המשטרה פיזרה הערב (שבת) עשרות בני אדם שהפגינו בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, שמחו על הכוונה, לדבריהם, לגרש משפחות מ-25 בתים שלכאורה אין להן בעלות עליהם. בתיעוד מהעימות בין הצדדים נראים השוטרים מסתערים על המפגינים, בהם גם נשים וילדים, שעמדו על המדרכה.
השוטרים השתמשו לצורך פיזור המפגינים ברימוני הלם, ולקחו מהם דגלי פלסטין שאותם הניפו. ארבעה מהמפגינים נעצרו. המפגינים קראו בין היתר "נמשיך להיאבק, המעצרים לא ירתיעו אותנו" ו"בעלי הבתים הם בעלי האדמות ויישארו בהם".
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים למפגינים בשייח' ג'ראח
עימותים בין שוטרים למפגינים בשייח' ג'ראח
העימות בשייח ג'ראח. כרזו מהניידת להתפזר
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים למפגינים בשייח' ג'ראח
עימותים בין שוטרים למפגינים בשייח' ג'ראח
המפגינים הניפו דגלי פלסטין. "נמשיך במאבק"
בתיעוד מהעימות נראה תחילה אחד השוטרים כורז למפגינים מהניידת שלו וקורא להם להתפזר: "זו התקהלות אסורה, יש לכם חמש דקות לפזר את ההתקהלות". בהמשך נראית קבוצה של שוטרים מתייצבת אל מול המפגינים, ואחד השוטרים מניף שלוש אצבעות ומתחיל לספור אחורנית: "שלוש, שתיים – אם אתם לא מתפזרים אנחנו נשתמש בכוח", קרא. כאשר הוריד את האצבע האחרונה שלו הוא נראה מסמל בידיו לשוטרים האחרים להסתער: "קדימה לפזר!".
אחד המפגינים שהשתתפו במחאה העיד: "היינו בהפגנה רגילה ולא חסמנו את הכביש אלא הגענו במטרה להשמיע את הזעקה שלנו, אבל לצערי המשטרה בחרה להכות אותנו בלי שום סיבה. אם זה היה מתנחלים לא היו נוגעים בהם".
מפגין אחר סיפר בשיחה עם ynet: "המעצרים לא ירתיעו אותנו. נחזור שוב לאותו מקום עד שהתושבים יקבלו את הזכות להישאר בבתיהם. כל עוד הממשלה תישאר עם אותה החלטה גזענית אז ההפגנות יתרחבו לא רק בשייח ג'ראח אלא בכל מקום. בכל רגע הכול יכול להתפוצץ ולגרום אינתיפאדה שלישית".
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים למפגינים בשייח' ג'ראח
עימותים בין שוטרים למפגינים בשייח' ג'ראח
ההפגנה במזרח ירושלים. משפחות יגורשו?
סאלח דיאב, בעל אחד הבתים המדוברים בשייח ג'ראח, אמר כי ההחלטה הסופית בנוגע לפינויים צפויה כבר ביומיים הקרובים. "יש כאן עשרות בתים שמנסים להשתלט עליהם ולגרש את המשפחות. אנחנו 13 שנה נאבקים על קיומנו וחובה שהחברה הערבית תשתתף בהפגנות במטרה למנוע אסון. אם ננצח – אז הניצחון שלנו. יהיה לו השלכות טובות על כל פגיעה במסגד אל-אקצא ובשכונות הערביות ובעוד מקומות שתושביהן סובלים מעוול והריסת בתים".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מאפשרת לכל אדם באשר הוא את חופש המחאה בגבולות החוק. יחד עם זאת לא נאפשר הפרת סדר תוך פגיעה במרקם החיים וחסימת ציר תנועה, תוך הסתה לפגיעה בכוחות המשטרה ואלימות כלפי שוטרים ופציעתם. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם נפעל ביד נוקשה במקרים בהם החוק מופר".
בשייח ג'ראח מתקיימות כבר שנים ארוכות הפגנות נגד ההתיישבות היהודית בשכונה, ולא פעם נרשמים במהלך הפגנות הללו עימותים עם כוחות המשטרה. אחד העימותים הללו אירע בחודש שעבר, ושוטרים תועדו אז מכים את חבר הכנסת עופר כסיף מהרשימה המשותפת.