3 צפייה בגלריה
לפני הזמן המוגדר- נפתחו המחסומים בעיר בני ברק
לפני הזמן המוגדר- נפתחו המחסומים בעיר בני ברק
מחסומים בבני ברק
(צילום: נדב אבס)
הסגר הלילי בכ-40 ערים אדומות, שאמור היה להיכנס לתוקף החל מהערב (יום ב') ב-19:00 עד 05:00, יידחה ביממה. הסיבה: במשרד הבריאות טרם סיימו את הליכי השימוע לראשי שמונה הערים שהוגדרו "אדומות בוהקות". התהליך אמור להסתיים הלילה ואחריו תיערך הצבעה שבסופה ייקבע באופן רשמי כי הסגר ייכנס לתוקף מחר.
משרד הבריאות מסר היום כי הוא "מקיים החל מאמש התייעצות עם ראשי הערים בהן תוכנן לחול סגר לילי על פי החלטת ועדת השרים להגבלות מאתמול. בד בבד לאורך כל היום גורמי המקצוע במשרד בודקים את נתוני הערים".
אתמול אישרו שרי הוועדה להגדרת אזורים מוגבלים להטיל סגר לילי על אותן ערים - הצעה שאותה הביא קודם לכן ראש הממשלה בנימין נתניהו להצבעה, בתום פגישה עם ראשי הסיעות החרדיות.
על-פי ההחלטה, שכפי שצוין אמורה הייתה להיכנס לתוקף הערב, תוגבל התנועה באותן ערים לעד 500 מטרים, למעט לשם הצטיידות במזון ויציאה לטיפולים רפואיים. כמו כן, באותן רשויות לא יפעלו מוסדות החינוך - למעט החינוך הלא-פורמלי - ועסקים שאינם חיוניים ייסגרו גם הם מאותה שעה. משרד הבריאות הודיע כי רשימת הרשויות תפורסם היום, לאחר שתאושר על ידי שרי הממשלה.
3 צפייה בגלריה
שוטרים בבני ברק
שוטרים בבני ברק
שוטרים בבני ברק
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
שוטרים בבני ברק
שוטרים בבני ברק
(צילום: מוטי קמחי)

זמן קצר לאחר החלטת השרים, פרסם נתניהו הודעה שבה אמר כי "ביממה האחרונה התווספו עוד 10 ערים לרשימת הערים האדומות והגענו כבר ל-40 ערים אדומות. הגורמים המקצועיים המליצו להטיל סגר לילי אחיד על כל הערים הללו, ולסגור בהן את מערכת החינוך, בנוסף להגבלות ההתקהלות.
"אני יודע שההגבלות האלה לא קלות, אבל במצב הקיים אין מנוס מהן. אמנם התמותה בישראל עדיין מהנמוכות בעולם, עם כל הצער על כל אובדן חיים, ומספר החולים הקשים עדיין יציב - אך לא לעולם חוסן.
"גורמי המקצוע מזהירים שבמצב התחלואה הגבוה בישראל, המגמה עלולה להתהפך בכל רגע עם תוספת מסוכנת של חולים קשים ונפטרים וסכנת קריסה של הצוותים הרפואיים המטפלים בקורונה בבתי החולים. ההחלטה הייתה שקולה, אחראית ומחוייבת המציאות".

ליברמן: לא לקבל את הנחיות הממשלה

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן קרא בצהריים לאזרחים לסרב למלא אחר ההגבלות החדשות שייקבעו בממשלה."לא יכול להיות שהחלטות קריטיות כמו דחיית תקציב, פתיחת שנת הלימודים או מגבלות בערים אדומות מתקבלות ברגע האחרון. שום דבר לא מתקבל באופן מסודר הכל, ב'שלופים' וכתוצאה מלחצים ומקומבינות", אמר בישיבת הסיעה. "אני ממליץ לציבור להתנהל בהתאם לשכל הישר ולא בהתאם להנחיות הממשלה".
"לא יכול להיות שאזרחי מדינת ישראל יהפכו לבני ערובה של דרעי, ליצמן וגפני. החלטות קבינט הקורונה לא מתקבלות על סמך נתונים מדעיים, לא בשקיפות ולא באופן הגיוני", הוסיף.
"בימים האחרונים מדינת ישראל נמצאת באנדרלמוסיה", אמר ליברמן. "אנו שומעים אינספור דיבורים על סגר אבל מה שדרוש זה סדר. נתניהו הקריב את בריאות הציבור על מזבח שמירת הקואליציה ולכן כל ההחלטות שמתקבלות הן החלטות בלתי חוקיות בעליל".
ליברמן קרא לשלטון המקומי לקבל את האחריות למשבר, למנות פרויקטור קורונה משלו ולנהל את המשבר בעצמו. "הממשלה נכשלה כישלון חרוץ. בסופו של דבר מי שנמצא בחזית, מי שניצב מול הציבור יום יום אלו ראשי הערים. הממשלה איבדה את אמון הציבור והיא לא ראויה לו, ולכן הדרך לטפל בבעיה כרגע זה באמצעות השלטון המקומי. יש לבטל את קבינט הקורונה, וברמה הממשלתית לרכז את כל הנושא בידי צה"ל ופיקוד העורף".


שר הביטחון בני גנץ התייחס לדבריו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "אני שומע פוליטיקאים שקוראים לא להשימע להנחיות מסוימות, ואני מציע להם לסייע בשמירה על הציבור ולא על עצמם". שר הביטחון דיבר בישיבת סיעת כחול לבן.
גנץ הוסיף: "אני שומע כל מיני אמירות לא-אחראיות ואני מבקש להזכיר שהקורונה לא כאן כדי להעביר מנדטים מפה לשם. זה הזמן להתייחס אליה רק כאל אתגר משותף ולא ככלי לניגוח פוליטי. הקורונה היא סוג של אויב, ובאויב נלחמים יחד עד שמכריעים אותו. זה הזמן להתעשת ולהפסיק את המריבות וחילוקי הדעות
שר הבריאות יולי אדלשטיין תקף את יו"ר ישראל ביתנו ואמר: "ליברמן משחק באש. אנחנו צריכים אנשים מתחת לאלונקה, לא כאלה שיפריעו לנושאים אותה. ליברמן מתנהל בהפקרות ובחוסר אחריות תוך ניצול מצב שברירי מבחינה בריאותית וכלכלית. בושה".
יו"ר הכנסת יריב לוין השיב גם הוא לליברמן ואמר: "הצטערתי מאוד לשמוע את הדברים שאמר יו"ר ישראל ביתנו. כמנהיגי ציבור חלה עלינו חובה לנהל את הוויכוח הדמוקרטי בינינו באופן ראוי תוך שימוש בכל הכלים הפרלמנטרים, אך קריאה לאזרחים לעשות איש הישר בעיניו, באופן שייצור אנרכיה ויסכן את הבריאות של כלל אזרחי המדינה - היא חסרת אחריות. זהו ההיפך מהדוגמא האישית ומהמנהיגות הנדרשת מכולנו כדי להתגבר ביחד על המשבר".