"יש לי חברים יותר עשירים ממני, יש לי חברים עם יותר זמן, חברים שנמצאים בחו"ל הרבה יותר. יש לי חברים שרואים יותר הצגות, קוראים יותר ספרים, רואים יותר הופעות. אבל אני לא חושב שיש להם יותר סיפוק ממני. אם היו שואלים אם הייתי רוצה לשנות משהו במסלול חיי, תשובתי הייתה ברורה - לא". כך אמר הערב (יום ה') הרמטכ"ל אביב כוכבי, שעה קלה לאחר ששר הביטחון בני גנץ וראשה הממשלה בנימין נתניהו סיכמו על הארכת כהונתו.
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי, הערב
(צילום: מוטי קמחי)
בנאום שנשא בפני בוגרי בית הספר למלחמה, התייחס הרמטכ"ל למבצע "שומר החומות": "חמאס נקט בצעד הראשון, אך שעות לאחר מכן הסתבר לו שטעה. צה"ל נטל יוזמה והפתיע את האויב פעם אחר פעם בסדרת מהלומות שהוציאו אותו משיווי משקל". כוכבי מנה את הסיבות, לדבריו, "לכישלון של חמאס":
"ראשית, תוצאות המלחמה נקבעות בראש ובראשונה על בסיס הממד הפיזי של ההשמדה ושלילת יכולות. חמאס והג'יהאד האיסלאמי נפגעו משמעותית. השמדנו תשתיות טרור בתוך מבנים ובניינים לאחר שהזהרנו את האוכלוסייה והוכחנו שאין מסתור לטרור.
"שנית, פגענו פגיעה נרחבת במנהור התת-קרקעי שיועד להיות ממד הלחימה המרכזי של חמאס. לא רק שפגענו בו, אלא המחשנו שהוא כבר אינו חסין ומוגן כפי שהוא תוכנן להיות. חמאס בתגובה הנחה את מרבית פעילי הטרור להסתתר לאורך המבצע מחשש שהם ייפגעו".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
אביב כוכבי, הערב
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
"עיקרון מוסר הלחימה שלנו עוטף כל פצצה". כוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
"שלוש, סיכלנו את כלל הפיגועים שתוכננו נגדנו מהאוויר, מהים ומתוך המנהרות", המשיך הרמטכ"ל, "ארבע, מערכת ההגנה האווירית סיפקה מענה טובה מאוד וצמצמה את אפקטיביות הרקטות, בוודאי ביחס למה שחמאס קיווה. חמש, הרחוב הערבי נשאר לא מעורב ולא מזדהה. שש, מדינות העולם הערבי לא תמכו בפעולות הטרור וזכינו לגיבוי בינלאומי ממדינות רבות שהבינו שזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני כל איום, ובוודאי כשיורים על בירתה. גם מספר ההרוגים הבלתי מעורבים סייע בכך".

עוד הוסיף הרמטכ"ל: "חשוב שנעצור לרגע ונזכיר לעצמנו ולעולם נגד מי נלחמנו, ואת מי תקפנו. נלחמנו בפושעי מלחמה אשר יורים רקטות על אזרחים חפים מפשע ומסתתרים בין חפים מפשע. נלחמנו באויב שנטוע בעולם שלא קיים אצלו עיקרון של מוסר לחימה, ואצלנו העיקרון הזה עוטף כל מטרה וכל פצצה. חמאס אמנם יזם את הירי, אך מיד הפך למגיב ונרדף. המאזן הסתיים ביתרון מובהק לצה"ל. חמאס שפתח במלחמה כמגן ירושלים לכאורה, סיים אותה כמחריב רצועת עזה".
לדבריו, "זו הייתה מערכה עם הישגים צבאיים רבים ומנגד - ההישגים הצבאיים של חמאס מוגבלים ובעיקרם תודעתיים. הם נובעים מירי הרקטות והמחיר בנפש שגבו. המחיר הזה יקר מכל. יחד עם זאת, הוא יכול היה להיות כבד הרבה יותר לולא כיפת ברזל".
בסיום נאומו הוא ביקש לומר "בנימה אישית, כי זאת גאווה גדולה מאוד עבורי כמפקד הצבא לדעת שיש לנו כזאת איכות. אני הרי יודע שמהרגע הזה על הכתפיים שלכם באמת, בלי מליצה, נישא ביטחון עם ישראל. אני רוצה לומר לכם ולהחזיר אתכם אליי, אם הייתי צריך לשנות משהו במסלול חיי, אם היו שואלים אותי אם הייתי בוחר בדרך אחרת, התשובה שלי היא חד משמעית, חדה, נחרצת וברורה, בשום פנים ואופן לא".

גנץ ונתניהו החליטו: כהונת הרמטכ"ל כוכבי תוארך בשנה

שר הביטחון בני גנץ הודיע מוקדם יותר לרמטכ"ל על כוונתו להביא לאישור הממשלה את הארכת כהונתו לשנה רביעית. גנץ עדכן בנושא את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בשיחה עם היועץ סיכמו השניים כי נושא הארכת הכהונה יובא לממשלה בשבועות הקרובים.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
"הרמטכ"ל מהווה עוגן של יציבות פיקודית ומבצעית". גנץ וכוכבי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"הרמטכ"ל כוכבי מוביל את צה"ל בשנתיים וחצי האחרונות בתהליכים משמעותיים של בניין הכוח ותפיסת הפעלה רב ממדית, תוך שילוב כלל הזרועות והגדלת הקטלניות", אמר גנץ בהודעתו, "הארכת המינוי תאפשר להמשיך ולממש את מרכיבי התוכנית הרב-שנתית תנופה, שבאו לידי ביטוי ביכולות חסרות התקדים שהציג צה"ל במבצע 'שומר החומות', וכן בפעולות המבצעיות שהתקיימו בתקופה האחרונה במגוון זירות הלחימה.
"בשנה האחרונה, תחת הרמטכ"ל כוכבי, רתם צה"ל גם את יכולותיו האזרחיות לטובת סיוע במשימות לאומיות ובראשן המאבק בקורונה", הוסיף גנץ, "דבר שביצר את מקומו של צה"ל כנדבך בלתי נפרד מהחברה הישראלית וממערך החירום הלאומי האזרחי. הרמטכ"ל מהווה עוגן של יציבות פיקודית ומבצעית. הארכת כהונתו בעת הזו של שינויים אזוריים ואתגרים ממגוון זירות, היא קריטית לביטחון ישראל".