5 צפייה בגלריה
אנשים קונים בתל אביב
אנשים קונים בתל אביב
עסק שנפתח היום בתל אביב
(צילום: AFP)
בזמן שהממשלה דוחה שוב ושוב את ההחלטה באשר לפתיחת מערכת החינוך ביציאה מהסגר, הרשויות המקומיות נוקטות יוזמות משלהן באשר להפעלת בתי הספר וגני הילדים. בתל אביב הודיעו כי העיר תחולק לאזורים, ובכל אחד מהם תופעל מערכת החינוך לפי רמזור. ביבנה אסרו על עובדי הוראה לא מחוסנים להגיע לעבודה. בכרמיאל הודיעו על פתיחת המסחר למחוסנים. מרכז השלטון המקומי דרש לשקלל ברמזור את שיעור המחוסנים, וראש הממשלה נתניהו אמר הערב (שני) כי יאמץ את הדרישה הזו. לגבי יתר היוזמות המקומיות - לא ברור מה יהיה תוקפן החוקי.
אמש הסתיימה ישיבת הממשלה מבלי שאישרה את ההצעה לפתוח את מסגרות החינוך עד כיתה ד' ובכיתות י"א-י"ב בערים הירוקות והצהובות, וביישובים האדומים והכתומים לקיים לימודים לסירוגין באוויר הפתוח. רק הערב חידש ראש הממשלה את הדיונים על פתיחת הגנים ובתי הספר, אך טרם נקבע מועד לישיבת ממשלה על כך.

ראשי הערים בראשון לציון, בת ים וחולון, המוגדרות כעת כתומות, הודיעו כבר אתמול כי הם מתנגדים לפתוח את מערכת החינוך אם יתקיימו לימודים באוויר הפתוח. לדברי ראשי הערים רז קינסטליך, צביקה ברוט ומוטי ששון, "אם חוזרים, צריך לחזור למתווה נורמלי, הגיוני וישים, או להישאר בבית עד להורדת רמת התחלואה". השלושה הוסיפו כי יש להפעיל לחץ על הציבור שטרם התחסן לבצע את החיסון בהקדם.
בעיר יבנה, שבימים האחרונים הפכה לאדומה, מתכוון ראש העיר להציב תנאים נוקשים לעובדי הוראה שנמנעים מלהתחסן, והודיע היום כי הוא מתכוון שלא לאפשר למורים שלא קיבלו מנה שנייה של החיסון ללמד בעירו. ראש העיר צבי גוב-ארי פנה במכתב לצוותי ההוראה בעיר: "מוסדות החינוך בעיר יהיו מחוץ לתחום לסגלי ההוראה הנמנעים מחיסון. לא תותר הפעלת גן שבו הגננת והסייעת אינן מחוסנות, או שאין בידן אישור בדיקת קורונה שלילית ב–24 השעות האחרונות זאת בכל יום. כמו כן לא תותר העברת שיעור פרונטלי בכיתה על ידי אדם שאינו מחוסן".
5 צפייה בגלריה
חיים ביבס שי חג'ג'
חיים ביבס שי חג'ג'
הציעו רמזור שישכלל גם את החיסונים. חיים ביבס ושי חג'ג'
(צילום: מוטי קמחי, הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
ראש עיריית יבנה צבי גוב-ארי
ראש עיריית יבנה צבי גוב-ארי
"מוסדות החינוך יהיו מחוץ לתחום לנמנעים מחיסון". ראש העיר יבנה צבי גוב-ארי
(צילום: רועי ביטן)
גוב-ארי גם פנה לעובדי העירייה: "עובדים שאינם מחוסנים מחויבים להגיש בכל 24 שעות אישור ביצוע בדיקת קורונה שלילית. ללא האישור לא תותר כניסה לעבודה". עם זאת מבחינה משפטית אין בסמכות הרשות המקומית לפרסם הוראה שכזו, ועל סנקציות בסדר גודל שכזה יכולה להחליט רק הממשלה.
בעיריית תל אביב חילקו את העיר לאזורים שכל אחד מהם יקבל ציון בנפרד לפי שיטת הרמזור. בכל אזור יוחלט אם לפתוח את בתי הספר לפי ציון הרמזור. לפי התוכנית של העירייה, תלמידי כיתות א' עד ד' בבתי ספר שנמצאים באזורים ירוקים או צהובים יחזרו ללימודים בבתי הספר למשך 5 ימים בשבוע. תלמידי כיתות א' עד ד' בבתי ספר שנמצאים באזורים כתומים או אדומים ילמדו בקפסולות בחלל פתוח לסירוגין - יום כן ויום לא. תלמידי כיתות י"א עד י"ב, לפי התוכנית, יחזרו ללמוד במתכונת שהונהגה עד הסגר כדי לאפשר את לימודיהם לבגרויות. לבסוף התוכנית נגנזה לפי שעה, לאחר שבעירייה הבינו כי לא יוכלו להפעיל את התוכנית בניגוד להחלטת הממשלה.
5 צפייה בגלריה
שוטרים אוכפים את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב
שוטרים אוכפים את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב
האכיפה בכיכר דיזנגוף בתל אביב שהייתה מסמלי הסגר השלישי
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב
אכיפת משטרה את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב
האכיפה בתל אביב. האם העיר תחולק לשכונות לפי צבעי רמזור?
(צילום: מוטי קמחי)
בינתיים 54 ראשי המועצות האזוריות בישראל פנו היום לראש הממשלה והשרים בדרישה לפתוח לאלתר את הפעוטונים וגני הילדים. כמו כן הם דורשים לחדש את הלימודים ביישובים המוגדרים ירוקים או צהובים. לדבריהם, מבין 1,021 היישובים במועצות האזוריות, 911 הם ירוקים או צהובים.
בשלטון המקומי אמרו היום כי שיטת הרמזור כפי שפעלה עד כה כבר לא רלוונטית. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג'ג' שלחו מכתב לראש הממשלה ושר הבריאות בדרישה לייצר רמזור חדש שיביא בחשבון גם את מספר המחוסנים בכל יישוב. "באופן הזה נשקף לציבור כי ההתחסנות היא האמצעי האבסולוטי הנדרש לפתיחה בטוחה של מערכת החינוך, המסחר והמשק", כתבו. ואכן הערב הודיע נתניהו כי רמזור מעודכן שכזה ייושם בקרוב. בשלטון המקומי גם גיבשו מתווה לפתיחת מערכת החינוך הכולל בין היתר דרישה לאישור התחסנות או החלמה או בדיקה בתוקף כדי להיכנס למוסד חינוכי.
היוזמות מהשלטון המקומי לא נגעו רק למערכת החינוך. ראש העיר כרמיאל משה קונינסקי החליט לאפשר פתיחת חנויות ועסקים במרכזי הקניות והמסחר עבור עובדים ולקוחות בעלי תעודות מתחסן. הוא הודיע כי עיריית כרמיאל תנפיק תעודת אישור הפעלה מיוחדת לכל עסק שעובדיו התחסנו, שתוצב בכנסה לחנויות ולעסקים. "אני משוכנע שהחלטותיי תאפשרנה חזרה לשגרה של העסקים בעיר בצורה טובה ובטוחה יותר ויעודדו להתחסן את אלה שעד עכשיו נמנעו מלהתחסן", אמר. אך גם יוזמה שכזו לא נמצאת בסמכותו של ראש העיר, אלא של הממשלה בלבד.