מנהיגים במערב לא ממהרים לברך את איברהים ראיסי, שזכה היום (שבת) בבחירות לנשיאות איראן וייכנס לתפקידו בעוד כחודש וחצי. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שלחו איגרות ברכה, אבל ארגון זכויות האדם "אמנסטי" גינה את ניצחונו של ראיסי וקרא לחקור אותו בגין פשעים נגד האנושות ודיכוי אלים.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ואיברהים ראיסי
ולדימיר פוטין ואיברהים ראיסי
ולדימיר פוטין ואיברהים ראיסי
(צילום: AP, רויטרס )
נספח התקשורת בשגרירות הרוסית בטהרן אמר כי פוטין הספיק לברך את ראיסי וקרא להרחבת שיתוף הפעולה בין רוסיה לאיראן. נשיא סוריה בשאר אסד שלח איגרת ברכה לנשיא איראן הנבחר וכתב: "אני שולח בשמי ובשם העם הסורי ברכה לנשיא הנבחר שזכה באמון העם האיראני וניצח בבחירות לנשיאות. אני מאחל לו הצלחה בתפקידו החדש, ושימשיך את המהפכה האיסלאמית ואת דרכה של ארצו לשגשוג וקידמה בכל התחומים, בשירות העם האיראני ונגד כל המזימות והלחצים".
גם חמאס בירך את ראיסי על היבחרו לנשיא איראן. בהודעה שפרסם הארגון, הוא איחל לראיסי הצלחה וביקש "שאיראן תמשיך לתמוך בפלסטין ולסייע לעם הפלסטיני".
מנגד, ב"אמנסטי" מסרו כי העובדה שראיסי הגיע עד לתפקיד הנשיא במקום להיחקר על מעשיו בעבר היא תזכורת נוספת לחסינות שממנה נהנים מנהיגי איראן. "השלטונות באיראן, שמבצעים גם הם פשעים נגד האנושות, עדיין מסתירים מה עלה בגורלם של קורבנותיו של ראיסי", אמרו בארגון וקראו למועצת זכויות האדם של האו"ם להתערב. "הוא אחראי למעצרם של אלפי מפגינים ולהיעלמותם של מאות בני אדם שהשתתפו בהפגנות ב-2019". בינתיים, המנהיג העליון עלי חמינאי, אמר כי תוצאות הבחירות הוכיחו שהאיראנים - שיותר מ-50% מהם החרימו את ההצבעה - התגברו על התעמולה של האויב, כלשונו.
4 צפייה בגלריה
מצביעים באיראן
מצביעים באיראן
מצביעים באיראן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
יונס חמאמי מצביע
יונס חמאמי מצביע
אזרח יהודי מצביע באיראן
(צילום: AP)
ראיסי (60) כיהן בשנתיים האחרונות כראש מערכת המשפט של איראן, ובשנים האחרונות מינה אותו המנהיג העליון חמינאי לשורה של תפקידים בכירים במשטר, אולי לקראת מינוי עתידי שלו למנהיג העליון. עד לשנת 2016 נחשב ראיסי לדמות לא מוכרת במיוחד עבור הציבור האיראני, אבל מאז הוא זכה לעוד ועוד סמכויות מחמינאי, אולי כחלק מההכשרה שלו לקראת תפיסה עתידית של תפקיד המנהיג העליון – בעל המילה האחרונה ברפובליקה האיסלאמית והאיש שגם הנשיא כפוף לו.
מספירת הקולות בבחירות עלה כי ראיסי קיבל כ-62% מקולות הבוחרים, וניצח בפער משמעותי את יריביו. עוד לפני פרסום התוצאות הרשמיות הודו יריביו בהפסד - וגם הנשיא היוצא חסן רוחאני הכריז על כך שיש מנצח - מבלי לנקוב בשם. "ברכתי הרשמית תגיע מאוחר יותר, אך אנו יודעים שיש מי שגרף מספיק קולות כדי לנצח בסיבוב הראשון", אמר. בהמשך, כאמור, הוכרז כי המנצח הוא ראיסי.