3 צפייה בגלריה
 בני גנץ בנימין נתניהו
 בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
(צילום : מוטי קימחי , AFP)
הסגר אמור להסתיים בעוד פחות מיממה, ביום שישי ב-7 בבוקר, אבל מיליוני ישראלים עדיין לא יודעים מה יקרה באותו בוקר, וגם לא מה יקרה בשבוע הבא. האם יוכלו לשלוח את הילדים לגן או לבית הספר? האם יוכלו ללכת למספרה או לקניות בחנות? האם יוכלו ללכת לעבודה? ישיבת הממשלה, שהייתה אמורה להתקיים בצהריים, נדחתה להיום (חמישי) ב-13:00 - ויו"ר כחול לבן בני גנץ האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "משחק בחיים אדם".
נתניהו וגנץ לא מדברים ביניהם, ובין לשכותיהם שורר נתק מוחלט. כל אחד דוגל בעמדה שונה לגבי המשך ההתמודדות מול מגפת הקורונה, וישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתחיל ב-14:00 והתעכבה ל-18:00 נדחתה שוב ושוב, ולפחות בינתיים היא אמורה להיפתח רק היום בצהריים. בכחול לבן טוענים כי נתניהו מושך זמן, במטרה להאריך את הסגר.
בלשכת ראש הממשלה הסבירו אתמול שהסיבה לדחייה היא "החקיקה המתמשכת בכנסת" על חוק סגירת נתב"ג, אלא שבמהרה התברר שזו כנראה לא הסיבה האמיתית לדחייה. נתניהו היה עסוק מאחורי הקלעים בעידוד האיחוד בין מפלגות הימין "הציונות הדתית" ו"עוצמה לישראל". הוא גם מצא זמן, בדיוק בשעה שבה הייתה אמורה להתקיים ישיבת ממשלה, לבקר במטה הארצי של המשטרה ולמסור שם הצהרה על מינוי פרויקטור למגזר הערבי. "אני חייב להמשיך בדרכי, יש לנו ישיבת ממשלה מחר או הלילה, תלוי", אמר נתניהו בסיום אותו ביקור.

בכחול לבן סבורים שנתניהו רוצה לדחות את ישיבת הממשלה כדי שיוכל לטעון שאין מספיק זמן להיערך להקלות כבר ביום שישי, ולכן צריכים לדחות את סיום הסגר ליום ראשון. במפלגתו של גנץ דרשו מנתניהו לכנס את הממשלה לאלתר.
"נתניהו, אתה משחק בחיי אדם", כתב אתמול גנץ בעמוד הפייסבוק. "בלי בושה, בלי חמלה ובלי טיפת התחשבות - נתניהו דחה היום את ישיבת הממשלה שקבענו. נמנעו היום החלטות שיכלו להביא לפתיחה אחראית של מערכת החינוך, להגברת קצב החיסונים באוכלוסיות המבוגרות, להתחיל ליישם את התו הירוק ולאפשר אופק לעסקים. אני כבר מכיר את נתניהו, ולכן לא הסכמתי שנאריך את הסגר עד יום שני, גם שהבטיח שנקיים היום דיון באסטרטגיית היציאה ונקדים את הפתיחה של חלק מהענפים בהתאם לכך".
"אני לא אוותר לנתניהו, ואני אדאג שתהיה ישיבת ממשלה מסודרת למענכם", הוסיף ראש הממשלה החליפי. "חשוב מכך, אמשיך להיאבק בהתנהלות התחמנית הזאת מתוך הממשלה, עד שנקים ממשלה חדשה של אנשים ישרים".
מהליכוד נמסר בתגובה על הדברים: "כפי שגנץ יודע, ישיבת הממשלה תתקיים כפי שתואם בין הלשכות. חבל שהפרסומאים של גנץ לא הודיעו לו על כך. זה לא הזמן לפוליטיקה קטנה, אלא לאחדות למען הצלת חייהם ובריאותם של אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו
 בנימין נתניהו
תומך בעמדת משרד הבריאות על יציאה מתונה מהסגר. נתניהו, אמש
(צילום: אמיל סלמן)
מוקדם יותר אתמול הודיע גנץ שיציג בישיבת הממשלה תוכנית יציאה מהסגר החל מיום שישי שבבסיסה: פתיחה מיידית של איסוף עצמי ממסעדות, שירותים במתכונת אחד על אחד כגון מספרות וקוסמטיקה, צימרים למשפחות גרעיניות, פתיחת שמורות הטבע, ספורט מקצועי ושיקומי וביטול מגבלת המרחק מהבית.
כמו כן ידרוש גנץ להתחיל בשבוע הבא במתווה לפתיחת בתי הספר, לפתוח את מקומות העבודה ללא קבלת קהל וכן את המסחר בתו סגול מחמיר. הדרישה המרכזית של גנץ בישיבה היא פתיחה של כל ענפי המשק למתחסנים ומחלימים בתוך 10 ימים.
בינתיים במשרד הבריאות ריככו את ההצעה שלהם להמשך של הסגר והודיעו שיסכימו לפתיחת גני הילדים, כיתות א'-ד' וי"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות. בערים אדומות וכתומות - לא יסכימו לכל פתיחה. בכחול לבן טענו שמדובר בסוג של תרגיל, שכן המשמעות היא פתיחת החינוך רק ב-30 אחוז מהמדינה. רוב מוחלט של ערי ישראל, כולל 14 מ-15 הערים הגדולות, יישארו בבית. גם במפלגות החרדיות לא אהבו את ההצעה של משרד הבריאות, שמשמעותה להשאיר את תלמודי התורה ביישובים האדומים סגורים.
משרד הבריאות גם הסכים לפתיחה של טיפולי אחד על אחד, איסוף עצמי ממסעדות ועבודה ללא קבלת קהל, אך לא ברור אם רק בערים ירוקות וצהובות או גם בכתומות ואדומות. משרד הבריאות הודיע שידרוש המשך הגבלת התקהלות של חמישה אנשים במקומות סגורים ועשרה במקומות פתוחים.
3 צפייה בגלריה
עמיר פרץ
עמיר פרץ
הציע לפתוח עסקים שיוכיחו שכל עובדיהם חוסנו. עמיר פרץ
(צילום: משי בן עמי)
במשרד הבריאות הסירו את ההתנגדות לביטול מגבלת היציאה ל-1,000 מטרים מהבית, אך דורשים להתחיל בהקלות רק מיום שני ולא מיום ראשון. נתניהו תומך בעמדת המשרד, ואולם לפי הערכה בסופו של דבר תימצא פשרה שלפיה הסגר יוארך עד לשבת בחצות, וההקלות יחלו יום קודם לכן. משרד הבריאות ממשיך להתנגד לפתיחת המסחר, הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים.
בינתיים שר האוצר ישראל כץ דורש פתיחה של המסחר החל מיום ראשון. שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הציע לפתוח את כל העסקים שיוכיחו שכל העובדים חוסנו. "ישנם כמה מגזרים במשק שסגורים כמעט שנה שלמה. זאת מכיוון שבכל מתווה יציאה מסגר הם בתחתית הסולם ועוד לפני שמגיעים אליהם, ישנו גידול בתחלואה ונכנסים מיד לסגר נוסף".
לפי הצעתו של פרץ, "כל בעל עסק שהוא ועובדיו התחסנו וקיבלו את התו הירוק, יוכלו לפתוח את בתי העסק שלהם בפני צרכנים שיוכיחו שיש בידם דרכון ירוק. החלטה זו תיתן תמריץ לבעלי העסקים ולציבור הרחב להתחסן, וכן, תאפשר פתיחת מגזרים דוגמת מסעדות, בתי קפה, תרבות, בריכות, מכוני כושר וקניונים באופן מיידי. אין הבדל בין מורה למוכר בחנות. שניהם מגעים רבים עם אנשים רבים ולכן על ידי חיסון עובדים אלה, נוכל לפתוח את רוב המשק באופן כמעט מיידי ובטוח".

ועדת החוקה אישרה את סגירת נתב"ג

בתוך כך ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אישרה את התקנות של הממשלה לסגירת נתב"ג שנועדו למנוע את חדירתן ארצה של מוטציות של נגיף הקורונה. ההחלטה תועבר להצבעה במליאת הכנסת עוד הלילה.
הוועדה גם החמירה את תנאי הכניסה והיציאה מישראל: הנוסעים ואנשי צוות האוויר יחויבו בהצגת בדיקת קורונה שלילית טרם עלייתם למטוס גם בישראל, וכן הסמיכה את הממשלה למנוע כניסה ארצה של אזרחים חולי קורונה, למעט נסיבות מיוחדות ובאישור מנכ"ל משרד הבריאות.
בנוסף, הוחלט כי טסים לחו"ל יחויבו להציג עם עלייתם למטוס בדיקת קורונה שלילית לפני מועד הטיסה. הממשלה תוסמך להתקין תקנות שיחייבו ביצוע והצגת בדיקות קורונה בכניסה לישראל גם במעברים היבשתיים. תתאפשר יציאה מהארץ למי שיוצא מישראל למקום מגורים קבוע. מי שיש לו שני בתים קבועים בארץ ובחו"ל לא יוכל לדלג ביניהם. התקנות המגבילות את הכניסה לארץ והיציאה ממנה יהיו בתוקף עד 14 יום.
פורסם לראשונה: 22:06, 03.02.21