המערכת הפוליטית מתכוננת לבחירות אפשריות והמשבר במערכת הבריאות מחריף: ההסתדרות הרפואית (הר"י) הכריזה הערב (יום א') על סכסוך עבודה. המשמעות - בעוד שבועיים, בשיא משבר הקורונה, יוכלו הרופאים בבתי החולים ובקופות החולים לשבות.
3 צפייה בגלריה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
רופאים בבית החולים רמב"ם. תוך שבועיים יוכלו לשבות
(צילום: AP)

כפי שעולה מההודעה הרשמית של ההסתדרות, ההחלטה על סכסוך העבודה התקבלה על בסיס הטענות הבאות: עומס רב עמו התמודדו הרופאים בתקופת הקורונה, אי הקצאת תקנים למחלקות הקורונה והיעדר יישום של מסקנות ועדת טור כספא, שבחנה את מצבן של המחלקות הפנימיות והמליצה על הגדלה משמעותית של התקינה במחלקות.
"עמדת הר"י הובהרה בכתב ובעל פה הן בקשר לזכויותיהם של הרופאים עקב בתקופת הבידוד והן בקשר לעומסי העבודה המוטלים על כתפיהם, לרבות בקשר לתקנים נוספים ולמשאבים הנדרשים למערכת הבריאות לחיזוקה ולהקלת עומסי העבודה המוטלים על כתפי הרופאים", נכתב בהודעת הסכסוך.
סיבה נוספת לסכסוך העבודה היא המשבר התקציבי אליו נקלעו בתי החולים במהלך משבר הקורונה. "כוונת בתי החולים ותאגידי הבריאות הפועלים לצידם לפטר רופאים מתוך אילוץ ובניגוד לעמדתם המקצועית ולצרכי השעה, היא כתוצאה ממשבר תקציבי חריף אליו נקלעו בעקבות משבר הקורונה והיעדר תקצוב הולם מצד משרד האוצר וממשלת ישראל. בששת החודשים האחרונים, בעקבות משבר הקורונה, העמיקו גרעונותיהם, העמוקים מלכתחילה של בתי החולים וזאת מבלי שיועברו תקציבים הולמים אשר יאפשרו את תפעולם השוטף והתקין".
3 צפייה בגלריה
ביג ראשית מכתב הרופאים בית חולים צמצום כ"א כוח אדם
ביג ראשית מכתב הרופאים בית חולים צמצום כ"א כוח אדם
מכתב המנהלים לפיו יאלצו לפטר רופאים
(צילום: AFP)
מנגד, יש לציין כי משרד הבריאות הקצה 400 בשבוע שעבר תקנים לרופאים ולאחיות חדשות בבתי החולים, שכבר קיבלו הודעה על מספר התקנים שהוקצו להם. עם זאת, בהר"י לא רואים בתקנים פיתרון למצוקתם של הרופאים. בהנהלה של אחד מבתי החולים סיפרו ל-ynet כי קיבלו מעל ל-100 תקנים של אחיות, אך בפועל הם צריכים פי שלושה מזה. "הקצאה זו אינה מספקת לאור המחסור המשווע של רופאים במוסדות הרפואיים ואינה עולה בקנה אחד עם הדברים שנאמרו השבוע בישיבת הזום שקיימנו, לפיהם משרד הבריאות יקצה 600 תקנים", כתב היום פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י, למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי.
3 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית
פרופ' חגי. "במצב שנוצר לא נוכל לעמוד מנגד מבלי שיינתן פתרון אמיתי"
(צילום: ההסתדרות הרפואית)
בהמשך כתב פרופ' חגי: "תקנים אלה מתוקצבים באופן חלקי בלבד ובכך יש כדי להביא להכבדה תקציבית נוספת על בתי החולים. במצב שנוצר, בו עומס העבודה רב וחריג, בין היתר נוכח העלייה בתחלואת הקורונה ובשלם הרופאים כורעים תחת נטל העבודה, הר"י לא תוכל לעמוד מנגד מבלי שיינתן פתרון כן ואמיתי, מבלי שיתווספו תקני רופאים לבסיס התקינה ובלי שימצא פיתרון הולם לאופן תקצובם". מפרופ' לוי טרם התקבלה תגובה לטענות.
עוד אמר פרופ' חגי: "אני קורא לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר האוצר ישראל כ"ץ להתערב לאלתר ולמנוע צעדים ארגוניים בעת הזו. ההסתדרות הרפואית נהגה בממלכתיות לאורך כל המשבר תוך התגייסות מלאה מהרגע הראשון, אבל אם מישהו חשב שנעמוד מהצד אל מול פגיעה בציבור הרופאים ובציבור הרחב – נאלץ להעמיד אותו על טעותו".