3 צפייה בגלריה
רוני דונביץ
רוני דונביץ
הסופר רוני דונביץ'
(צילום: תומריקו)
המילה "לֵךְ" הפכה לכלי המחאה הגדול ברשתות החברתיות ביומיים האחרונים, כשמאות אלפים הצמידו אותה לתמונת הפרופיל שלהם כהזדהות עם המאבק נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. הסלוגן צבר תאוצה בהפגנות והפך ויראלי. מדובר בסלוגן קצר וקליט במסגרת המחאה שקוראת להתפטרותו של נתניהו בשל כתבי האישום נגדו והכישלון בטיפול במשבר הקורונה.
הסלוגן נוצר כבר לפני שנה במסגרת המחאה. מי שעיצב אותו הוא הסופר רוני דונביץ' תוך שהוא משתמש ב-ל' הידועה של לוגו הליכוד. דונביץ' הזמין את הציבור במהלך סוף השבוע העתיק ולהפיץ את הסלוגן.
3 צפייה בגלריה
מפגינה עם שלט "לך"
מפגינה עם שלט "לך"
מפגינה עם שלט "לך"
(צילום: רויטרס)

למרות שמאחוריו ספרים רבי מכר כמו "נרדף", "לכודים" ו-"עמוק מבפנים" נדמה כי הסלוגן הזה הוא העבודה הכי מוכרת שלו לקהל הרחב. הרעיון למחאה בעזרת מילה אחת, הגיע לראשו של דונביץ' לפני יותר משנה, כאשר מ-2016 עסק הסופר ביצירת סלוגנים למחאות שנערכו אז בכיכר גורן בפתח תקווה. "הסלוגן נולד ברגע של מיאוס בחודש מאי בשנה שעברה", הוא אומר בשיחה עם ynet.
"זה היה בשלב חקירות נתניהו, והתחושה הייתה של מיאוס כללי. העליתי אז שני סלוגנים, אחד היה "די" ואחד "לך". חיפשתי את הדבר הכי קצר, וידעתי שיבינו דרך ה-ל' למי אני מתכוון אם אשתמש בל' של הליכוד. רציתי שיידעו שזה מכוון אליו בלי המילה ביבי".
3 צפייה בגלריה
רוני דונביץ
רוני דונביץ
לא דרש תשלום. דונביץ'
(צילום: תומריקו)
לדבריו, הוא לא דרש על העבודה תשלום או תמלוגים ולאורך השנה האחרונה נמכרו כמה חולצות עם המילה "לך" למפגינים. את הקפיצה הגדולה הוא חייב לפייסבוק. "הופתעתי מזה שפתאום זה נדלק, אם כי ציפיתי שזה יידלק עוד קודם", הוא אומר.
בניגוד למה שנכתב ונאמר, דונביץ' טוען כי הוא לא קיבל שום השראה מחו"ל בכלל ומההפגנות בכיכר תחריר במצרים בפרט. "אני לא דובר ערבית ואני לא מתעניין בהפגנות בעולם. עלתה טענה מופרכת בנושא אבל אני לא יודע ערבית אז שמתי בגוגל טרנסלייט את המילה שצוינה וגיליתי שהתרגום הוא 'צא החוצה'".
האם לדעתו האמירה הפוליטית שעיצב בפייסבוק תעזור למחאה? הוא עדיין לא בטוח. "אני מאוד מקווה שהמחאה תצליח, אני גם חושב שכך יהיה. מדובר במחאה שהיא כמו משחת שיניים, ברגע שהיא יצאה מהשפופרת אי אפשר להחזיר אותה חזרה".