סוגיית חאן אל אחמר הבוערת ממשיכה להדיר שינה מעיניהם של מקבלי ההחלטות. ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע כי במהלך השבועות האחרונים מגבשים גורמים מטעם המדינה הצעות פשרה שונות לאנשי שבט הג'האלין. אחת מהן, משמעותית ביותר, היא להעביר את תושבי חאן אל אחמר לשטח רחב יותר ממש מעבר לכביש, מרחק של כמה מאות מטרים בודדים ממקומם הנוכחי, כך שיישארו באותו שטח שבין ירושלים ליריחו.
4 צפייה בגלריה
לקראת פינוי חאן אל אחמר
לקראת פינוי חאן אל אחמר
חאן אל אחמר. הצעה חריגה לפני הבחירות
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר יפונה וייהרס
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר יפונה וייהרס
מתווה ההסדרה שהוצע: מעבר לכביש
(צילום: גיל יוחנן)
מבחינת המשפחות המעבר הוא הפתרון היעיל ביותר, שכן מדובר באותו תא שטח, דבר שמאפשר להם לשמור על אותו מרקם חיים. ההצעה, על פי אותם גורמים, כבר הועברה לתושבי הג'האלין שדנים בה. במידה שתהיה הסכמה על ההצעה היא תיבחן על ידי הדרג המדיני. ההצעה הונחה על מפות במנהל האזרחי שעליהן סומנו השטחים עבור המשפחות המתגוררות בשטח.
להצעה הנוכחית יש משמעות אסטרטגית רבת משקל. הטענה העיקרית של התומכים בפינוי התושבים היא העובדה כי התיישבות במקום מייצרת רצף טריטוריאלי בין ירושלים ליריחו עבור הפלסטינים, דבר שיכול להיות משמעותי בהקמת מדינה פלסטינית עתידית. מנגד, טוענים הבדואים כי הסוגיה נמשכת זמן רב ויש צורך להגיע לפתרון מוסכם שיפחית עד למינימום את הפגיעה בתושבים.
4 צפייה בגלריה
שוטרים בחאן אל אחמר
שוטרים בחאן אל אחמר
שוטרים בחאן אל אחמר בכוננות פינוי
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד עצירת הדחפורים והריסת כפר חאן אל אחמר בתל אביב
הפגנה נגד עצירת הדחפורים והריסת כפר חאן אל אחמר בתל אביב
הפגנה נגד עצירת הריסת חאן אל אחמר, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ב-2018 נתן בית המשפט העליון את האישור לממשלה להרוס את המאחז. במהלך הזמן שחלף הפכה סוגיית הפינוי לתפוח אדמה לוהט. בעבר ציין ראש הממשלה נתניהו כי הוא יפנה את חאן אל אחמר בקרוב מאוד, אך הדבר לא קרה. במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים להגיע להסכמה עם התושבים והוצעו להם שלל הצעות שלא הבשילו, בין היתר - העברה לאזור בסמוך למצפה יריחו, שטח באזור אבו דיס, והצעות נוספות.
בתשובתה לבג"ץ ב-2 בנובמבר 2020 ציינה המדינה כי "הוחלט על ידי משרד ראש הממשלה בתיאום משרד הביטחון לעשות מאמץ נוסף להשלמת מהלכים המתקיימים בימים אלו במנהל האזרחי לבחינת אפשרויות נוספות לגיבוש מתווה למימוש מוסכם של צווי ההריסה במתחם". המשמעות היא שבמנהל מנסים להגיע לפתרון הולם עבור אנשי הג'האלין.

מארגון ידידי הג'האלין המסייעים לתושבי חאן אל אחמר נמסר כי "שבט הג'האלין נמצא באזור עשרות שנים, וראוי סוף-סוף שיהיה להם פתרון בר-קיימא לחיים נורמטיביים לא פחות מההתיישבות היהודית הסמוכה שהוקמה אחרי שחאן אל אחמר התקבע במקומו. יש מי שירצה לחבל בכל פתרון שתציע המדינה מתוך כוונה לגרור את בג"ץ להורות על הרס בתי הג’האלין ללא אלטרנטיבה ראויה וערכית".
מעמותת "רגבים" נמסר בתגובה: "קיבוע מאחזי הרשות הפלסטינית בשטח האסטרטגי הזה, על ידי ממשלת ישראל, משמעו כניעה לתוכנית האסטרטגית הפלסטינית ליצירת רצף טריטוריאלי בין בית-לחם, יריחו ורמאללה. כמעט 125 שבועות חלפו מאז הכרזתו של נתניהו כי 'חאן אל אחמר יפונה בתוך שבועות לא רבים'. חאן אל אחמר הוא מבחן לקמוס של משילות וריבונות, ובינתיים ממשלת ישראל נכשלת במבחן הזה כישלון חרוץ".
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "אין הצעה כזו".