משרד החינוך הודיע הערב (שני) על הקמתו של צוות פדגוגי מיוחד שייתן מענה לימודי ורגשי למוסדות הלימוד בערים האדומות - שבהן מערכת החינוך תיסגר עם כניסת הסגר לתוקף מחר בשעה 19:00. עוד נמסר כי בחינוך המיוחד ובמסגרות הנוער בסיכון בערים הללו, הלימודים יימשכו כרגיל.
אף שהממשלה טרם פרסמה את רשימת 40 הערים, למשרד ידוע על 23 רשויות שבהן לומדים כ-130,000 תלמידים בכ-300 בתי ספר.
הצוות שמינה משרד החינוך יגבש תוכנית לימודית שתלווה את התלמידים באמצעות ספרי לימוד, חוברות עבודה ומשימות נוספות, "תוך התאמתם לצרכים הייחודיים של האוכלוסיות השונות". החומרים הקשיחים ישענו על תוכנית לימוד המקצועות הנלמדים בכיתה.
בנוסף, לרשות כל בית ספר יעמדו כמה חלופות למתן מענה רגשי עבור התלמידים, כולל לתלמידים במצוקה וכן לעובדי ההוראה וההורים.
6 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
בתי ספר בערים אדומות ייסגרו. ארכיון
(צילום: AFP)
המשנה למנכ"ל משרד החינוך, גילה נגר, אמרה הבוקר בוועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת כי "יש לימודים אבל המוסדות יהיו סגורים. הכנו מתווה ללמידה מרחוק, חלק מהתלמידים ילמדו בצורה מקוונת וחלק באמצעות חומרים כתובים". היא ציינה את הפתרון לתלמידים שאין להם אמצעי קצה, שיינתן בין היתר באמצעות חומרים קשיחים, חוברות עבודה, ליווי טלפוני וגם אישי לתלמידים הזקוקים לכך.
במשרד החינוך מכירים בכך שייווצרו פערים: "לא הכול ורוד, כולנו מודעים לבעיות שיש אבל אנחנו מנסים להתמודד", אמרה נגר הבוקר. "גם עלינו זה נופל מהיום למחר, כמו עליכם, ואנחנו צריכים לקבל החלטות לא פשוטות ולהכריע. לפעמים זו הכרעה בין ערכים, אבל אנחנו עושים את זה כי אנחנו מאמינים בדרך".
בתוך כך, במשרד החינוך פרסמו מוקדים טלפונים ייעודיים שיעמדו לרשות צוותי ההוראה, התלמידים וההורים.
מוקד סיוע רגשי: המוקד יאויש על ידי אנשי השירות הפסיכולוגי-ייעוצי, ויפעל בימים א'-ה' בשעות 08:00-20:00, וביום ו' בשעות 08:00-14:00, במספר הטלפון: 073-3931888.
מוקד עובדי הוראה: ייתן מענה כללי לעובדי הוראה ויעמוד לרשותם בימים א'-ה' בשעות 07:30-17:30, במספר טלפון 6552*.
מוקד פניות ציבור: המוקד מופעל על ידי אגף פניות הציבור ונותן מענה בימים א'-ה' בשעות 08:00-15:00, במספר טלפון: 1-800-25-00-25.

מחלוקת על ביטול הקפסולות בכיתות ג'-ד'

ברקע דחיית הסגר הלילי שאמור היה להיכנס לתוקף הערב ב-19:00, ונדחה ביממה, ועדת החינוך, התרבות והספורט, המשיכה הבוקר לדון בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה במערכת החינוך.
אתמול, נזכיר, סיימה הוועדה את הקראת סעיפים 1 עד 20 בתקנות לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, והיום נמשך הדיון בסעיפים שנותרו, 20 עד 34.
הבוקר דנה הוועדה שוב בסעיף 26 (2) הקובע כי בכיתות ג'-ד' יתקיימו לימודים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים בכיתה במשך חמישה ימים לפחות בשבוע, וסעיף 26 (3) הקובע כי בכיתות ה' ומעלה יתקיימו לימודים בקבוצות של עד 18 תלמידים בכיתה, יומיים בשבוע לכל הפחות.
6 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
"נערכים חודשיים ועכשיו רוצים לשנות את המתווה?". בן דויד
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
ועדת חינוך
ועדת חינוך
ח"כ שפע. "תלמידי ה'-ו' משלמים מחיר כבד"
(צילום: ערוץ כנסת )
אחד הסעיפים העיקריים שעוררו מחלוקת הוא הלמידה בקבוצות קטנות בכיתות ג'-ד', בטענה שעל בסיס נתוני התחלואה, אין בכך הצדקה.
יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע ביקש לאשר את התקנות מלבד הסעיפים השנויים במחלוקת, ולדרוש מהממשלה לשנותם במטרה להשיב את הלימודים בצורה מלאה בבתי הספר היסודיים, בכל שכבות הגיל. נציגת משרד הבריאות ומזכ"לית הסתדרות המורים התנגדו.
יו"ר הוועדה ח"כ שפע התייחס לנושא בתחילת הדיון ואמר: "הנושא העיקרי שאנחנו רואים אחרת זה כל מה שקשור בלימודים ביסודי. ככל שלא יהיו נתונים שתומכים בהחלטה, אנחנו חושבים שהמחיר שתלמידי כיתות ה'-ו' משלמים הוא מחיר כבד מדי בכל שעה שהם לומדים בבית. אנחנו יודעים שנתוני התחלואה בגילים האלה נמוכים ואנחנו רוצים שבבתי הספר היסודיים ילמדו כרגיל בכל השכבות".
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה כי משרד הבריאות לא תומך בביטול הקפסולות: "זה לא הרגע לבטל את הקפסולות, התחלואה בקרב ילדים עולה ואני חושבת שכדאי לחכות עם ההחלטה הזו. אנחנו הולכים ועולים בתחלואה עם איום של סגר על כולנו".
היא הוסיפה כי "את ההחלטה הזו לא ניתן לקחת, זו אמירה מבלבלת לציבור, מצד אחד מגבילים תנועה לאנשים ומצד שני מבטלים קפסולות, זו העמדה שלנו".
6 צפייה בגלריה
שרון אלרעי
שרון אלרעי
"לחכות עם ההחלטה על ביטול הקפסולות". ד"ר שרון אלרעי
(צילום: אלכס גמבורג)
גם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד התנגדה לשינוי במתווה הלימודים בשלב זה. "מי שאמון על בריאות הילדים ועובדי ההוראה זה משרד הבריאות. המורים והמנהלים ונערכים יותר מחודשיים לפתיחת השנה ועכשיו רוצים לשנות את המתווה? אין יום שלא נסגר גן, בית ספר וגם שכבה. לא יכול להיות שאת ההחלטות האלה של בריאות יקבלו נבחרי ציבור. נפעל אך ורק על פי הנחיות משרד הבריאות", אמרה בן דויד.
שפע סיכם בתום הדיון: "חוק הקורונה מאפשר לנו לקבל את התקנות או לא לאשר חלק מהסעיפים. אם אנחנו מבטלים את ההחלטה על הלמידה בקבוצות קטנות, אין החלטה אחרת כרגע, המשמעות היא שאפשר להחזיר את כל תלמידי היסודי ללמוד כרגיל. אבל מכיוון שאנחנו מבינים שאין זמן לרשויות להתארגן, אני מציע שנחליט יחד מהם השינויים שצריך לעשות במתווה, בעיקר ההחלטה לגבי בתי הספר היסודיים. אנחנו ניתן ימים מסוימים לממשלה לשנות את התקנות השנויות במחלוקות, ולחזור אלינו עם הצעה חלופית".
6 צפייה בגלריה
אינפו אינפוגרפיקה הגבלות סגר יישובים אדומים ערים אדומות קורונה
אינפו אינפוגרפיקה הגבלות סגר יישובים אדומים ערים אדומות קורונה
ההגבלות שיוטלו

השימוע לראשי הערים טרם הסתיים, הסגר הלילי נדחה למחר

אתמול אישרו שרי הוועדה להגדרת אזורים מוגבלים להטיל סגר לילי על כ-40 ערים אדומות - הצעה שאותה הביא קודם לכן ראש הממשלה בנימין נתניהו להצבעה, בתום פגישה עם ראשי הסיעות החרדיות.
לפי ההחלטה, התנועה באותן ערים תוגבל למרחק של עד 500 מטרים, למעט לשם הצטיידות במזון ויציאה לטיפולים רפואיים. באותן רשויות לא יפעלו מוסדות החינוך, למעט החינוך הלא-פורמלי, ועסקים שאינם חיוניים ייסגרו גם הם מאותה שעה.
הסגר הלילי שאמור היה להיכנס לתוקף החל מהערב ב-19:00 עד 05:00, נדחה ביממה. הסיבה לכך היא שבמשרד הבריאות טרם סיימו את הליכי השימוע לראשי שמונה הערים שהוגדרו "אדומות בוהקות".
התהליך אמור להסתיים הלילה ואחריו תיערך הצבעה שבסופה ייקבע באופן רשמי כי הסגר ייכנס לתוקף מחר.
פורסם לראשונה: 16:57, 07.09.20