דונלד טראמפ, כך נראה, לא מתכוון להודות בקרוב בהפסד לג'ו ביידן. הנשיא שהצהיר שינהל מאבק משפטי בעקבות "גניבת הבחירות", המשיך לפרסם גם הערב טענות להונאה וזיופים - מבלי להציג הוכחות. "נבאדה מתגלה כבור שופכין של קולות מזויפים", כתב טראמפ בטוויטר וציין שכאשר אנשיו יפרסמו את הממצאים הם יעוררו תדהמה. "פנסילבניה מנעה מאיתנו לפקח על חלק גדול מספירת הקולות. לא יעלה על הדעת ולא חוקי במדינה הזאת", כתב בציוץ אחר. כמו בפעמים קודמות גם הפעם בטוויטר צירפו הבהרות שמזהירות ממידע מטעה.
ארה"ב בוחרת 2020 – לעמוד המיוחד של ynet
בציוץ נוסף כתב הנשיא: "בג'ורג'יה יהיה ניצחון נשיאותי גדול, כפי שהיה בליל הבחירות!". בג'ורג'יה ספרו 99% מהקולות, וכרגע ביידן מוביל שם בפער של 11,596 קולות. הערב ערכה דוברת הבית הלבן, קיילי מקנאני, תדרוך על המאבק המשפטי בעקבות הטענות להונאה וזיופים. פוקס ניוז קטעה את השידור כשמקנאני טענה שקולות חוקיים של הרפובליקנים נפסלו ושקולות לא חוקיים נספרו. הרשת ציינה שלדוברת אין הוכחות ולכן הטענות לא ישודרו.


10 צפייה בגלריה
הנשיא דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן  לאחר ששיחק גולף בוושינגטון
הנשיא דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן  לאחר ששיחק גולף בוושינגטון
ביום של ניצחון ביידן: טראמפ חוזר לבית הלבן אחרי משחק גולף
(צילום: רויטרס)
בינתיים נראה שטראמפ ייאלץ להסתדר ללא העו"ד שאמור להוביל את המאבק המשפטי שלו, דיוויד בוסי. גורמים אמריקנים סיפרו שהוא נדבק בקורונה. בימים האחרונים אובחנו גם ראש הסגל של הבית הלבן מרק מדוז ובן קרסון, שר הבינוי של טראמפ, כנשאים של הנגיף.
סגן הנשיא מייק פנס אמר היום לצוות בבית הלבן שהבחירות "עדיין לא נגמרו". בציוץ בטוויטר כתב פנס: "זה לא נגמר עד שזה נגמר. הנשיא טראמפ אף פעם לא הפסיק להילחם בשבילנו, ואנחנו הולכים להמשיך להילחם עד שכל קול חוקי ייספר".

מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, אמר הערב שזו זכותו המלאה של הנשיא לבחון את החשד לאי סדרים בהליך ההצבעה ולשקול צעדים משפטיים. אחרי שהנשיא אמר שהוא ניצח בבחירות – אם סופרים רק את "הקולות החוקיים" – אמר מקונל: "חייבים לספור את כל הקולות החוקיים. אסור לספור אף קול שאינו חוקי. ההליך צריך להיות שקוף או תחת פיקוח של כל הצדדים".
למרות שנראה שהנשיא שטוען לזיופים והונאה לא השלים עם ההפסד, לפי אתר החדשות Axios הוא כבר דן עם כמה מיועציו הבכירים על אפשרות של ריצה בבחירות לנשיאות 2024. ב- Axios נכתב שהשיחות על ריצה אפשרית ב-2024 הן "האינדיקציה הטובה ביותר עד כה לכך שטראמפ מבין שהוא הפסיד לג'ו ביידן ב-2020 – למרות שהוא ממשיך להצהיר באופן שקרי שהוא המנצח האמיתי, שהייתה הונאת בחירות ושהצוות שלו יילחם בבתי המשפט עד הסוף".
10 צפייה בגלריה
טראמפ ומייק פנס. סגן הנשיא: "זה לא נגמר"
טראמפ ומייק פנס. סגן הנשיא: "זה לא נגמר"
טראמפ ומייק פנס. סגן הנשיא: "זה לא נגמר"
(צילום: AFP)
לפי דיווחים בארה"ב בימים האחרונים מקורביו של הנשיא - בהם רעייתו מלניה וחתנו ג'ארד קושנר - פנו לטראמפ וקראו לו להשלים עם ההפסד. במפלגה הרפובליקנית קיימת מחלוקת לגבי התגובה למאבק שטראמפ רוצה לנהל, לאור העובדה שטרם השיג הוכחות לזיופי קולות והונאה.
עד כה רק שלושה סנאטורים רפובליקנים בירכו את ביידן על הניצחון. רפובליקנים שרואים עצמם כמועמדים בבחירות 2024 מתלבטים אם להתנער מהנשיא שמאשים את הדמוקרטים ב"גניבת הבחירות" או להביע תמיכה, לאור ה"בייס" הגדול שיש לטראמפ במפלגה הרפובליקנית. ילדיו של טראמפ זעמו על מועמדים פוטנציאליים שלא "גילו נאמנות" ופרסמו הודעות תמיכה בנשיא.
10 צפייה בגלריה
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
הגברת הראשונה והנשיא
(צילום: gettyimages)
לפי הדיווח של Axios יועצים של רפובליקנים שצפויים להתמודד בפריימריז ב-2024 חוששים מאפשרות שטראמפ יתמודד שוב בבחירות – בהתחשב במספר הקולות הגבוה שהשיג בבחירות האחרונות, ובתמיכה הגדולה שיש לו בקרב הבוחרים.
טראמפ שוב הפתיע את הסוקרים כשרשם שורת הישגים מרשימים בחלק ממדינות ארה"ב. הוא אמנם לא ניצח את ביידן, אך מספר הקולות שקיבל טראמפ בבחירות 2020 הוא השני בגובהו בהיסטוריה: יותר מ-71 מיליון קולות. מי שקיבל הכי הרבה קולות הוא מן הסתם המנצח ביידן, שגרף יותר מ-75 מיליון קולות.
ג'ניפר ג'ייקובס, כתבת הבית הלבן של רשת בלומברג, אמרה שחלק מהיועצים של הנשיא לא מאמינים שטראמפ באמת יתמודד שוב על הנשיאות. אותם יועצים אמרו לג'ייקובס שטראמפ עשוי להצהיר שהוא שוקל להתמודד פעם נוספת רק כדי "לעצבן את השמאל" ולהישאר בסדר היום החדשותי.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ בבית הלבן. 71 מיליון קולות בבחירות
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ מפגינים נגד הניצחון של ביידן אריזונה פיניקס
תומכי טראמפ מפגינים נגד הניצחון של ביידן אריזונה פיניקס
תומכי הנשיא בפיניקס, אריזונה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ בפיניקס
תומכי טראמפ בפיניקס
(צילום: GettyImages)
אם טראמפ אכן ירוץ בבחירות 2024 הוא יעשה זאת בגיל 78. הנשיא החדש ביידן יחגוג 78 בעוד 11 ימים ויהיה הנשיא המבוגר בהיסטוריה.
הנשיא היחיד שכיהן שתי כהונות לא רצופות היה גרובר קליבלנד, שנבחר לנשיאות ב-1884 וב-1892. בראיון היום לפוקס ניוז אמר הסנאטור לינדזי גרהאם, מבעלי הברית הגדולים של טראמפ, שאם הנשיא לא יצליח להוכיח שניצח בבחירות הוא צריך לשקול לרוץ ב-2024: "גרובר קליבלנד חוזר. דונלד טראמפ צריך לחשוב על זה".
מיק מולבאני, שהיה ראש הסגל בבית הלבן, אומר שטראמפ "לא אוהב להפסיד" ולא פוסל אפשרות שהוא יתמודד על הנשיאות בעוד ארבע שנים. "הייתי בהחלט מצפה שהנשיא יישאר מעורב בפוליטיקה ובהחלט הייתי שם אותו ברשימה המקוצרת של האנשים שצפויים להתמודד ב-2024", אמר מולבאני. "הוא בן 74 אנרגטי מאוד".
10 צפייה בגלריה
גרובר קליבלנד. הנשיא ה-22, וה-24
גרובר קליבלנד. הנשיא ה-22, וה-24
גרובר קליבלנד. הנשיא ה-22, וה-24
(צילום מסך)
בדרך כלל נשיאים שעוזבים את הבית הלבן "מורידים פרופיל": הם כותבים ספר זיכרונות, משתתפים באירועי צדקה ולא מרבים להתבטא בנושאים שעל סדר היום הציבורי. אך טראמפ אינו נשיא שגרתי, ואיש לא יודע מה יעשה ביום שאחרי הנשיאות.
איל הנדל"ן מניו יורק לא הכחיש שלעיתים הוא מתגעגע לחיים שהיו לו לפני הבית הלבן. "היו לי חיים נחמדים, הכי טובים שיש", אמר בעצרת סיום הקמפיין בגרנד רפידס במישיגן. מה שהצליח לממן את אורח החיים הראוותני שניהל היה השם והייחוס המשפחתי שלו. לטענת מייקל כהן – שהיה עורך דינו ובהמשך ליריבו הגדול – טראמפ החליט להתמודד בבחירות 2016 כדי "לחזק את המותג" – אך בהמשך הדהים וניצח כנגד כל הסיכויים.
בשנות האלפיים, אחרי כמה כישלונות עסקיים, טראמפ שיקם את מעמדו כשהנחה את תוכנית הריאליטי "המתמחה". הנשיא רמז לאחרונה שהוא רוצה להקים את ערוץ "טראמפ TV", לאור הביקורת הגוברת שלו על פוקס ניוז, שמזוהה עם הרפובליקנים. הוא טען שהערוץ – שבמידה מסוימת סייע לניצחונו ב-2016 – לא מספיק ימני. "הצופים רוצים אלטרנטיבה ועכשיו. וכך גם אני!", צייץ. אם טראמפ אכן ירצה ערוץ משלו הוא יוכל לפנות לערוצים קיימים כמו NewsMax ו-One America, ערוצים קטנים בכבלים שתומכים בנשיא. השתלטות אפשרית שלו על אחד הערוצים האלה עשויה להפוך אותם לפופולאריים מאוד.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הנשיא בעצרת בחירות. יקים את "טראמפ TV"?
(צילום: AP)
לא מן הנמנע שאחרי כהונתו יהיה טראמפ טרוד בצרות משפטיות. מאז שטראמפ נכנס לתפקיד הוא טרוד בבדיקות וחקירות שלו ושל המעגל הקרוב אליו. כשיעזוב את הבית הלבן הוא יאבד את ההגנה שלה הוא זכאי.
ואולי טראמפ בכלל מתכוון לנצל את הזמן שיתפנה לו לטיול ארוך עם הגברת הראשונה? בחודש יוני בבית הלבן השתעשע טראמפ באפשרות של "רואד טריפ" עם מלניה באוטו-קרוואן. ובפנסילבניה, באמצע עצרת בחירות, הביט הנשיא על משאיות שחנו ליד הבמה ואמר לקהל: "המשאיות נחמדות, אתם חושבים שאני יכול לקפוץ לאחת מהן ולנסוע? הייתי רוצה לעשות את זה, ופשוט לעוף מכאן".