גורם אמריקני אמר הלילה (בין חמישי לשישי) לרשת CNN כי בידי ארה"ב אינדיקציות מודיעיניות לכך שיחידות ההגנה האווירית של איראן העלו בימים האחרונים כוננות, ברקע שורת הפיצוצים ברפובליקה האיסלאמית, ובהם גם אלו שאירעו באתרים צבאיים ובכאלה הקשורים לתוכנית הגרעין של טהרן.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
חשיפת המערכת האיראנית "שלישי בחורדאד"
חשיפת המערכת האיראנית "שלישי בחורדאד"
טהרן מעלה כוננות? מערכת הגנה אווירית איראנית
לפי הגורם, סוללות ההגנה האווירית האיראניות יהיו מוכנות לשגר טילי קרקע-אוויר מיד כשיגלו עצם מסוים שעלול להוות איום. הגורם לא הסביר את דרך ההגעה לסימנים הללו, אולם ברשת CNN צוין כי בשטח האווירי הבינלאומי ובמים הבינלאומיים פועלים מטוסי ביון וספינות אמריקניות שעוקבות באופן תדיר אחר הפעילות האיראנית. אפשרות נוספת, לפי CNN, היא שהמידע הגיע בעזרת תמונות לוויין.

5 צפייה בגלריה
תמונה מ-29 ביוני 2020, לפני הפיצוץ בנתנז
תמונה מ-29 ביוני 2020, לפני הפיצוץ בנתנז
הפיצוץ בנתנז. לפני ואחרי
(צילום: EPA)
במקביל, רשת בלומברג דיווחה כי הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה הזהירה מטוסי נוסעים מפני מעבר בשטח האווירי של איראן, מחשש שישוגרו לעברם טילים ממערכות ההגנה האווירית של הרפובליקה האיסלאמית.
"לאור מצב ביטחוני מסוכן ותיאום דל בין התעופה האזרחית לבין פעילויות הצבא, קיים סיכון לזיהוי שגוי של מטוסים אזרחיים", הזהירה הסוכנות. "מכיוון שבאזור מגוון מערכות הגנה אווירית מתקדמות, מומלץ להיזהר". האזהרה האירופית באה כחצי שנה לאחר הפלת המטוס האוקראיני באיראן, אז נהרגו 176 בני אדם. ברקע אותו אירוע נרשמה המתיחות בין איראן לארה"ב אחרי חיסולו של קאסם סולימאני.
5 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס נוסעים אוקראיני ב איראן
התרסקות מטוס נוסעים אוקראיני ב איראן
זירת התרסקות המטוס האוקראיני באיראן, ינואר השנה
(צילום: AP)
לפי ההערכות בארה"ב, העלאת כוננות ההגנה האווירית באיראן לא נוגעת לתרגיל צבאי, אם כי לשורת הפיצוצים והשריפות באיראן בשבועות האחרונים, שחלקם אירעו גם באתרים צבאיים. האירוע המרכזי, נזכיר, היה פיצוץ במבנה באתר העשרת האורניום בנתנז בתחילת החודש, שגרם לפי השלטונות באיראן לנזק כבד למתקן לפיתוח צנטריפוגות מתקדמות.
לפי דיווחים במערב, הפיצוץ בנתנז נגרם כתוצאה ממתקפת סייבר, או אף פצצה של ממש שהוטמנה שם. גורם מודיעיני במזרח התיכון אף טען שישראל היא זו שעומדת מאחורי הפיצוץ בנתנז. בהמשך, אמרו גורמי מודיעין כי הפיצוץ במתקן בנתנז עשוי לעכב את תוכנית הגרעין האיראנית בכשנתיים. ב"ניו יורק טיימס" צוטט מחקר שבו נכתב כי תעבור לפחות שנה עד שכושר ייצור הצנטריפוגות של איראן יחזור למצבו הקודם, לפני הפיצוץ.
צילומי לוויין שפורסמו מהמתקן בנתנז הצביעו על כך שהנזק שנגרם למתקן חמור מאוד, הרבה יותר מכפי שטענו תחילה האיראנים. גורמים במערב אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי הם צופים שאיראן תגיב בדרך כלשהי לאירוע – בין אם במתקפת טילים או במתקפות סייבר.