דו"ח הלהט"בופוביה של האגודה למען הלהט"ב שמתפרסם הבוקר (יום ב'), מציג תמונת מצב מדאיגה לפיה גם בעידן הנוכחי נאלץ ציבור הקהילה הגאה בישראל להתמודד עם אפליה, אלימות ועוינות. 2,696 מקרי שנאה ואלימות כלפי הקהילה הגאה דווחו בשנה החולפת, 25% מהם אירעו במרחב הקרוב לבית (לעומת 8% בשנה שקדמה לה).
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה של תל אביב 2019
מצעד הגאווה של תל אביב 2019
מצעד הגאווה בתל אביב ב-2019
(צילום: יאיר שגיא)
נתוני הדו"ח מתבססים על דיווחים שהתקבלו במרכז הדיווח ללהט"בופוביה ובארגוני הקהילה הגאה במהלך 2020. מהדו"ח עולה כי בכל שלוש שעות מדווח מקרה להט"בופובי (לעומת כל ארבע שעות ב-2019), בזמן שנרשמה עלייה של 27% בכמות מקרי השנאה שדווחו למרכז הדיווח של האגודה ע"ש ניר כץ ז"ל, שנרצח בפשע השנאה בברנוער.
הקורונה, כשם שפגעה בכל איש ואישה ברחבי העולם, הכתה באופן ברור גם בקהילה הגאה. 28% מהפגיעות שדווחו אירעו בתוך המשפחה וכ-25% אירעו במרחב הקרוב לבית. 315 צעירים וצעירות נאלצו לעזוב את בתיהם בשל התנכלות או התעללות ממושכת על רקע נטייתם המינית או זהותם המגדרית - עלייה של 16% לעומת 2019. באגודה מציינים כי הסגרים התכופים הגבירו את "סיר הלחץ" שלהט"בים חווים והביאו את הלהט"בופוביה לפתח הבית, למשל בגילויי עוינות מצד שכנים ובני משפחה.
למרות הלמידה מרחוק, הדיווחים על אירועים להט"בופוביים בסביבת בתי הספר בקרב נוער המשיכו לגדול משנת 2019, אף על פי שהקורונה הכריחה אותם ללמוד בבית. נוסף על כך, גם אירועי התנכלות ועוינות במרחב הביתי הפרטי הלכו וגברו בעקבות האילוץ להישאר יותר בין ארבעה קירות.
לפי נתוני מרכז הדיווח, 4% מכלל הדיווחים בשנה החולפת היו על אירועי אפליה ולהט"בופוביה במקום העבודה, לעומת 3% ב-2019. כך לדוגמה, בחור הומו דיווח לאגודה כי "האחמ"ש בעבודה החליט תקופה ארוכה להפוך אותי ללעג ובדיחה מאחורי הגב שלי באופן מתמיד וקבוע על רקע הנטייה המינית שלי בלבד. זה מתלווה בעקיצות, חיקויים, אמירות והתייחסות מפורשת למיניות שלי. זה נעשה מול עובדים ולקוחות ואני כל-כך מובך ופגוע שאני לא יודע מה לעשות".
בדבר להט"בופוביה כלפי אנשים על הקשת הטרנסית, הסוגיות המרכזיות שעליהן דיווחו הן התנכלויות במרחב הקרוב לבית (23.5%), בריונות ברשת (19%) וטרנספוביה/אפליה/מיצוי זכויות במערכת הבריאות (23.5%). אישה טרנסית שפנתה לאגודה ציינה כי "סוף סוף הצלחתי להשיג ריאיון עבודה כי עד עכשיו סורבתי לאור החזות הטרנסית שלי. כשהלכתי נשאלתי על ידי המראיין מה יש לי בין הרגליים. היו לי דמעות בעיניים".
48% מכלל המדווחים והמדווחות השנה היו נשים לסביות וביסקסואליות, 27% היו גברים הומואים וביסקסואליים וכ-25% אנשים על הקשת הטרנסית. מדובר בעלייה של 60% בדיווחים של נשים (סיסג'נדריות וטרנסיות) לעומת שנת 2019. כ-58% מבין המדווחים השנה היו בני 30-19, כ-22% היו עד גיל 18 וכ-14% היו בגילים 40-31.
באשר לפילוח הגאוגרפי, 43% אחוז מהמקרים שדווחו אירעו בסביבת תל אביב וגוש דן, כ-22% באזור הצפון, 10% באזור ירושלים, השפלה ויו"ש, 10% באזור באר שבע והדרום וכ-7% באזור בשרון. חלה עלייה משמעותית בדיווחים מחוץ לאזור תל אביב וגוש דן: אם בשנה שעברה הדיווחים מאזור המרכז עמדו על יותר ממחצית כלל הדיווחים (60%), הרי שהשנה אחוז הדיווחים מאזור הצפון עלה פי שניים - 22% בשנת 2020 לעומת 11% בשנת 2019. אחוז הדיווחים מאזור השרון גדול ביותר מפי שניים (כ-7% ב-2020 לעומת 3% ב-2019).

הדו"ח מדגיש כי בניגוד לשנים קודמות בהן סוגיית הלהט"ב בחברה הערבית הייתה מושתקת, בשנה החולפת חל שינוי גדול ביחס של החברה הערבית הכללית לסוגיה. השנה, כל הדיווחים שהגיעו לאגודה מהחברה הערבית נסובו סביב אי קבלה ואלימות במשפחה הקרובה אשר יצרה מצוקה נפשית וכלכלית שהתעצמה לממדים נרחבים בתקופת הקורונה. כמו כן, שיתוף הפעולה בין האגודה ל"טחינה אל-ארז" בהקמת קו קשב בערבית וחוק טיפולי ההמרה שהופעל בגינו לחץ כבד בחברה הערבית, הביאו לתסיסה משמעותית בחברה הערבית בנושא.
96 צעירים וצעירות להט"ב ערבים הגיעו לבתי מחסה לאחר שסולקו מבתיהם על רקע זהותם, זאת בניגוד לשנת 2019 שבה 74 צעירים וצעירות ערבים הגיעו לבתי מחסה. 30% מהשוהים בבתי המחסה משתייכים לחברה הערבית - אחוז שגבוה יותר מיחס החברה הערבית באוכלוסייה הכללית (20%). חלק מהדיווחים שהגיעו לאגודה מהחברה הערבית קשים ביותר, כמו למשל התקיפה האלימה של נערים שנזרקו מבתיהם והוכו קשות על ידי עוברי אורח ביפו.
בהתאם לכך, האגודה הקימה בשיתוף "טחינה אל-ארז" קו קשב בשפה הערבית ומענה פסיכוסוציאלי מותאם, תוך עידוד של גיבוש קהילה ערבית להט"בית חזקה ושיתוף פעולה עם המשטרה לטיפול יעיל וישיר ללהט"ב מהחברה הערבית.
גם הקהילה הדתית-להט"בית נאלצה להתמודד לאורך 2020 עם מגוון אירועים שהשפיעו עליה מחוץ ולהט"בופוביה שנועדה לקעקע את זהותה המשלבת גאים על הרצף הדתי.
התבטאויות רבנים בכירים נגד הקהילה לא פסקו לאורך כל השנה והציתו הסתה נרחבת. כך למשל, "פורום הרבנים למען הציונות הדתית", איגוד של רבנים שמרנים בכירים, קרא לפעול נגד משפחות להט"ביות ובעד "קדושת המשפחה היהודית". במקביל, מייסד מפלגת נעם פתח קרן ל"סבסוד טיפולי המרה", והחמ"ד (מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך) הסיר תמיכה בהשתלמות למורים על הקניית כלים וידע על תלמידים להט"בים.
2 צפייה בגלריה
אוהד חזקי
אוהד חזקי
"קהילה חזקה, נמשיך להילחם בלהט"בופוביה עד למיגורה המוחלט". חזקי
(צילום: עמרי שפירא)
"השנאה המכוערת כלפי הקהילה הגאה הגיעה השנה לשיאים חדשים וקיבלה לגיטימציה מהגורמים הבכירים במדינה", אמר מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אוהד חזקי. "השנאה הורגת ופוצעת את הגוף והנפש של אלפי צעירים וצעירות שבסך הכול מבקשים להיות מי שהם, השנאה הורסת את החיים של אלפי להט"ב שמבקשים לחיות בביטחון ובכבוד.
"בזמן שממשלות ישראל הפקירו את הקהילה הגאה במתן זכויות בסיסיות ובשמירה על חיינו וביטחוננו, השנאה משתוללת ועל נבחרי הציבור ממגוון הקשת הפוליטית לעצור אותה ובהקדם. כקהילה חזקה, נמשיך להילחם בלהט"בופוביה עד למיגורה המוחלט. אנחנו מבקשים מכל מי שחווה מקרה להט"בופובי לפנות אלינו, דיווח יכול להציל חיים".
לדיווח על כל מקרה להט"בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח ע"ש ניר כץ של האגודה למען הלהט"ב באתר האגודה. קו הקשב של האגודה, "יש עם מי לדבר" פועל בימים א'-ה' בשעות 19:30-22:30 בטלפון 03-6205591 או דרך אפליקציית וואטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591