באופוזיציה – מהליכוד ועד הרשימה המשותפת – חגגו את הפלת החוק, הקואליציה מגנה: תגובות סוערות נרשמו הבוקר (יום ג') במערכת הפוליטית לאחר ההצבעה הדרמטית במליאת הכנסת, שבה בתיקו של 59-59 נפלה הצעת הפשרה שסוכמה בין סיעות הקואליציה באישון לילה, ולפיה חוק האזרחות יוארך בחצי שנה בלבד, לצד בחינה פרטנית של 1,600 מקרים הומניטריים.
שרת הפנים איילת שקד, שהובילה את המאמצים לאישור הוראת השעה המונעת איחוד משפחות פלסטיניות והוארכה מדי שנה מאז 2003, ציינה בדבריה את צהלות השמחה באופוזיציה בעקבות הפלת החוק. "מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה לא ראה טרוף כזה מימיו", מסרה שקד. "ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופיה. ניצחון גדול לפוסט-ציונות".
9 צפייה בגלריה
שמחה בליכוד וברשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות במליאה
שמחה בליכוד וברשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות במליאה
שמחה באופוזיציה עם הפלת חוק האזרחות
(צילום: דוברות הכנסת)
9 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
שיקלי בכנסת. "נכנעו לרע"מ ולמרצ"
(צילום: ערוץ כנסת)
9 צפייה בגלריה
בנט וחברי הקואלציה במליאה
בנט וחברי הקואלציה במליאה
בנט במליאה. לילה לבן שהסתיים במכה לקואליציה - אך הממשלה לא נפלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
לפיד במליאה
לפיד במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם בהודעת מפלגת ימינה של שקד וראש הממשלה נפתלי בנט ניסו להציג את הפלת החוק כתוצאה של שיתוף פעולה בין יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו והרשימה המשותפת. "האופוזיציה, בהובלת ביבי וטיבי, לא הצליחה להפיל את הממשלה, אבל יחד הם פגעו פגיעה ישירה בביטחון ישראל והפקירו את גבולותיה", מסרה ימינה. "ככה נראית פוליטיקה קטנה על חשבון אזרחי ישראל. זו הסיבה שהם באופוזיציה, ושם יישארו. מבחינת ביבי, אם הוא לא בשלטון – שהמדינה תעלה באש. הממשלה הזו תתקן את מה שהוא וחבריו עשו".
מי שהפיל את ההצבעה, הלכה למעשה, היה ח"כ עמיחי שיקלי, ממפלגתו של בנט. בימים האחרונים נראה היה ששיקלי דווקא יתמוך במתווה, אך הבוקר הוא הסביר את החלטתו להתנגד להצעה באותה פשרה שהושגה בקואליציה הלילה. "הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות של ממשלה שאין בה רוב ציוני מובהק", צייץ שיקלי בטוויטר. "כזו שמתחילה את הלילה עם הארכת חוק לשנה ומסיימת אותו עם הארכה לחצי שנה, שמתחילה עם 1,500 היתרים ומסיימת עם למעלה מ-3,000. ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע"ם ומרצ".
בהמשך הבהיר שיקלי כי "אם החוק היה מגיע ככתבו כלשונו בלי כניעה למרצ ורע"מ - הייתי מצביע בעדו". בעקבות הצבעתו נגד החוק, יצוין, בימינה שוקלים כעת להכריז על שיקלי כעל פורש מהסיעה.
9 צפייה בגלריה
יואב קיש, עמיחי שיקלי ואיילת שקד מחוץ למליאה הבוקר
יואב קיש, עמיחי שיקלי ואיילת שקד מחוץ למליאה הבוקר
יואב קיש, עמיחי שיקלי ואיילת שקד מסתודדים מחוץ למליאה, הבוקר
(באדיבות אתר סרוגים)
זמן קצר לאחר דבריו של שיקלי פרסמה השרה שקד הודעה נוספת, שבה טענה כי החוק לא שונה, "אפילו לא בפסיק", אלא הארכתו קוצרה רק לחצי שנה. "ההתנהלות המופקרת של הליכוד ושל סמוטריץ' הפילה את חוק האזרחות ותוביל ל-15 אלף בקשות לאזרחות", מסרה.
בליכוד בירכו על הפלת מה שכינו "עסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט, לפיד ושקד לבין רע"מ ומרצ". במפלגתו של נתניהו הוסיפו כי הצעת החוק נפלה בזכות "מאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו". עוד נמסר מהליכוד כי "בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"מ תמורת הכנסת אלפי אנשים שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל. בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת".
בליכוד דרשו מהממשלה "לעשות את המעשה הציוני ההכרחי והנכון שנהנה מרוב עצום בכנסת ולהעביר מיד את חוק יסוד: ההגירה. החוק מהווה פתרון כולל ואמיתי לאתגר איחוד המשפחות, המסתננים והמהגרים הבלתי חוקיים".

חבר הכנסת יואב קיש התפאר בניצחון האופוזיציה וטען כי מרצ ומנסור עבאס מכתיבים את הטון לממשלה. לאחר ההצבעה במליאה אמר קיש בריאיון לאולפן ynet כי "באמצע הלילה הקואליציה משכה בחזרה את ההצעה הבסיסית ושמו על השולחן, נדמה לי שבשלוש בבוקר, הצעה חדשה בהתאם להבנות עם מרצ ורע"מ, שחוררה לחלוטין את מה שהיה בעייתי כבר קודם. היה ברור לכל ח"כ ציוני שאסור להצביע בעד ההצעת חוק הזו שאפשרה למעשה כיסוי ערפל לזכות שיבה פלסטינית"
קיש התעקש כי הקואליציה אפילו לא ניסתה לדבר עם האופוזיציה שהציעה חוק משלה, אך התחמק מהסברים לכך שמפלגתו התעכבה עם שינוי החוק ב-12 השנים האחרונות. "הם לקחו את החוק המקורי, איילת שקד אמרה במילותיה שלא יהיה בו שום שינוי - והם כן ערכו שינויים. הם סיכמו עם מרצ ורע"מ כדי שיצביעו בעד, שיקרו לכולם פעם ועוד פעם עד ששיקלי אמר 'עד כאן'. ואנחנו כאופוזיציה, יחד עם שיקלי, הפלנו את החוק המסוכן הזה".
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאה
בנימין נתניהו במליאה
הדיון הסוער הלילה במליאה
(צילום: דוברות הכנסת)
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת)
9 צפייה בגלריה
אחמד טיבי במליאה
אחמד טיבי במליאה
(צילום: דוברות הכנסת)
חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת בירכה גם היא על הפלת החוק, ושיתפה בטוויטר סלפי שלה עם כמה מחבריה לסיעה, בהם היו"ר איימן עודה, אחמד טיבי ועופר כסיף. "זה באמת בוקר טוב. הצלחנו להפיל את החוק הגזעני. זה ניצחון לנערות והנערים שהפגינו מחוץ לכנסת כל היום והביעו את הכאב שלהם. למענם נמשיך להיאבק", כתבה תומא-סלימאן.
בציונות הדתית, שגם חבריה התנגדו להצעת החוק, אמרו כי מדובר דווקא ב"בוקר עצוב". בהודעת המפלגה נאמר כי "בנט ושקד מכרו הלילה את מדינת ישראל. הזוג שבנה קריירה על שקרים והונאות וערק לשמאל העניק את נכסי צאן הברזל של מדינת ישראל לתומכי הטרור.
"כדי לקנות את אצבעו של עבאס, איילת שקד הסכימה אמש להעניק לפלסטינים את 'זכות השיבה' בתשלומים, סירסה את הוראת השעה שהייתה מחוררת גם כך והפכה אותה לנזק. כל העת, הממשלה סירבה לקיים ולו דיון אחד על מנת להגיע להסכמות עם האופוזיציה והעדיפה להגיע להסכמות מסוכנות עם תומכי הטרור. אכלו את הדגים המסריחים וגורשו מן העיר. יש עוד מישהו במדינת ישראל שמאמין שטובת מדינת ישראל לנגד עיניהם ולא תועלתם האישית?! בושה!".

יו"ר סיעת יש עתיד ומ"מ יו"ר הקואליציה, ח"כ בועז טופורובסקי, תקף לאחר הפלת החוק את חברי הליכוד, על שהעדיפו לטענתו שיקולים פוליטיים על פני "האינטרסים של מדינת ישראל". הוא הוסיף: "דחיית חוק איחוד המשפחות מטעם נתניהו כנגד האידיאולוגיה, הערכים ורצון הבוחרים לא תפיל ממשלה ולא תפזר את הכנסת אלא רק תחזק את אות הקלון שהוא מסתובב איתו כבר שנים".
שר התקשורת יועז הנדל אמר: "התמונות של המשותפת, סמוטריץ' והליכוד מוחאים כפיים ומאושרים על נפילת חוק ציוני, מלמדות הכול. לדראון עולם. הממשלה כצפוי לא נפלה. מדינת ישראל ניזוקה אסטרטגית. גאווה גדולה לאיימן עודה, נתניהו וסמוטריץ". עמיתו למפגלת תקווה חדשה, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, מסר: ‏"ברכות לבנימין נתניהו וחברי הגוש שלו. גם לא הצליחו להפיל את הממשלה וגם הפילו את חוק איחוד משפחות ופגעו בביטחון המדינה. פעם היו אומרים: ביבי או טיבי. היום נוצרה ברית חדשה: ביבי וטיבי".
ההצבעה הדרמטית בכנסת הגיעה אחרי שעות ארוכות, לאורך כל הלילה, שבהן דנה המליאה בהצעת החוק המקורית שלפיה הוראת השעה תוארך בשנה שלמה, אולם בסביבות השעה 02:30 העלתה השרה שקד למליאה את הצעת הפשרה להארכת החוק בחצי שנה בלבד, תוך הקמת "ועדה הומניטרית" שתדון ב-1,600 מקרים פרטניים.

שקד טענה כי גם בתקופת אריה דרעי במשרד הפנים אושרה כמות דומה של בקשות מיוחדות. דרעי טען מנגד כי הציגה זאת באופן מטעה, וטען כי "ההקלות", כלשונו, אושרו בתקופתו בעקבות עתירות לבג"ץ. הפשרה הלילה בקואליציה הושגה אחרי שבמרצ וברע"מ הביעו לאורך השבועות האחרונים התנגדות להארכת החוק.
בסביבות השעה 06:30 עלה החוק להצבעה, אך כאמור נפל למרות הפשרה שהושגה, בתיקו של 59 מול 59. לקואליציה לא היה רוב מכיוון שרק מנסור עבאס וחברו וואליד טאהא מרע"מ תמכו, ושני חבריהם, סעיד אלחרומי ומאזן גנאיים, נמנעו. המאבק האחרון היה על קולו של עמיחי שיקלי מימינה, שמאז הקמת הממשלה התנגד לה. בסופו של דבר הוא הצביע נגד הארכת הוראת השעה. חברי הליכוד הריעו במליאה כשנשמעה הכרזתו "נגד" בהצבעה השמית.
במקביל להכרזה על ההצבעה כהצעת אמון בממשלה, לבקשת ראש הממשלה נפתלי בנט, ש"ס ביקשה להכריז על ההצעה כאי אמון. החוק דורש להציע ראש ממשלה במקום המכהן, והאופוזיציה נקבה בשמו של אריה דרעי. אולם לצורך הפלת ממשלה נדרש רוב של 61 ח"כים, ולכן הממשלה לא נפלה, חרף המהומה שפרצה במליאה וטענות חברי הליכוד על כך שהכנסת למעשה הביעה אי אמון.