארה"ב אינה "על סף פריצת דרך", וכי הדרך לשם עוד ארוכה.
במסיבת עיתונאים בוושינגטון הדגיש פרייס כי את המשבר "ירש" הנשיא ג'ו ביידן מקודמו דונלד טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין בטענה שהוא גרוע והחזיר את הסנקציות האמריקניות על טהרן. "העובדה היא שתוכנית הגרעין האיראנית שעטה קדימה מאז שהממשל הקודם פרש מההסכם", אמר פרייס.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ביידן ורוחאני. מחלקת המדינה: "ירש את המשבר מטראמפ"
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
"עד לאחרונה היה לאיראן פי עשרה מהכמות המותרת של אורניום מועשר ממה שמתיר הסכם, ומאז שפורסמה ההערכה הזו היא העשירה עוד יותר אורניום", הוא הוסיף. "היא מפעילה צנטריפוגות מתקדמות שאסורות בהסכם וזמן הפריצה שלה – שהיה שנה שלמה כשההסכם היה בתוקף – הוא כעת לפי רוב הדעות עניין של חודשים".
את מסיבת העיתונאים אמש קיים פרייס על רקע הדיווח שלשום בסוכנות הידיעות AP, שלפיו כדי לגרום לאיראן לעמוד בתנאי הסכם הגרעין שוקל הממשל האמריקני לבצע הקלות משמעותיות ונדיבות בסנקציות.
הגורמים האמריקנים ששוחחו עם AP סירבו לומר אילו סנקציות הם שוקלים להסיר, אך ציינו שהם פתוחים לאפשרות של הסרת סנקציות שלא קשורות ישירות לתוכנית הגרעין האיראנית – כמו הסנקציות שקשורות לטרור, לפיתוח טילים ולזכויות אדם. הגורמים הסבירו שהמהלך הזה הכרחי, בעקבות מה שהם מגדירים כניסיון מכוון של ממשל טראמפ לסכל כל אפשרות של חזרה אמריקנית להסכם.
במקביל, ערוץ החדשות האיראני-ממשלתי Press TV פרסם אמש רשימת דרישות שלפי הדיווח הציגו האיראנים בשיחות בבירת אוסטריה. האיראנים, כך דווח, דורשים את הסרת כל הסנקציות האמריקניות שמונעות מטהרן ליהנות מההטבות שהבטיח לה הסכם הגרעין. הם דורשים לפי הדיווח כי אם יחודשו בעתיד סנקציות כלשהן, חברות בינלאומיות יוכלו להמשיך לפעול באיראן ארבע שנים לאחר מכן.

בנוסף, טהרן דורשת לפי הדיווח שוושינגטון תתחייב שלעולם לא תפעיל שוב את מנגנון ה-snapback, מגנון שמאפשר לכל אחד מהצדדים בהסכם לחדש מיד את הסנקציות הבינלאומיות על איראן, אם קבע כי זו מפרה את תנאיו. בשנה שעברה ממשל טראמפ ניסה להפעיל את המנגנון לאחר שכבר פרש מההסכם, ומעצמות העולם סירבו להכיר בכך. על פי הדיווח אמש, טהרן דורשת בנוסף כי ארה"ב תתחייב לפצות אותה על הנזק הכבד שנגרם לה בעקבות חידוש הסנקציות האמריקניות שחנקו את כלכלתה.
וכשוושינגטון וטהרן דנות באמצעות מתווכים בווינה, בישראל מביעים דאגה אך משגרים גם מסרים מאיימים. ראש המוסד יוסי כהן ושגריר ישראל בארה"ב גלעד ארדן נועדו אמש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, וגורם המעורה בפרטי המפגש אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שהשניים הביעו "דאגה עמוקה" מתוכנית הגרעין של טהרן ופעילויות אחרות שלה.
המפגש נערך במסגרת סדרת הדיונים שמקיימים בימים אלו נציגים מישראל עם עמיתיהם האמריקנים בוושינגטון. ביום שלישי נפגש ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת עם עמיתו ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן. ראש אמ"ן, האלוף תמיר היימן, וראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, האלוף טל קלמן, מקיימים גם הם פגישות מקצועיות מול גורמים בפנטגון.
בשיחות הביע הצד הישראלי את התנגדותו לחידוש הסכם הגרעין והדגיש כי ירושלים שומרת לעצמה "חופש פעולה" בכל הנוגע לאיראן – וכי היא לא תהיה מחויבת לאף הסכמה שתתקבל בין טהרן לוושינגטון ושאר המעצמות המשתתפות בשיחות בבירת אוסטריה.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
איים בראיון לרויטרס: "המטוסים שלנו יכולים להגיע לכל מקום במזה"ת". אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
ישראל הבהירה בשיחות שהיא לא מעוניינת לדון בפרטי ההסכם, שבראייתה הוא "גרוע ומחורר", כי היא לא רוצה לתת לגיטימציה למהלך. אם בעתיד יתברר שארה"ב תצליח להביא הסכם משופר עם איראן, ישראל הבהירה כי תסכים להיות חלק מהדיון ולהגיד מה לדעתה צריך להיכלל בהסכם כזה.
במקביל למפגש בין ראש המוסד למזכיר המדינה האמריקני, בירושלים חידדו את המסר התקיף נגד איראן. "הסכם רע ידרדר את האזור למלחמה", אמר שר המודיעין אלי כהן בריאיון שהעניק לרויטרס. "כל מי שחותר להשגת תמורות קצרות טווח צריך לשים לב גם לטווח הארוך", הוא הוסיף. "ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. איראן לא חסינה באף מקום. המטוסים שלנו יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון – ובהחלט לאיראן".
השר כהן ציין בריאיון את העמדה הישראלית הידועה שלפיה כל הסכם עם איראן צריך לכלול לא רק מניעת העשרת אורניום מצדה, אלא גם את הפסקת תוכנית פיתוח הטילים הבליסטיים שלה. המעצמות, אמר כהן, צריכות לעצור גם את ניסיונה של טהרן לערער את יציבותן של מדינות אחרות ואת המימון שהיא מעניקה לארגוני טרור שונים באזור.