הלכה למעשה, ולטווח קצר ובינוני - הפלת הוראת השעה של חוק האזרחות בכנסת לא תגרום לבעיה ביטחונית. מדובר באקט פוליטי סמלי שיציף את חילופי ההאשמות בין המפלגות שמתחרות על מי יותר ביטחונית ופטריוטית, והמדינה לא באמת תוצף בבקשות של פלסטינים להתאזרח על בסיס נישואים לערבים ישראלים. אי-הארכת החוק תגרום בעיקר בגידול בפניות לאיחוד משפחות שתביא להגדלת העומס הבירוקרטי על משרד הפנים ושירות הביטחון הכללי, ולפניות נוספות לבג"ץ מצד מסורבי הבקשות.
לא פחות מ-17 פעמים האריכה הכנסת את האיסור מאז שנת 2003, אז נחקק החוק לאור הפיגועים שהציפו את המדינה שבחלקם לקחו חלק מתאזרחים על בסיס איחוד המשפחות. כתוצאה מהצעקה הציבורית הוחלט לחוקק הוראת שעה שתמנע מערבים ישראלים להינשא לפלסטינים ובכך להשוות את מעמדם אליהם. החוק נחשב לבעייתי בעיקר בשל פגיעתו בזכותם של הנישאים לנהל תא משפחתי רגיל, כפי שמוגדר בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו שמכיר בזכותו של כל ישראלי להקים משפחה כזכות יסוד. בג"ץ עצמו נדרש בשני סבבים לחוקיות ההוראה - ואישר אותה על חודו של קול.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנט וחברי הקואלציה במליאה
(צילום: דוברות הכנסת)
2 צפייה בגלריה
מהומה וצעקות במליאת הכנסת
מהומה וצעקות במליאת הכנסת
מהומה וצעקות במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
התכלית לחקיקת הוראת השעה הייתה מטעמים ביטחוניים ונבעה מהחשש מפני הגעת פלסטינים רבים שיוכלו לנצל את חופש התנועה בארץ בשביל פיגועים, אך העילה העיקרית והלא-מוצהרת של החוק הייתה דמוגרפית. כלומר, המחוקקים חששו שפלסטינים ינצלו את הנישואים לערבים ישראלים ויאיימו על הרוב היהודי במדינה. כך נוצר המצב שהוראת השעה מנעה באופן גורף את איחוד המשפחות וביטלה את הצורך לבדוק באופן פרטני כל זוג שמבקש לקבל מעמד רשמי בישראל.
כעת, כשהוראת השעה לא הוארכה אין יותר איסור גורף על איחוד המשפחות, ושרת הפנים איילת שקד תהפוך לכתובת הרשמית לבקשות. בהיעדר החוק, שקד תצטרך לדון בכל בקשה ובקשה ולבחון אם היא עומדת במקרים החריגים שכן מתירים איחוד משפחות. כדי לשלול ממשפחה מסוימת להתאחד תצטרך שרת הפנים להסתייע בשב"כ על-מנת להוכיח שהמבקש הספציפי אכן מהווה סכנה בטחונית. שב"כ, כגוף ממלכתי, לא יכול כך סתם להמליץ על דחיית הבקשה ללא ראיות פליליות או מנהליות. שירות הביטחון הכללי ושרת הפנים כפופים לפסיקות של בג"ץ, כך שאם תתקבל תשובה שלילית, אותו מבקש יוכל לעתור לבג"ץ ושקד תצטרך להסביר לבית המשפט את הסיבות לדחיית הבקשה ולמניעה מבני הזוג לקיים חיי משפחה רגילים.
לכן, מעבר לסמליות בביטול הוראת השעה, כאשר נדמה שהגבולות של ישראל נפרצו והפלסטינים ינהרו להינשא, בפועל המציאות תהיה קלה יותר. לשרת הפנים, לשב"כ ולפקידיהם תהיה עבודה קשה יותר עד שהוראת השעה הבאה תזכה לרוב הפרלמנטרי הנדרש.