3 צפייה בגלריה
סבסטיאן קורץ מטה פרדריקסן
סבסטיאן קורץ מטה פרדריקסן
סבסטיאן קורץ ומטה פרדריקסן. לקראת תאגיד משותף?
(צילום: AP, EPA)
בצל הודעתן של אוסטריה ודנמרק על הכוונה לשתף פעולה עם ישראל בפיתוח חיסונים חדשים שיוכלו להתמודד בצורה מיטבית עם הווריאנטים החדשים שמתגלים לנגיף הקורונה, יגיעו היום (יום ה') לארץ קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ וראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן.
השניים צפויים לבחון את קמפיין החיסונים הישראלי שזוכה לשבחים בעולם על קצב התקדמותו המהיר. בישראל מכנים את הביקור "פסגת חיסונים". קורץ ופרדריקסן ידונו במהלכו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהקמת תאגיד משותף להקמת מפעל למחקר, פיתוח וייצור חיסונים.

בפסגה צפויים המנהיגים לדון גם ביכולת ייצור החיסונים בקידום מחקר ופיתוח בתחום, בצמצום רגולציה בינלאומית וכן בניהול שגרת קורונה וחזרתה לשגרה של מערכת החינוך.
נתניהו ייפגש עם מנהיגי אוסטריה ודנמרק במסגרת פגישה משולשת, ובהמשך יצטרפו לפגישה גם גורמי המקצוע של שלוש המדינות. מהצד הישראלי ישתתפו שר הבריאות יולי אדלשטיין, ראש המל"ל מאיר בן שבת, ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חיל האוויר הרצליה
חיסון קורונה פייזר בית חיל האוויר הרצליה
בקבוקוני חיסון בישראל. בדנמרק דורשים: להעביר לפלסטינים
(צילום: עידו ארז)

ביקורת בדנמרק: "לא להתחנן למי שמקדם אפרטהייד חיסונים"

כוונתה של ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן לשתף פעולה לא עוברת בקלות במדינתה. בעלות בריתה הפוליטיות קראו לה להימנע מכל קשרי חיסונים עם ישראל, בעקבות החלטתה שלא להעביר חיסונים לפלסטינים. עיתון מקומי אף פרסם מאמר שכותרתו "מדיניות האפרטהייד של החיסונים בישראל היא חרפה. פרדריקסן צריכה לגנות אותה, לא להתחנן לחיסונים של ישראל".
בארגוני זכויות אדם שונים טוענים לאחרונה שישראל צריכה במסגרת החוק הבינלאומי להעביר לפלסטינים חיסונים כפי שהיא מעניקה לאזרחיה. ברשות, נזכיר, קיבלו עד כה כ-2,000 מנות חיסון מישראל ועוד 10,000 מרוסיה. בישראל הודיעו בימים האחרונים במקביל על מבצע לחיסון כל הפלסטינים שמחזיקים בהיתרי עבודה בישראל ובהתנחלויות.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ביקורת מבית. פרדריקסן
(צילום: רויטרס)
אחד מחברי מפלגת "הברית הירוקה-אדומה", שתומכת בממשלת המיעוט שמנהיגה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של פרדריקסן, אמר לפני המראתה של ראש ממשלתו לישראל כי "דנמרק לא צריכה לתת אישור לכיבוש הישראלי ולמדיניות האפרטהייד בהבטחות להביא חיסונים לציבור הדני. אנחנו לא צריכים להסתמך על ישראל כדי לייצר חיסונים. אפרטהייד וסולידריות עולמית בזמן מגפה לא צריכים ללכת יד ביד".
הוא הוסיף כי "זו תהיה טעות היסטורית אם דנמרק תשתף פעולה עם ישראל, כל זמן שהיא לא ממלאת את חובותיה תחת החוק הבינלאומי. במקום, עלינו לדרוש מישראל שתספק לפלסטינים את החיסונים, דרישה שיש להם זכות לדרוש".
החלטתן של אוסטריה ודנמרק לשתף פעולה עם ישראל בפיתוח חיסונים מהווה מכה לשיתוף הפעולה האירופי בתחום. עד כה 27 המדינות החברות בו הסכימו לנהל במשותף את מבצע החיסונים שלהן, אולם כבר זמן רב המבצע הזה מתנהל בעצלתיים, בין היתר בשל קשיים באספקה מיצרניות החיסונים. "אנחנו חייבים להתכונן למוטציות חדשות ואסור לנו להיות תלויים אך ורק באיחוד האירופי בהפקתם של חיסונים מדור שני", אמר קנצלר אוסטריה קורץ.
פורסם לראשונה: 23:11, 03.03.21