1 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
(צילום: AFP / AL-MANAR)
מלבד ההתמודדות הכושלת של חיזבאללה מול ישראל לאחר התקרית שיזם לאחרונה בהר דב, ומעבר לטענות נגדו בציבור הלבנוני על חלקו בפיצוץ האדיר שהחריב חלק גדול מביירות, אמור הארגון לעמוד בימים הקרובים במבחן קשה – הפעם מול בית הדין הבינלאומי בהאג.

האסון הכבד שביירות חווה עם הפיצוץ שהותיר אחריו הרוגים, פצועים ועקורים רבים, הניע את בית הדין לדחות בעשרה ימים את מתן גזר דינו בחקירת רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי בפברואר 2005. בלחץ הבינלאומי וגם הפנים-לבנוני הוקם אז בית דין מיוחד בהאג שמטרתו לקבוע מי רצח אותו. נבדקו 3,000 מסמכים, נחקרו 700 עדים, ובית הדין גם הצליח לשחזר שיחות הטלפון בין ואפיק ספא מהמודיעין של חיזבאללה – שהסתיר בזמנו במתכוון מידע על החטופים הישראלים רגב וגולדווסר – לבין ראש המודיעין הסורי רוסתום רזאלה.
בית הדין גם גילה שהסורים, בפגישה שיזמו עם חרירי לפני הרצח, הצליחו לאכן את הטלפון הנייד שלו ולעקוב אחר תנועותיו. אף שטחנות הרוח של בית הדין טוחנות לאט, התובע המיוחד קבע לפני שנתיים שחיזבאללה הוא שעומד מאחורי הרצח, ושסוריה היא השושבינה. מתן גזר הדין, בשבוע הבא, אמור לסיים את החקירה.
חיזבאללה חושש, וסגנו של נסראללה הצהיר שהארגון לא עוסק בסוגיה משום שהיא כולה פוליטית ונועדה לטענתו לשרת את ישראל וארה"ב. בפועל, חיזבאללה הפעיל לחצים מאחורי הקלעים בכל הכיוונים כדי לא להגיע לגזר דין, ובשלב מסוים אפילו נדמה היה שהוא הצליח – כאשר חרירי הבן, שנהיה ראש ממשלה בעצמו, הכריז שהוא לא רוצה לנקום את רצח אביו ורמז שפניו לעתיד ושהוא לא רוצה להתעמת עם חיזבאללה.
אלא שכיום המצב שונה: חרירי באופוזיציה, לבנון סובלת ממשבר הקורונה ומהידרדרות כלכלית מסוכנת, והמדינה נקרעת תחת ההפגנות האלימות של הצעירים. בעקבות כל אלו חרירי שינה את עמדתו, ובאופן סמלי הוא מתכוון להיות נוכח במעמד מתן גזר הדין, שעלול לפתוח תיבת פנדורה.
בנאום ההתנערות מכל קשר לפיצוץ אותת נסראללה שעדיף להימנע מהרשעת ארגונו, לבל יביא הדבר למתחים שאי אפשר לשלוט בהם. לכן, לגזר הדין יש חשיבות מיוחדת: האם בית הדין, היושב כערכאה בינלאומית, יתחשב בקשיים הכלכליים, החברתיים והפוליטיים שבהם שקועה לבנון וימתיק את רוע הגזירה, או ייצמד לערך טוהר המידות וייתן גזר דין על פי מיטב ההגינות המקצועית?
במקרה הראשון, חיזבאללה יתחזק בזירה הפנימית וישלוט במדינה ללא מצרים. במקרה השני, חיזבאללה יהפוך לארגון קרימינלי, בנוסף לארגון טרור שרצח ראש ממשלה מכהן. מצב שכזה יעניק רוח גבית לכל מתנגדי חיזבאללה בלבנון ומחוצה לה, ותוכשר הקרקע ללחוץ על הארגון לשנות כיוון.
אם כך אכן יקרה, אין לשלול אפשרות הרפתקה של חיזבאללה מול ישראל, כדי להיחלץ ממצוקתו – אבל רק לחץ מתמשך על הארגון יביא אותו לרסן את עצמו, יקטין את השפעתו בתוך לבנון ואולי יסייע בהצלת לבנון הקורסת.
  • יצחק לבנון היה שגריר ישראל במצרים ובמוסדות האו"ם בז'נבה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com