שבוע לפקיעת המנדט של יו"ר מפלגתה יאיר לפיד: ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד)' העומדת גם בראש ועדת חוץ וביטחון, קראה הבוקר (ד') בריאיון לאולפן ynet "לכל מי שרוצה לעשות שינוי ולמנוע בחירות חמישיות הזויות - לבוא". אחרי התקדמות בסיכומים הקואליציוניים שהושגה בין היתר בין מפלגתה לבין העבודה, מרצ וישראל ביתנו, היא אמרה: "שבוע זה מעט זמן, וגם הרבה זמן. למרות המחלוקות, איזו ברירה יש לנו אלא להתכנס ולעשות שינוי?".ב
על המבצע בעזה, "שומר החומות", אמרה ברביבאי - שכיהנה בצבא כראש אגף כוח האדם בדרגת אלוף: "הישגי מבצע צוק איתן מוסמסו. אומרים 'ניצחנו כי החזרנו את השקט' - מי יודע לאמוד את מדד השקט? חייבים לשנות את המציאות המדומה שנוצרה".
3 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי בריאיון באולפן
אורנה ברביבאי בריאיון באולפן
"הזמן אוזל, אך יש מספיק ממנו לסיכומים". ברביבאי באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
"בסוף אנחנו צריכים את כל הקלפים, ואנחנו עובדים על זה. אנחנו לא רוצים להיות במצב שבו מגיעים ליום האחרון ואז יסתבר שאין זמן", אמרה ברביבאי, "אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים כדי לייצר דיאלוג מול מי שאפשר לסכם איתו".
ברביבאי קראה לבנט וגם לעבאס: "אם אתה רוצה לשנות, אתה צריך לבוא למי שיכול לעשות אותו. בשנתיים האחרונות הוכח שזה לא קרה. ועד לפני שבוע לא היה אירוע מבצעי גדול שבו אנשים היו במקלטים. חייבים לעשות שינוי".
- אבל דווקא המבצע שיבש לכם את התוכניות, ולא בטוח שבנט היה איתכם לפניו. "מה שנכון להגיד זה שיש הרבה מחלוקות. אני לא עושה אידאליזציה, אבל למרות המחלוקות, איזו ברירה יש לנו אלא להתכנס ולעשות שינוי? ארבע מערכות בחירות שיביאו למערכת בחירות חמישית - החשיבה על בחירות חמישיות היא תקלה נוראית בכל קנה מידה לציבור בישראל, שנמאס לו מפוליטיקה הזויה שלא מצליחה להתארגן על עצמה.
"בעניין הזה לפיד עשה כל מה שאפשר לצפות ממנהיג", המשיכה, "ויתר על הבכורה, הלך אחורה, אמר לבנט 'בוא', למרות מספר המנדט הקטן", הוסיפה, "אני שוב פונה ואומרת – הזמן אוזל. שבוע זה מעט זמן, אבל הרבה זמן לסיכומים".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער יאיר לפיד נפתלי בנט
גדעון סער יאיר לפיד נפתלי בנט
שבוע בלבד למנדט. סער, לפיד ובנט
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומסויקי)
- ההצעה של בנט עדיין על השולחן? "כשיגיע, נדבר על מה שאפשר לעשות. טובת המדינה ניצבת לפנינו".
ברביבאי אמרה עוד כי "אנחנו מדברים עם כולם, בוודאי עם גדעון סער. הקשר בין לפיד לסער הוא מצוין וטוב שיישמר ככזה. יש לנו שבוע בין לעשות את המעשה שרוב הציבור רוצה, לבין לחשוב על מערכת בחירות חמישית במציאות מטורפת".
- מי שמסכל את הממשלה הם בנט וסער? "בעוד שבוע אנחנו נשאל את עצמנו מי עשה מה למען הממשלה ומי טרפד אותה. אני מציעה שכל פוליטיקאי שרוצה להסתכל לטווח הארוך יבוא לצד שרוצה לעשות את השינוי. מיצינו, בארבע מערכות בחירות נתניהו לא הצליח. בואו ננסה תרחיש אחר".
- למה לא נכון לתת לכנסת למצות את כל התהליכים? "כי זה מיצוי של הליכים מסוכנים. יריב לוין אומר שהוא לא מעלה הצעות חוק כי ככה הוא יכול פרלמנטרית, להשתמש בכלי. מהות הפרלמנט היא להביא הצעות חוק".
- לא תטרפדו ממשלה שאולי תקום אם יעמוד בראשה אחד מחברי גוש השינוי? "נעשה הכול כדי שתקום ממשלה הכי מהר לטובת אזרחי המדינה".
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"לא מעלה חוקים - כי ככה הוא יכול". ברביבאי על יו"ר הכנסת לוין
(צילום: קובי קואנקס)
- גם אם זה יהיה גנץ? "התשובה המצופה היא מתוך הנחה שלפיד לא יצליח להקים ממשלה, ואני מסרבת להכיר בהנחה הזאת מראש. אני רוצה לעשות כל מאמץ כרגע, בעיצומו של המנדט אצל לפיד. אני מאוד רוצה שהוא יצליח, אני חושבת שהוא יהיה ראש ממשלה מצוין. אתם יודעים מה יכול לקרות? השבוע יסתיים מהר מאוד ואז מישהו יתחרט כי הנסיבות לפעמים יותר חזקות מהמציאות, וזה יכול להתגלגל למצב שמישהו רצה אבל זה כבר בלתי אפשרי. זה הזמן".
- את מפחדת שב-21 הימים האלה יריב לוין יעשה הפיכה שלטונית? "אני לא צריכה לחכות ל-21 יום, אני רואה כבר היום איך תוקפים את בג"ץ, איך מחוקקים, אני מסתכלת ושואלת את עצמי - איך בבית המחוקקים של 120 אנשי ציבור הדבר האחרון שצריך לעשות הוא לעבוד נגד הציבור ששלח אותנו?".
- את יכולה להתחייב שלא תנסו לפזר את הכנסת? "אני לא רוצה להתחייב משום שאני רוצה, אנחנו רוצים, לשמור על מגוון הכלים הפרלמנטריים. אם קארין אלהרר מסכמת חוקים מסוימים, ויו"ר הכנסת אומר 'לא נפתח את המליאה לצורך העניין', אז מבינים ש-21 הימים האלה מסוכנים, ושצריך לשמור על המדינה".
- כשראש הממשלה ביצע אקט כזה ביקרתם אותו בכך שזה "שימוש לא דמוקרטי". "אחרי ארבע פעמים שהוא פיזר את הכנסת כי זה לא הסתדר לו, אנחנו נשתמש בכל הכלים הפרלמנטריים כדי להקים ממשלה וכדי למנוע ממי שפוגע בכל מערכות החיים. כיו"ר ועדת חוץ וביטחון אני רואה מקרוב את המשמעויות של זה".
- לא היית מרוצה מהסבב האחרון? "הצבא עושה את מלאכתו. כשאתה מגדיר כאלה משימות ואומר 'ניצחנו כי החזרנו שקט' - מי יודע לאמוד את מדד השקט? אני אומרת שהמשימות שהוגדרו הן כאלו שתכליתן לא לטפל בעניין כמו שצריך. כשאומרים 'נחזיר שקט והרתעה', שקט שלא היה, תשאלו על כך את תושבי העוטף. חייבים לשנות את כל המציאות המדומה שנוצרה".
-אז מה צריך לעשות ביחס לרצועת עזה? "אני הייתי ראש אכ"א במבצע צוק איתן, וההישג הצבאי שהושג בו מוסמס. שלא נאמר שבשבע השנים הללו חמאס התעצם, גם בדיוק שלו גם באמצעי הלחימה שלו. בעיניי מי שעשה את זה צריך לשאול את עצמו איך משנים את המציאות - מצד אחד נגיב בכל העוצמה ולא בהצהרה כמו עכשיו, ובהקשר האזרחי - שמחיר ההפסד יעלה, וגם שייעשה כל מאמץ להחזיר את הבנים".

הסיכומים שהושגו עד כה

אתמול הודיעו מרצ ויש עתיד כי סוכמו כל הסעיפים בהסכם הקואליציוני ביניהן. בין ההסכמות: הגדלה דרמטית של תקציב הבריאות הכוללת הרחבת סל התרופות ותוספת תקנים משמעותית למערך הרפואה ורפואת הנפש, כולל קיבוע תקני הקורונה. עוד הוסכם כי יחוקק חוק למאבק במשבר האקלים "עם יעדים שאפתניים לצמצום פליטות פחמן, מעבר לאנרגיות מתחדשות, פינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, ושיפור התחבורה הציבורית והשיתופית". עוד נמסר כי "הושגו הסכמות בנושאי דת ומדינה" - מבלי לפרט מה הן.
שלשום סוכם גם כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יקבל את תיק האוצר, ושני תיקים נוספים בהם גם המשרד לפיתוח הנגב והגליל. לפי ההבנות הנוספות שהושגו, חברי המפלגה יקבלו את תפקיד יו"ר ועדת הכספים - כך ששני תפקידים שהיו עד כה אצל המפלגות החרדיות יועברו לליברמן. יש עתיד וישראל ביתנו ציינו כי קווי היסוד של הממשלה הוסכמו, בהם גם בסוגיות דת ומדינה.
עוד סוכם לקדם חוק פרויקטים לאומיים שיהיה אחד ממנועי הצמיחה המתוכננים למשק. המפלגות ציינו כי במסגרת החוק שהוסכם יוקמו שני בתי חולים נוספים בנגב ובגליל, שדה תעופה בנבטים, רכבת מהירה ופרויקטים לאומיים נוספים. בנוסף נקבע בהסכם כי תקודם הכנסה מינימלית לקשישים בגובה 70% משכר המינימום.
בינתיים, ולמרות הקשיים עם בנט וסער וההערכה שאם הדברים ייסגרו זה יקרה ברגע האחרון, לפיד מתקדם עם חברי הגוש וההערכה היא שכל ההסכמים ייחתמו ביומיים הקרובים. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מיועד לתיק הבריאות, ח"כ תמר זנדברג לתיק להגנת הסביבה ותיק פיתוח הנגב והגליל לעיסוואי פריג'.