על רקע נתוני התחלואה בקורונה שממשיכים להיות גבוהים חרף המגבלות המתמשכות, התייחס הבוקר (יום ה') פרשן ynet ו"ידיעות אחרונות" נדב איל באולפן ynet לאפשרות שישראל איבדה שליטה על התפשטות הווריאנטים - דווקא כשהיא מתכננת לסיים את הסגר: "זה מאוד יכול להיות. ישראל לא עושה מספיק ריצוף גנטי. בבריטניה הייתה ירידה מתחילת הסגר, באירלנד ירידות דרמטיות, זה משהו שאנחנו לא רואים פה".
- מה ההסבר לכך? "זו שאלה גדולה ואני לא רוצה לתת את התחושה שיש לנו בהכרח תשובות, אבל אני חושב שהן מסתתרות בהתנהגות. בישראל, הסגר היה היה בעצם סגירה של מסחר ושל לימודים. כל השאר התנהל כמו קודם. אנחנו רואים את זה גם במקומות עבודה, גם במקומות אחרים, גם במסכות. איפה אנשים נדבקים? במקומות העבודה ובדרך כלל מביאים את זה חזרה הביתה ואז כל הבית נדבק. במקרה של סקטורים, זה קצת שונה. כמובן שאצל חרדים הם נדבקים בבית הספר, בישיבה, בטיש, ואז הם מביאים את זה הביתה.
"כל מגבלת ה-1,000 מטר נשחקה מאוד. מעטים עומדים בה. וגם לגבי מפגשים, משפחתיים ובסופי השבוע. אנחנו רואים בתמונות את המחסומים האלה והם עושים מעט מאוד. זו תחושה שהמשטרה עושה אכיפה, אבל הם עושים מעט מאוד.
"וגם צריך לומר משהו בהקשר זה: יש הרבה דיבור על אכיפה. ישראל אוכפת די הרבה ביחס למקומות אחרים בעולם. זאת אומרת, היא מפעילה די הרבה כוח. במקומות אחרים בעולם מבקשים מהאזרחים או אומרים לאזרח והם יותר מצייתים. זו פשוט המציאות. זה לא נכון לגבי כל האזרחים, זה לא נכון לגבי כל המגזרים".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ב בית שמש
בדיקות קורונה ב בית שמש
בדיקות קורונה בבית שמש. "המצב בבתי החולים עדיין לא טוב"
(צילום: EPA)
- אז מה צריך לעשות עכשיו? "המצב בבתי החולים הוא מאוד לא טוב עדיין. באופן כללי, בינואר המצב בבתי החולים הוא עמוס, אבל עדיין יש 1,100-1,000 חולים קשים, ובעיקר אני מסתכל על הנתון של החולים הקשים החדשים - והייתה שם התמתנות בשבוע שעבר ועכשיו יש עוד פעם עלייה. איפה אתה רואה את העלייה? באנשים שהם בני 60 מינוס, שמגיעים במצב קשה לבית החולים או מאובחנים בבית חולים במצב קשה ואז המשמעות היא שבעצם ישראל הולכת כאן בעיניים פקוחות להימור. זאת האמת.
"עכשיו, יכול להיות שבקצה ההימור הזה יתברר שאל"ף - החיסונים האלה עבדו. שנית, מזג האוויר קצת השתנה אז אנשים נמצאים יותר בחוץ. שלוש, בהחלט יש מרכיבים לפעמים עונתיים או גליים בהתפרצויות, ואיכשהו יהיה בסדר. זה יתחיל לרדת, אנחנו נגיד שזה החיסון, נגיד שזה משהו אחר, אבל זה יהיה בסדר. זאת אומרת, תהיה איזושהי מגמת התייצבות וירידה למרות שיפתחו.
"אבל העובדות מלמדות אותנו שאין אפס בדברים האלה. במצב שיש לך כל כך הרבה מאומתים ביום - אני מסתכל על שיעור המאומתים, 8% ל-10% יומי, זה הרבה מאוד. זה אומר שהתחלואה מאוד מפושטת".
- אתה תשלח את הילדים למערכת החינוך? "אני אעשה הערכת מצב, כמו שאנחנו בדרך כלל עושים בבית. וזה גם קשור לנתוני התחלואה. אני חושב שלא תהיה לנו דילמה כל כך, כי כרגע הערים בכל אזור המרכז הן כתומות או אדומות. זאת אומרת, לוד-רמלה הן אדומות, כל הערים שאני מכיר באזור המרכז כמעט הן כתומות. אני לא מכיר ערים צהובות שם".