הרשויות בסין מדווחות הבוקר (שבת) על עלייה קלה במספר מקרי ההדבקה החדשים בקורונה - שנה בדיוק לתחילתו של הסגר הראשון בעולם כתוצאה מהנגיף. ביממה האחרונה אובחנו ברחבי סין 107 מאומתים, בהם 90 מקרים של הדבקה מקומית. מדובר בעלייה של ארבעה מקרים לעומת היממה הקודמת.
מספר הנדבקים מפרוץ המגפה בסין עומד כעת על 88,911 ומניין המתים כתוצאה מסיבוכי הנגיף נותר ללא שינוי - 4,635 בני אדם. עיקר התחלואה כרגע במחוזות חיילונגג'יאנג וג'ילין, אך גם בערים בייג'ינג ושנגחאי אובחנו נדבקים חדשים.
7 צפייה בגלריה
ציור גרפיטי הרופא המושתק שנה לסגר הראשון בסין
ציור גרפיטי הרופא המושתק שנה לסגר הראשון בסין
יש מי שחושבים שהוא התעורר מאוחר מדי. ד"ר זונג על חומת השוק הסגור בווהאן
(צילום: AP)
למרות שהמספרים יחסית נמוכים, מדובר בהתפרצות החמורה ביותר של הנגיף בסין מאז חודש מרץ. בבייג'ינג השיקו אתמול הרשויות מבצע בדיקות קורונה המוניות, ובשנגחאי החלו לבדוק את כל הצוותים הרפואיים.
בדיוק היום לפני שנה, ב-23 בינואר 2020, הטילו הרשויות בסין סגר דה-פקטו על העיר ווהאן שבה התפרץ הנגיף שכבר הדאיג באותם ימים את העולם כולו. תנועת המטוסים, הרכבות והאוטובוסים ארוכי-הטווח אל ומחוץ לעיר, שבה מתגוררים 11 מיליון איש, הושבתה לחלוטין. במקביל, הוטלו הגבלות תנועה על שתי ערים גדולות נוספות במרכז המדינה ובבירה בייג'ינג בוטלו החגיגות שתוכננו לרגל השנה הירחית החדשה. גם העיר האסורה נסגרה.
באותו ערב, לפני שנה בדיוק, הודיע ארגון הבריאות העולמי כי מוקדם מדי להכריז שהתפרצות הקורונה היא בגדר מצב חירום עולמי. החלטת הארגון הגיעה לאחר שצוות מומחים עצמאי בחן במשך יומיים מידע על הנגיף החדש, שלא היה מוכר עד אז.
7 צפייה בגלריה
שנה לסגר הראשון שבסין
שנה לסגר הראשון שבסין
עסקים כרגיל. מסתובבים ברחובות ווהאן, לא תמיד עם מסכות
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
שנה לסגר הראשון שבסין
שנה לסגר הראשון שבסין
שופינג בווהאן
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
שנה לסגר הראשון שבסין
שנה לסגר הראשון שבסין
וגם טאי-צ'י בפארק
(צילום: EPA)
במחוז חביי, שגם בו דווח בימים האחרונים על עלייה חדשה בתחלואה, כבר הוטל סגר בכמה ערים שחל כרגע על יותר מ-22 מיליון איש. בעיר ווהאן, עם זאת, הכל בשלב זה כרגיל - ורבים פקדו את מרכזי הקניות לרגל "יום השנה" לסגר שהביא, בראי הרשויות, ל"ניצחון על המגפה". אחרים נצפו מטיילים ברחובות או רצים ומתרגלים טאי-צ'י בפארק - ולא כל מי שהסתובב בחוץ עטה מסכה.
באתר שבו פעל בעבר בית חולים שדה שאליו הובהלו מאות חולים בשיא ההתפרצות מוצגת כעת תערוכה בסימן "הניצחון המוחץ בקרב מול האויב הנגיפי". אולם בקרב תושבי העיר התחושות חלוקות, ויש מי שמרגישים שעדיין מוקדם מדי להכריז על ניצחון. אחרים, ובמיוחד אלו שאיבדו קרובי משפחה וחברים בעקבות המגפה, כועסים על הממשלה הסינית ומאשימים אותה בכך שהיא לא פעלה מספיק מהר ובשקיפות.

הרופא שהזהיר והושתק, והרופא שזוכה לכבוד

אחד הרופאים שהתריעו כבר בשלב מוקדם מפני התפשטות הנגיף היה ד"ר לי וונליאנג, שננזף על ידי המשטרה בווהאן והואשם ב"הפצת שמועות". יותר מחודשיים לאחר מכן, בפברואר 2020, חלה בנגיף בעצמו ומת. מותו עורר כעס גדול נגד השלטון בעקבות דיכוי חופש הביטוי והמחדל שהיה במחוז חוביי (שווהאן היא בירתו). בצעד חריג הודתה סין בהמשך שהמשטרה טעתה כשהענישה אותו.
הנגיף התגלה לראשונה בשוק מאכלי הים הואנאן בווהאן, שבו על פי הנטען סחרו בין היתר בבעלי חיים באופן בלתי חוקי. בין השאר נמכרו שם דגים, עופות ועטלפים. כיום, שנה אחרי, השוק סגור בפני הציבור ומוקף לכל אורכו בחומה.
7 צפייה בגלריה
שנה לסגר הראשון שבסין
שנה לסגר הראשון שבסין
השוק סגור ומוקף בחומה. ווהאן, היום
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
שנה לסגר הראשון שבסין
שנה לסגר הראשון שבסין
רחובות ווהאן שנה לאחר הסגר
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
לי וונליאנג רופא סיני סין נגיף הקורונה
לי וונליאנג רופא סיני סין נגיף הקורונה
הרופא שהושתק, ד"ר לי וונליאנג
על אחת מדפנות החומה צויר דיוקנו של המומחה לרפואה מטעם ממשלת סין, ד"ר זונג ננשאן, שהיה הראשון לבשר בטלוויזיה הממלכתית הסינית על המגפה החדשה בינואר 2020 - אך יש מי שחושבים שזה כבר היה מאוחר מדי.
"אנחנו זועמים", אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל" תושבת העיר, זאנג הונג, שאביה מת מקורונה בפברואר 2020. "פעם סמכנו מאוד על הממשלה והנחנו שהיא מטפלת בנושא כמו שצריך ולא תעשה משהו שיסכן אותנו. אבל במקום זה היו מי שניסו להסתיר את ההתפרצות. עכשיו אנחנו הרבה יותר חשדניים".
אותו סגר בווהאן נמשך אז 76 ימים ברצף. מאז שהסגר הוסר ב-8 באפריל 2020 ועד היום, לא נרשמה שוב התפרצות של קורונה בעיר. "אנחנו חושבים שווהאן זו עיר הרואית. היא עצרה את הכלכלה שלה כדי לעזור לסין כולה להתמודד עם המגפה", אמר לסוכנות הידיעות AP תושב אחר, צ'ן גיאלי בן ה-24.
לדברי יאו דונגיו, מורה לכימיה מווהאן, העיר לא חוותה התפרצות נוספת של המגפה בזכות המודעות הגבוהה של התושבים בעקבות החוויה הטראומתית אשתקד. "אנשים היו ממש לחוצים אז, אבל הממשלה מאוד תמכה בנו. עברנו את זה יחד".
בתוך כך, גם הונג קונג חווה התפרצות מחודשת של הנגיף והרשויות הודיעו על הטלת סגר על כמה שכונות בעיר. מדובר בפעם הראשונה שצעד זה מיושם בהונג קונג.
תושבי אותן שכונות מחויבים לעבור בדיקות לאבחון נגיף הקורונה ולא יורשו לעזוב את בתיהם עד השלמת המבצע, שלפי הרשויות צפוי להימשך 48 שעות. כמו כן הכבישים באזורים הללו יוגבלו לתנועה. ביממה האחרונה אובחנו בהונג קונג 61 נדבקים מאומתים, לעומת 55 ביממה שלפניה ובסך הכול 9,929 נדבקים מפרוץ המגפה.