טרור הבלונים נמשך גם היום (שלישי) ללא הפסקה, ולפחות תשע שריפות פרצו משעות הבוקר בעוטף עזה. רק סביב קיבוץ ארז פרצו שלוש שריפות בשטחי מרעה, ואש פרצה גם באזור יער בארי ויער כיסופים. צוותי הכיבוי ותושבי היישובים פעלו בשריפות והשתלטו על האש. בכל המקרים לא היו נפגעים.

8 צפייה בגלריה
שריפות ליד קיבוץ בארי כתוצאה מבלוני תבערה
שריפות ליד קיבוץ בארי כתוצאה מבלוני תבערה
"המשוואה הזו תצטרך להיפסק לאלתר". שריפות ליד קיבוץ בארי, השבוע
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
שריפה בניר עם בעוטף עזה
שריפה בניר עם בעוטף עזה
טרור הבלונים הוא לא הבעיה היחידה של יישובי העוטף. שריפה בניר עם
8 צפייה בגלריה
תחנת כוח בעזה
תחנת כוח בעזה
תחנת כוח בעזה. הזרמת הדלקים נפסקה - והתחנה הושבתה
(צילום: AFP)
בשדרות נפל הבוקר בלון תבערה בחצר בית, וגרם לנזק קל. איש לא היה בבית ולא היו נפגעים. אתמול נפל בלון תבערה בגן ילדים בעיר. כל עוד השיחות בין חמאס למשלחת המצרית לא יבשילו לכדי הסכמה, טרור הבלונים לא צפוי להיעלם בימים הקרובים.
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ התייחס היום במסיבת עיתונאים למצב בדרום ואמר כי "חמאס משחק איתנו באש, אני אדאג שהאש תופנה אליו. המשוואה הזו תצטרך להיפסק לאלתר. לא הייתה הפרה שלא נענתה בתגובה. צה"ל פועל כל הזמן".
גם נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לטרור הבלונים בביקור שקיים בעוטף עזה: "ידע החמאס שזה לא משחק. יגיע רגע שבו הם יצטרכו להחליט - ואם הם רוצים מלחמה - הם יקבלו מלחמה".
מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו במהלך הלילה תשתיות תת-קרקעיות של חמאס ברצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי התקיפה בוצעה בתגובה להפרחת בלוני הנפץ והתבערה משטח רצועת עזה לשטח ישראל אתמול.
בתוך כך, תחנת הכוח בעזה הושבתה לחלוטין לאחר שמלאי הסולר להפעלתה אזל. תחנת הכוח מספקת אחוז ניכר מצריכת החשמל ברצועה. בשבוע שעבר הפסיקה ישראל את הזרמת הדלקים לרצועת עזה בתגובה להמשך הפרחת בלוני הנפץ והתבערה, וכעת, בשל הפסקת פעילותה של תחנת הכוח, יקבל כל משק בית ממוצע ברצועת עזה שלוש- ארבע שעות חשמל ביממה בלבד.
8 צפייה בגלריה
שריפות ליד קיבוץ בארי כתוצאה מבלוני תבערה
שריפות ליד קיבוץ בארי כתוצאה מבלוני תבערה
שריפה בקיבוץ בארי, השבוע
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
פלסטינים מפריחים בלוני נפץ לעבר ישראל
פלסטינים מפריחים בלוני נפץ לעבר ישראל
מפריחים בלוני תבערה לישראל, השבוע
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
שריפה בגן ילדים בשדרות
שריפה בגן ילדים בשדרות
בלון תבערה נפל בגן ילדים בשדרות, אתמול
השבתת תחנת הכוח בעזה הובילה להפסקת פעילותו של המתקן לטיהור שפכים שפועל בצפון הרצועה. הדבר יעמיד את יישובי הדרום בפני בעיה נוספת, שכן כעת השפכים של בית חנון ובית להיא יוזרמו אל נחל חנון, שעובר בסמוך ליישובים בצפון הרצועה.
המתקן לטיהור שפכים בצפון רצועת עזה שוקם בשנתיים האחרונות לאחר שנהרס במהלך מבצע צוק איתן. המתקן קולט את השפכים של השכונות הצפוניות ברצועת עזה, אך בשנים שלא פעל נהגו הרשויות בעזה לנתב את השפכים אל נחל חנון שמסתיים בשטח ישראל. התוצאה: השפכים הצטברו בשטח ישראל ויצרו מפגע תברואתי קשה מאוד, שהביא עמו זבובים ויתושים שמהם סבלו תושבי המועצה האזורית חוף אשקלון. בנוסף, נוצרה ביצה גדולה של מי שפכים על תוואי הנחל באזור מחסום ארז, והמים חלחלו אל בטן האדמה וזיהמו את מי התהום.
8 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
"הפסקת הדלקים תפגע באינטרס הישראלי". תקיפת צה"ל ברצועה, הלילה
(צילום: AFP)

רשות המים והמועצה האזורית שער הנגב הקימו במקום מתקן שאיבה שיקלוט ככל שניתן את מי השפכים וימנע זיהום סביבתי. אלא שכעת, עם השבתת תחנת הכוח, הנהלת המתקן לטיהור שפכים בעזה הודיעה כי החל מהיום היא מפסיקה לשאוב את מי השפכים וחוזרת להזרים אותם לנחל חנון.
הזרמת השפכים לנחל מעוררת דאגה רבה בצד הישראלי. מנכ"ל אקופיס ישראל, גדעון ברומברג, אמר ל-ynet כי "עצירת כניסת הדלקים לעזה והשבתת אספקת החשמל שם תפגע בסופו של דבר באינטרס הישראלי, שכן היעדר אנרגיה להפעלת מתקני טיהור שפכים ותשתיות דומות יביא את הקטסטרופה הבריאותית-סביבתית לחופי ישראל ומשם לישראל כולה".
לדבריו, "החודשים האחרונים צריכים לשמש לנו שיעור מוחשי להיקף האיום הנשקף מאי מניעת מגפות. היעדר אספקת החשמל לרצועה תקשה עוד יותר על תפעול מערכת הבריאות העזתית הנמצאת פסע מקריסה, ותגרום לנזק הומינטרי. אף שעזה לא סובלת מהתפרצות קורונה כרגע, קשיים כאלה עלולים גם להביא לקטיעת ההתמודדות עד כה. הצורך הביטחוני הוא מובן, אך מהלך זה רק פוגע בביטחון".