שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, אמרה היום (רביעי) באולפן ynet כי כחול לבן תילחם על חוק הקנסות - וטענה שראש הממשלה בנימין נתניהו מפקיר את בריאות הציבור החרדי. "ראיתי את נתוני הדו"חות והאכיפה במקומות מסוימים ונשארתי בהלם", אמרה השרה בהתייחס למיעוט הדו"חות בערים עם התחלואה הגדולה ביותר. "זה מדהים. בעיניי, לבוא ולומר הצהרתית, כמקבלי החלטות, שאנחנו הולכים לסגר אבל לא מבצעים אכיפה - זה פייק סגר".
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"למה לעקר את החוק מתוכן?". השרה תמנו שטה
(צילום: הדר יואביאן )
2 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
כאילו אין סגר. הולכים ללימודים במודיעין עילית
(צילום: שמוליק דודפור)
ראש הממשלה והשר אוחנה מונעים אכיפה רצינית בערים חרדיות? "בוודאי, הנתונים מדברים בעד עצמם - אחרת אין דרך להסביר את זה. אנחנו מבקשים להגדיל את הקנסות כדי להגן על בריאות הציבור, קודם כל בערים האדומות. רואים במובהק שבערים האדומות הערביות הייתה אכיפה גדולה, אבל בערים החרדיות כמעט שלא נתנו קנסות".
כחול לבן, נזכיר, איימה כי אם חוק הקנסות לא יעבור במלואו - היא לא תתמוך בהארכה נוספת של הסגר. יו"ר כחול לבן ושר הביטחון, בני גנץ, דרש שהאכיפה בין המגזרים תהיה שוויונית - ושמוסדות חינוך שלא יעמדו בתקנות ייסגרו. בליכוד, שתמכו בחוק הקנסות בנוסח המקורי שאושר בקבינט הקורונה לפני שלושה חודשים, מנסים להגיע לפשרה עם החרדים, שמתנגדים לחוק.
"בליכוד מתחמנים ויושבים בדקות האלה בוועדות השונות ומנסים להגיע לפשרות עם החרדים", אמרה השרה תמנו שטה בנוגע לחוק העלאת הקנסות, שכחול לבן דורשת להעבירו במלואו כפי שעבר בקריאה ראשונה. "אני מסכימה עם החרדים שאומרים שלא כל הציבור החרדי מפר את ההנחיות אלא השוליים, אבל אם זה השוליים - בואו נאכוף שם. למה להתנגד ולעקר את החוק מתוכן? הם מתנגדים למתן צו מנהלי לסגירת מוסדות שיפרו הנחיות, ורוצים שלא כל שוטר יוכל לתת דו"ח. הם גם אומרים שלא יסגרו את המוסד בפעם הראשונה אלא בפעם השלישית, וזה מסכן את הילדים".


"אנחנו רוצים להציל חולים", אמרה. "אבל ראיתי גם שמאז תחילת הסגר יש יותר מ-150 אלף מובטלים חדשים. בואו לא נצא רק בהצהרות של סגר, אלא נדאג שבאמת אוכפים אותו. פעם אחר פעם מי שהעלה את הפער של האכיפה זה כחול לבן, באופן חד משמעי".
על הטענות שבערים עם תחלואה נמוכה יש הגבלות שדומות לערים עם תחלואה גבוהה, השיבה השרה: "נלחמנו על חוק הקנסות בממשלה, אבל נתניהו מנהל משא ומתן עם החרדים מאחורי הקלעים כי הוא חושב על הקואליציה ביום שאחרי. פיקוח נפש דוחה פוליטיקה, אבל כרגע זה לא נראה ככה. אנחנו נתעקש על החוק מסיבה פשוטה - להוריד את התחלואה. אם לא היינו בממשלה המצב היה הרבה יותר גרוע".
"חוסך שבטו שונא בנו", הוסיפה באשר לחוק הקנסות. "אם מוסדות שיפרו הנחיות ייסגרו רק בפעם השלישית, ורק קצין יוכל לתת דו"חות, אז אנחנו מפקירים את החברה החרדית. כשמיקי זוהר מנהל מו"מ עם יעקב אשר כדי לרכך את החוק, זה פשע נגד הציבור החרדי. הרבה אנשים בציבור הזה מבקשים אכיפה ומפחדים על הבריאות שלהם". השרה הוסיפה כי מלבד סגירת מוסדות חינוך שיפרו תקנות, היא גם תומכת בשלילת תקציבי מדינה ממוסדות שיעברו על החוק.
נתניהו נסחט על-ידי החרדים? "ראש הממשלה מתחמן כי הוא רוצה את החרדים קרוב אליו, ומפקיר את בריאותם".
השרה הוסיפה כי היא לא מודאגת מסקרי הבחירות, ואמרה כי "יש לנו יותר מ-100 ראשי מטות ושטח בועט וצעיר. מגיעים אלינו מאות אנשים בכנסים האחרונים בזום. אתמול, בכנס עם יוצאי אתיופיה, היו יותר מ-350 צעירים שיצביעו לכחול לבן וידחפו גם אחרים. הם עושים את זה כי ברגע האמת, כשהיתה לנו אפשרות ללכת עם האג'נדה "רק לא ביבי" או להבין שאנחנו במשבר עצום ובוחרים בציבור הישראלי, אז בחרנו באפשרות השנייה. שאנשים לא יהיו צבועים, לקחנו החלטה קשה אבל נכונה".
"הציבור מעריך את היושרה של בני גנץ", הוסיפה. "הוא שילם מחירים, אבל המסר שלו יעבור לילדים שלי ולאחרים. הציבור קובע, לא נתניהו ולא תחמנים אחרים, מי יהיה בזירה הפוליטית. המסר החשוב הוא שגם אנשים טובים נכנסים לפוליטיקה, ולא רק נוכלים".