הטענות הבלתי מבוססות של דונלד טראמפ על זיופים והונאת קולות מעמידות במבחן את הנאמנות של המפלגה הרפובליקנית למנהיג שלה. הדרך שבה תתמודד המפלגה עם המאבק המשפטי שהנשיא מתכוון לנהל תשפיע על עתידה, בין אם טראמפ יצליח ובין אם יפסיד לג'ו ביידן כפי שמסתמן.
גורמים במפלגה הרפובליקנית, בעבר ובהווה, מאמינים שהתנהגותו של הנשיא מאז ליל הבחירות בלתי אחראית ואף מסוכנת. לבכירים הרפובליקנים יש דילמה: האם למתוח ביקורת פומבית על הנשיא או להימנע מכך? אחד המרכיבים במערך השיקולים הוא הבנה שלאור התוצאות שהשיג בבחירות - שטובות יותר ממה שחזו הסקרים - טראמפ עשוי להישאר דמות משפיעה במפלגה הרפובליקנית בשנים הקרובות גם אם יפסיד לביידן.

5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ניקי היילי
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ניקי היילי
טראמפ וניקי היילי, ששוקלת לרוץ לראשות המפלגה ב-2024
(צילום: AFP)
ההבנה הזאת לא מונעת ממושל מרילנד לארי הוגן, שלא פוסל אפשרות של ריצה בפריימריז הרפובליקניים ב-2024, לתקוף את הנשיא. הוא כינה את טענותיו של הנשיא "מביכות" ו"מסוכנות". הוגן אמר: "אי אפשר סתם להאשים בגניבת בחירות ובזיופים בהיקף נרחב מבלי לספק שום הוכחה. זה רע מאוד להליך הדמוקרטי שלנו, זה משהו שלא ראיתי בכל ימי חיי". הוא אמר שגם רפובליקנים אחרים השמיעו את קולם - אך ציין שמדובר במעטים. "זה לא מספיק", הדגיש.
לפי שעה הביקורת הקשה על טראמפ במפלגה מגיעה ממספר מצומצם בלבד של רפובליקנים, שידועים כמתנגדיו של הנשיא. שניים מהם הם הסנאטורים מיט רומני ובן סאס, שלא נדרשים לקבל את תמיכת הבוחרים בארבע השנים הקרובות. רומני נבחר לסנאט ב-2018, סאס בבחירות 2020. רומני מאמין שטראמפ "טועה כשהוא אומר שהבחירות מזויפות, מושחתות וגנובות". הוא הדגיש שלטראמפ אין זכות לנהל מאבק משפטי כשאין לו הוכחות להונאה.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הכריז על ניצחון וטען להונאה. טראמפ בבית הלבן
(צילום: AP)
בעלי הברית של טראמפ קוראים לרפובליקנים ששוקלים להתמודד על מועמדות המפלגה בבחירות 2024 להתייצב לצד הנשיא. בנו הבכור, דונלד טראמפ ג'וניור, כתב בטוויטר: "חוסר הפעולה המוחלט של כמעט כל המועמדים האפשריים ב-2024 הוא די מדהים. יש להם פלטפורמה מושלמת להראות שהם רוצים ומסוגלים להילחם – אבל במקום הם נרתעים מהאספסוף התקשורתי".
כמה מועמדים פוטנציאליים מיהרו להשמיע קול, כולל ניקי היילי - לשעבר מושלת דרום קרוליינה שכיהנה כשגרירה של טראמפ באו"ם. היילי הודתה לטראמפ על "ניצחונות שמרניים" בסנאט ובבית הנבחרים, וכתבה שלנשיא ולעם האמריקני "מגיעות שקיפות והגינות בספירת הקולות. חייבים לכבד את החוק. אנחנו חייבים להמשיך להאמין שהאמת תנצח". חלק מבעלי הברית של טראמפ התייחסו בחשדנות לדברים שכתבה היילי בטוויטר וראו בכך "הספד פוליטי".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ ג'וניור קרא למועמדים אפשריים ב-2024 להתייצב לצד אביו
(צילום: רויטרס)
ג'וש האולי, סנאטור ממיזורי, בעל ברית נוסף של הנשיא ששואף להתמודד ב-2024, נמנע מהבעת תמיכה בהצהרות חסרות התקדים של טראמפ. עם זאת הוא התחייב לקדם חקיקה שתבטיח את "טוהר הבחירות" כדי לטפל בחלק מהתלונות של קמפיין טראמפ.
לעומתו הסנאטור הרפובליקני השני של מיזורי, רוי בלאנט, לא חושש לתקוף את חוסר העקביות של הנשיא - שדרש לעצור את ספירת הקולות במדינות שבהן הוא מוביל, ולהמשיך לספור במדינות שבהן הוא נמצא בפיגור. "אתה לא יכול לעצור את הספירה במדינה אחת ולהחליט שאתה רוצה להמשיך את הספירה במדינה אחרת", אמר בלאנט לכתבים. "אולי ככה היית רוצה לראות את המערכת עובדת – אבל היא לא עובדת ככה".
ביידן, נזכיר, נמצא ביומיים האחרונים על סף ניצחון בקרב על הבית הלבן. הוא מגדיל את הפער (הקטן) על טראמפ במדינות המפתח ג'ורג'יה ופנסילבניה, ככל שנספרים יותר קולות של בוחרים שהצביעו בדואר - רובם דמוקרטים.
טראמפ מיהר להכריז על ניצחון כשספירת הקולות הייתה בעיצומה. הוא השמיע הצהרות חסרות בסיס על הונאת בחירות ואמר שיעתור לבית המשפט העליון - למרות שהקמפיין שלו מתקשה להציג הוכחות לטענות הקשות שלו. מושל ניו ג'רזי לשעבר, הרפובליקני כריס כריסטי, אמר שהצהרת הניצחון של טראמפ הייתה "טעות אסטרטגית" ו"החלטה פוליטית גרועה". ובכל זאת יש בכירים רפובליקנים שגיבו את הנשיא - במיוחד אחרי הכעס של טראמפ ג'וניור על שתיקת בכירי המפלגה.
לינדזי גרהאם, סנאטור מדרום קרוליינה ובעל ברית של טראמפ, אמר אתמול שהוא לא מתכוון להודות בהפסד לביידן ושהוא תומך לחלוטין במאבק המשפטי שטראמפ מנהל בכמה מדינות. בחמישי אמר גרהאם שהוא מתכוון לתרום 500,000 דולר מחשבון הקמפיין שלו למימון המשפטי של טראמפ, וקרא לאחרים לעשות אותו דבר.
ארי פליישר, שהיה עוזר של הנשיא ג'ורג' בוש, מאמין שטראמפ פשוט אומר בקול רם את מה שרוב המועמדים שהפסידו אומרים בשיחות סגורות על הכשלים בהליך ההצבעה. ועדיין, הרטוריקה והמעשים של טראמפ הם דבר חריג וחסר תקדים. נשיא מכהן בארה"ב מעולם לא הטיל ספק בטוהר הבחירות, ועוד בצורה בוטה כל כך.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
טראמפ ולינדזי גרהאם, מגדולי תומכיו של הנשיא
(צילום: MCT)
המאבק של טראמפ חסר תקדים - אך בעיניי רבים צפוי. כשהסקרים הראו שביידן צפוי לנצח טראמפ החל לתהות בגלוי לגבי הליך הבחירות והזהיר מהונאה דמוקרטית בהצבעות בדואר. ההצהרות שלו בבית הלבן על הונאה עוררו אי נוחות בקרב היועצים שלו. חלק מהם לא רצו שהוא יפנה לאומה האמריקנית ביום חמישי. טראמפ אמר אז שהקרב יוכרע בבית המשפט, והאשים את הדמוקרטים בגניבת הבחירות. "אם סופרים את הקולות החוקיים - אני מנצח בקלות", אמר.
רון ג'ונסון, סנאטור מוויסקונסין ובעל ברית נאמן של הנשיא, הדגיש את הבעיה הגדולה בספק שמטיל טראמפ בטוהר הבחירות. "מצער מאוד שבלי קשר למי ינצח, מחצית מאמריקה לא מתכוונת להתייחס לבחירה כלגיטימית במיוחד. אני לא אומר אם הבחירות לגיטימיות או לא, אני רק אומר שההליך לא הוצג כלגיטימי וזאת בעיה אמיתית".
5 צפייה בגלריה
טראמפ והסגן מייק פנס ב"הכרזת הניצחון" בבית הלבן
טראמפ והסגן מייק פנס ב"הכרזת הניצחון" בבית הלבן
טראמפ והסגן מייק פנס ב"הכרזת הניצחון" בבית הלבן
(צילום: AFP)
אתמול הסתגר טראמפ בבית הלבן במשך רוב שעות היום, זועם על התוצאות המסתמנות ומתעקש שעוזריו ובעלי הברית שלו יילחמו על הניצחון. כרגע לא מסתמן שהוא יודה בהפסד. הוגן, המושל ממרילנד, מציין שלטראמפ יהיה קול חשוב במפלגה הרפובליקנית בשנים הקרובות - ללא קשר לתוצאות 2020. "אני בטוח שהוא הולך להיות גורם שיתחשבו בו. אני לא חושב שהוא יעזוב בשקט".
לפי חלק מההערכות טראמפ אף עשוי להתמודד בבחירות ב-2024, בגיל 78. מועמד אפשרי נוסף הוא הסגן שלו, מייק פנס, שקיווה שניצחון של טראמפ יחזק משמעותית את סיכוייו להיות הנשיא הבא בעוד ארבע שנים.