עוזרים ומקורבים רבים של דונלד טראמפ אובחנו כנשאים של נגיף הקורונה, מאז שהנשיא הודיע בשישי שהוא ורעייתו מלניה נדבקו. הערב דיווחו כלי תקשורת בארה"ב שעוד שני עובדים בבית הלבן - אנשי צבא שתפקידם לשרת את הנשיא ולהתלוות אליו - נדבקו בנגיף.
לפי NBC, בעקבות העדכון האחרון מספרם של האנשים בממשל טראמפ שנדבקו בקורונה בימים האחרונים עלה ל-15. הראשונה שאובחנה כנשאית היא היועצת הבכירה הופ היקס. בין הנדבקים הנוספים נמצאת היועצת הבכירה לשעבר קליאן קונוויי, דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני, שלושה סנאטורים רפובליקנים ומושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי. רבים מהנדבקים הגיעו לטקס בגן הוורדים בבית הלבן, שבו הכריז טראמפ על מועמדותה של השופטת השמרנית איימי קוני בארט לעליון. אחרים הכינו את הנשיא לעימות הראשון מול ג'ו ביידן.

11 צפייה בגלריה
מחטאים את חדר התקשורת הבית הלבן ארה"ב אחרי שחרור דונלד טראמפ מבית החולים
מחטאים את חדר התקשורת הבית הלבן ארה"ב אחרי שחרור דונלד טראמפ מבית החולים
חיטוי בבית הלבן אחרי חזרתו של טראמפ
(צילום: AP)
התפשטות הנגיף ב"כוורת" של טראמפ מגבירה את הביקורת על הטיפול של אנשי הממשל במגפה, שרבים מהם לא מקפידים לעטות מסכות ולשמור על מרחק. דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני, שכאמור נדבקה גם היא, אמרה שהתפשטות הנגיף בבית הלבן ובצמרת המפלגה הרפובליקנית לא משבשת את פעילות הממשל. היא ציינה שפגישות העבודה נמשכות, גם אם חלק מהצוות משתתף בפגישות מרחוק.
החלטתו של טראמפ לחזור לבית הלבן כשהוא מחלים מהנגיף, וייתכן שעדיין מדבק, מפנה זרקור על האנשים בקרבתו - שעלולים להיות בסכנת הידבקות אם טראמפ לא יציית להנחיות. למרות החשש שהבית הלבן הופך ל"מוקד התפרצות" העובדים, הטבחים ואנשי השירות החשאי ממשיכים להגיע לעבודה.
11 צפייה בגלריה
קיילי מקנאני
קיילי מקנאני
קיילי מקנאני. ממשיכים לעבוד - גם מרחוק
(צילום: gettyimages)
ג'אד דיר, מדוברי הבית הלבן, אמר שבמשכן הנשיאותי נוקטים כל צעד אפשרי כדי להגן לא רק על המשפחה הנשיאותית – אלא על כל איש צוות שעובד במתחם, בהתאם להנחיות של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. הוא הוסיף שהגישה לנשיא תוגבל משמעותית, ושאנשים שיהיו בקרבתו ילבשו ציוד מגן. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום שטראמפ ממלא את חובותיו ממשרד מאולתר במעונו בבית הלבן, ולא מגיע לחדר הסגלגל.
סוכנות הידיעות AP מתארת מצב רוח עגום בבית הלבן, ומדווחת על עובדים שחוששים מהידבקות וכועסים על המדיניות של הממשל והיעדר הזהירות. לפי AP לרבים מהעובדים נודע על אנשי הממשל שאובחנו כנשאי קורונה דרך התקשורת. כמה מהעובדים נחשפו, ללא ידיעתם, לאנשים שכבר ידעו שהם עלולים להדביק אחרים.
רק בראשון בערב, כמעט שלושה ימים אחרי אשפוזו של טראמפ בבית החולים הצבאי וולטר ריד הסמוך לוושינגטון, שלח הבית הלבן מכתב בתפוצה רחבה לצוות: "תזכורת: אם חוויתם תסמינים כלשהם, בבקשה תישארו בבית ואל תגיעו לעבודה". עובדים שפיתחו תסמינים התבקשו "להישאר בבית באופן מיידי" וליצור קשר עם הרופאים שלהם – ולא עם הצוות הרפואי בבית הלבן.
רבים בארה"ב הגיבו בכעס - ואף בתדהמה - לכמה מקרים שבהם הפר טראמפ את הנחיות הבריאות כדי להראות שהוא מנצח את הנגיף. כשטראמפ היה באשפוז פרסם הבית הלבן תמונות של טראמפ ממלא את חובותיו מחדר הישיבות בבית החולים, ללא מסכה על פניו. ביום ראשון יצא טראמפ במפתיע ברכב משוריין עם אנשי השירות החשאי מחוץ לבית החולים, כדי לנופף לשלום לתומכיו שהתאספו בכניסה לבית החולים.
רופאים זעמו ואמרו שטראמפ מסכן את בריאותם של המאבטחים שלו "בשביל תעלול יח"צני", פחות מחודש לפני הבחירות. הבית הלבן מסר לאחר מכן שננקטו צעדי בטיחות ושהיושבים ברכב לבשו ציוד מגן. לפי AP, עובדים בשירות החשאי מספרים שהקולגות שלהם שנמצאים בסביבת טראמפ כועסים על הזלזול בהנחיות, אך מרגישים שאין ביכולתם לעשות דבר. אחרי שהדוברת מקנאני אבחנה כחולת קורונה אמר אחד מהם שרק המזל מונע ממנו ומחבריו להידבק. השירות החשאי סירב לחשוף כמה עובדים נדבקו בקורונה או נמצאים בבידוד.
11 צפייה בגלריה
חיטוי הבית הלדונלד טראמפ חוזר מאשפוז בבית החולים הבית הלבןבן אחרי חזרתו של דונלד טראמפ
חיטוי הבית הלדונלד טראמפ חוזר מאשפוז בבית החולים הבית הלבןבן אחרי חזרתו של דונלד טראמפ
טראמפ מסיר את המסכה עם שובו לבית הלבן
(צילום: gettyimages)
אחרי שטראמפ הודיע על שיפור משמעותי במצבו וקרא לאמריקנים "לא לפחד מהקורונה" - כשברור שלאמריקני הממוצע אין סיכוי לקבל טיפול רפואי כמו שלו - בבית הלבן ניסו להציג את שובו של הנשיא למשכן כהופעה הירואית. טראמפ ירד מהמסוק בבית הלבן והסיר את המסכה שעטה. הוא הצדיע ונופף באוויר על המרפסת. גולשים בטוויטר הבחינו שבמהלך ההופעה היו רגעים שבהם הנשיא התנשם בכבדות. על רקע הדיווחים הסותרים על מצבו בסוף השבוע, יש מומחים שתוהים אם ייתכן שמצבו של טראמפ בן ה-74 – שנמצא בקבוצת סיכון בגלל משקלו וגילו – חמור ממה שהוא מנסה להציג.
טראמפ חזר לשהות עם רעייתו מלניה, שנמצאת בבידוד, במעון באגף המזרחי של הבית הלבן. בדרך כלל משרתים את השניים צוות של קרוב ל-100 איש. במהלך מגפת הקורונה הצוות פועל במתכונת מצומצמת. מחודש אפריל הנהלת הבית הלבן דורשת מהעובדים לעטות מסכות כל הזמן, ומבקשת ממי שיכול לעבוד מהבית במקום להגיע למשכן לעשות זאת. ההנחיות באגף הזה קפדניות בהרבה בהשוואה לאגף המערבי של הבית הלבן, שבו נמצא החדר הסגלגל. באגף המערבי מעטים עוטים מסכות לעיתים קרובות.
סטפני גרישם, הדוברת של מלניה טראמפ, אמרה שכל הצעדים ננקטים כדי לשמור על שלום הצוות ועל בריאותו. המשרד של הגברת הראשונה פרסם היום מסמך עם פירוט של נהלי הבריאות והבטיחות במעון הנשיאותי – כולל חיטוי קפדני של המתחם ועידוד עבודה מרחוק. "הבריאות והבטיחות של הצוות במעון נמצאת בראש סדר העדיפויות של המשפחה הראשונה", נכתב.
11 צפייה בגלריה
חיטוי הבית הלדונלד טראמפ חוזר מאשפוז בבית החולים הבית הלבןבן אחרי חזרתו של דונלד טראמפ
חיטוי הבית הלדונלד טראמפ חוזר מאשפוז בבית החולים הבית הלבןבן אחרי חזרתו של דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
היום אמר הרופא של טראמפ, ד"ר שון קונלי, שטראמפ מרגיש טוב מאוד ושהוא לא דיווח על תסמינים כלשהם שמהם הוא סובל. קונלי הוסיף שרמת החמצן בדם תקינה וכך גם המדדים של הנשיא. לא ברור מתי יחזור טראמפ לישורת האחרונה של קמפיין הבחירות וישתתף בעצרות. היום הוא צייץ בטוויטר שהוא ממתין לעימות הטלוויזיוני השני עם ג'ו ביידן, שאמור היה להתקיים ב-15 באוקטובר אך נמצא בספק בגלל מחלתו של הנשיא. טראמפ אמר שהוא מרגיש נהדר. צוותי הקמפיין של המועמדים מנהלים מגעים שבסופם יוחלט אם העימות יתקיים. ביידן הודיע שיסכים לעימות רק אם מומחים יקבעו שהדבר בטוח.
ביידן ממשיך להוביל על טראמפ בסקרים הארציים. בקמפיין טראמפ מנסים בימים האחרונים להציג את הנשיא כמנהיג חזק שהתגבר על הקורונה ללא קושי. "אנחנו מצפים שהוא יחזור למירוץ כשהרופאים יאמרו שהוא כשיר פיזית לעשות את זה", אמר הוגאן גידלי, דובר הקמפיין של טראמפ. ביידן, שבזמן אשפוזו של טראמפ בחר שלא לתקוף אותו על הטיפול בקורונה, פרסם אחרי השחרור מבית החולים תמונה שלו עם מסכה – לצד תמונה של טראמפ מסיר מסכה. "מסכות חשובות. הן מצילות חיים", כתב. היום אמר המועמד הדמוקרטי שמסכה "היא לא הצהרה פוליטית אלא המלצה מדעית".
בתוך כך, הערב דיווח הפנטגון שכמה מבכירי הצבא האמריקני נמצאים בבידוד, בעקבות חשיפה לחולה מאומת. הפנטגון מסר שגנרל מרק מילי, ראש המטות המשולבים, ובכירי צבא נוספים לא אובחנו כנשאים ולא פיתחו תסמינים, אך נכנסו לבידוד אחרי שהיו במגע עם אדמירל במשמר החופים שאובחן כחולה.
טראמפ, שאמר שהאמריקנים לומדים לחיות עם הנגיף, צונזר היום על ידי פייסבוק וטוויטר כשכתב ברשתות: "הרבה אנשים מדי שנה, לפעמים יותר מ-100,000, ולמרות שיש חיסון, מתים משפעת. האם אנחנו הולכים לסגור את המדינה שלנו? לא, אנחנו לומדים לחיות עם זה, בדיוק כמו שאנחנו לומדים לחיות עם הקוביד, שברוב האוכלוסיות הרבה פחות קטלני".
פייסבוק הסירה את הפוסט של טראמפ, וטענה שהוא הציג מידע שגוי על נגיף הקורונה. בטוויטר פרסמו לצד הציוץ אזהרה שהוא כולל מידע מטעה על המגפה. "זה שקר. השפעת לא הורגת 100,000 איש בשנה", אמר הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי. לפי הנתונים של הממשל האמריקני, בארה"ב מתים מדי שנה בין 22,000 ל-64,000 בני אדם משפעת. מניין קורבנות הקורונה בארה"ב חצה את ה-200,000.
11 צפייה בגלריה
אנשים בקרבת הנשיא טראמפ שנדבקו בקורונה
אנשים בקרבת הנשיא טראמפ שנדבקו בקורונה
בין הנדבקים: קיילי מקנאני, הופ היקס, מלניה ודונלד טראמפ, קליאן קונוויי, כריס כריסטי והסנאטורים מייק לי ותום טיליס
(צילום: AP, AFP, רויטרס, gettyimages)
טראמפ הכעיס הערב את המחוקקים הדמוקרטים כשהודיע על הפסקת המו"מ על אישור חבילת סיוע כלכלית נוספת לנפגעי משבר הקורונה, ועל דחיית הדיונים עד אחרי הבחירות בנובמבר. הוא אמר שהוא יאשר את תוכנית הסיוע לעובדים ולעסקים הקטנים רק אחרי שינצח.
בימים האחרונים ניהלה היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שיחות על חבילת הסיוע עם שר האוצר של טראמפ, סטיב מנוצ'ין. בארה"ב הייתה תקווה שהצדדים יצליחו לגשר על הפערים, אך הערב הודיע טראמפ על הפסקת המגעים - החלטתו הראשונה מאז שחזר לבית הלבן. טראמפ האשים את פלוסי בכישלון השיחות ואמר שהיא "מבקשת 2.4 טריליון דולר" כדי לעזור ל"מדינות דמוקרטיות עם פשיעה גבוהה שמנוהלות גרוע". טראמפ כתב בטוויטר שלסכום שרוצה פלוסי "אין שום קשר לנגיף הקורונה".
"נתנו הצעה נדיבה מאוד של 1.6 טריליון דולר וכרגיל היא לא מנהלת מו"מ עם רצון טוב. אני דוחה את הבקשות שלהם, ומסתכל על עתיד המדינה", אמר טראמפ. בתגובה אמרה פלוסי: "היום, שוב, הנשיא טראמפ הראה את הטבע האמיתי שלו: לשים את עצמו לפני כולם על חשבון המדינה, בשיתוף מלא עם חברי הקונגרס הרפובליקנים".