3 צפייה בגלריה
דגל ישראל ודגל קוסובו כינון יחסים דיפלומטיים אילוסטרציה
דגל ישראל ודגל קוסובו כינון יחסים דיפלומטיים אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ישראל וקוסובו יכוננו היום (שני) יחסים דיפלומטיים בטקס וירטואלי, שבו ישתתפו שר החוץ גבי אשכנזי ומקבילתו, שרת החוץ של קוסובו מליצה חרדינאי סטובלה.
זו תהיה הפעם הראשונה ששתי מדינות מכוננות יחסים באופן וירטואלי. שרת החוץ הקוסוברית הייתה אמורה להגיע לישראל, אך בגלל הסגר וסגירת השמיים הוחלט לקיים את הטקס מרחוק. כינון יחסים וחתימת הסכמים בזום מהווים אתגר משפטי, אך המהלך קיבל אור ירוק ממשרד המשפטים.
כינון היחסים בין קוסובו לישראל – שעד כה נמנעה מלהכיר בעצמאות קוסובו מחשש להרגזת יריבתה סרביה, ובעלת בריתה רוסיה – הושג כחלק מעסקה נרחבת יותר שגיבש ממשל טראמפ לפתרון היחסים העוינים בין קוסובו לסרביה. במסגרת ההסכם שעליו הכריז טראמפ בספטמבר, הן קוסובו והן סרביה הסכימו לכונן יחסים כלכליים. תחת לחץ אמריקני סרביה הסכימה גם להעביר את השגרירות שלה בישראל מתל אביב לירושלים, בעוד ישראל הכירה כאמור בקוסובו.
3 צפייה בגלריה
שרת החוץ של קוסובו מליזה הרדינאז'-סטובלה
שרת החוץ של קוסובו מליזה הרדינאז'-סטובלה
שרת החוץ של קוסובו מליצה חרדינאי סטובלה. "רגע היסטורי"
גם קוסובו הבטיחה לפתוח שגרירות בירושלים, וכבר מצאה בעיר נכס שבו תפתח אותה. השגרירות תיפתח בעוד כמה חודשים עם הגעת הממונה הזמנית מטעם קוסובו. קוסובו תהיה המדינה השלישית בעולם שתחזיק שגרירות בירושלים, אחרי ארה"ב וגואטמלה. היא תהיה גם המדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי שפותחת שגרירות בבירה הישראלית.
ההכרה של ישראל בקוסובו הגיעה אחרי שזו השקיעה מאמצים רבים לשכנע את ישראל להכיר בה, ואף שלחה משלחות לירושלים ובחנה אפשרות להקים משרד עסקי בישראל. נשיא קוסובו לשעבר האשים טאצ'י הצהיר כבר לפני שנתיים כי אם ישראל תכיר בקוסובו – ארצו תפתח שגרירות בירושלים. בסוף השבוע, כשהכריזה על הטקס, אמרה שרת החוץ של קוסובו כי כינון היחסים הינו "רגע היסטורי", והוסיפה: "ההכרה בנו על ידי ישראל היא אחד מההישגים הגדולים ביותר עבור קוסובו, ומגיעה ברגע חשוב עבורנו, ובזכות ארצות הברית – בעלת בריתנו הנצחית והמשותפת".
במשרד החוץ מציינים כי שתי המדינות כבר ניהלו בעבר יחסים באמצעות שגרירות ישראל בבלגרד. משרד החוץ הישראלי ימנה כעת שגריר נייד לקוסובו, שמקום מושבו יהיה בירושלים. למרות שזו תפתח שגרירות בישראל, אין בשלב הזה תוכנית להקים שגרירות ישראלית בפרישטינה, בירת קוסובו.

"בטקס נסיר את הלוט משלט השגרירות של קוסובו בירושלים, שבבוא היום יותקן בכניסה לשגרירות החדשה", אמר גרי קורן, סמנכ"ל תחום אירו אסיה במשרד החוץ. "לראשונה מדינה אירופית עם רוב מוסלמי פותחת שגרירות בירושלים. זה לא מובן מאליו. אנחנו מכירים בחלקה של ארה"ב בקידום המהלך שמאפשר את כינון היחסים עם קוסובו. לנו זה חשוב שאנו עושים זאת לא רק עם מדינה אירופית, אלא גם עם מדינה מוסלמית".
קוסובו התחייבה גם להכיר בחיזבאללה כארגון טרור. התהליך כבר החל ובישראל ממתינים להשלמתו בקרוב. בטקס היום ייחתמו שני הסכמים – אחד מהם לשיתוף פעולה והשני התייעצויות בין משרדי החוץ. במשרד החוץ אומרים כי קיים פוטנציאל רחב לשיתופי פעולה בתחומי המים, החקלאות והטיפול במשבר הקורונה.
בפסגה בבית הלבן התחייבה כאמור גם סרביה להעביר את השגרירות שלה לירושלים, דבר שלא קרה עד כה. "יש לנו יחסים טובים מאוד עם סרביה שלקחה על עצמה באותו מעמד לפתוח משרד כלכלי בירושלים בשלב ראשון ובשלב הבא, עד ה-1 ביולי, להעביר את השגרירות שלה מתל אביב לירושלים", ציין גרין. "כך שעבודה רבה עוד לפנינו. אין לנו סיבות להאמין שלא יתקדמו. הסרבים כבר שכרו משרד במתחם התחנה בירושלים שטרם נפתח".
לדברי קורן, ממשלו החדש של ג'ו ביידן תומך במהלך שבו החל הממשל הקודם. "אנחנו בקשר עם הממשל החדש שמתעניין שאכן השידוך והמתווה שבנו יוצא אל הפועל", הוסיף. בטקס הווירטואלי ישתתפו גם השושבינים האמריקנים: סגן שגריר ארה"ב בישראל (הממונה הזמני) ושגריר ארה"ב בפרישטינה.
קוסובו היא מדינה בת 1.9 מיליון תושבים שהכריזה על עצמאותה בשנת 2008, ו-99 מדינות מכירות בה, אך היא אינה חברה באו"ם עקב וטו שהטילה רוסיה – שהיא כאמור בת בריתה של סרביה ומתנגדת לעצמאות קוסובו. גם סין והודו מתנגדות לעצמאות קוסובו.