לקראת חג המולד, ולפני שהפרישה מהאיחוד האירופי תושלם, מתמודדת בריטניה עם כאוס תחבורתי שהשלכותיו עלולות להיות קשות. בעקבות החשש העולמי מהמוטציה החדשה של נגיף הקורונה, שהתפשטה בלונדון ובדרום מזרח אנגליה, סגרו מדינות רבות את השער לנוסעים מבריטניה. תושבים בממלכה חוששים ממחסור במזון.
10 צפייה בגלריה
שיירה של משאית משאיות באזור נמל דובר ב בריטניה עקב השבתת התעבורה עם צרפת בשל גילוי זן חדש של נגיף קורונה
שיירה של משאית משאיות באזור נמל דובר ב בריטניה עקב השבתת התעבורה עם צרפת בשל גילוי זן חדש של נגיף קורונה
לא יכולים לצאת מבריטניה. נהגי משאית ליד נמל דובר
(צילום: MCT)

נוסעים מבריטניה תקועים בשדות התעופה

יותר מ-40 מדינות, מהודו ועד קנדה, אסרו על כניסת נוסעים מבריטניה בעקבות המוטציה החדשה של הנגיף. גורם צרפתי אמר ל-BBC שבאיחוד מעוניינים לחדש את הנסיעות מבריטניה "בהקדם האפשרי", אך כרגע לא התקבלה הכרעה. אחת האפשרות שנשקלת בבריסל היא שנוסעים שיגיעו מבריטניה – גם נהגי משאית – יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית כדי לקבל אישור להיכנס.
בת', בריטית שחיה בטורקיה, טסה החודש לבקר את הוריה בדרום מזרח אנגליה. עכשיו היא לא יכולה לחזור לביתה. "לא הייתי בבריטניה בערך 10 חודשים, כי נורא פחדתי שמשהו כזה יקרה", אמרה בצער.
גרמניה, אחת המדינות שהשעו את הטיסות, דרשה מהנוסעים שהגיעו בטיסות האחרונות מבריטניה להמתין בשדות התעופה עד לתוצאות בדיקת קורונה שתקבע שאינם נדבקו בנגיף. כתוצאה מכך נוסעים רבים שהגיעו מבריטניה נאלצו לשהות במהלך הלילה בשדות תעופה ברחבי גרמניה, בין השאר בפרנקפורט ובברלין.
10 צפייה בגלריה
שדה התעופה ב ברלין קורונה גרמניה ביטול טיסות מ בריטניה
שדה התעופה ב ברלין קורונה גרמניה ביטול טיסות מ בריטניה
ממתינים בשדה התעופה בברלין
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
שדה התעופה ב ברלין קורונה גרמניה ביטול טיסות מ בריטניה
שדה התעופה ב ברלין קורונה גרמניה ביטול טיסות מ בריטניה
(צילום: רויטרס)
"בבקשה תנו לנו לעזוב", ביקש אחד הנוסעים שהגיע מבריטניה מהצוות בשדה התעופה בהאנובר. נוסעת בשם סופי אמרה: "כולנו מותשים, והרבה אנשים בוכים. כולם מדברים עם בני המשפחה שלהם. המצב הזה לא נוח בכלל. כל מה שאנחנו רוצים זה ללכת הביתה".
סברינה, נוסעת גרמנייה, סיפרה שכשהיא הגיעה מבריטניה להאנובר התייחסו אליה "כמו פושעת": "המשטרה כיתרה אותי לגמרי, עמדתי בחוץ, בגשם, עם עוד 70 נוסעים. לא נותנים לנו שום מידע. שוטר אחד אמר לי: 'זאת אשמתך, את היית מודעת למצב ועדיין עלית על הטיסה'".
מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, קרא אתמול (שני) לארה"ב להצטרף לרשימת המדינות שאוסרות על טיסות מבריטניה. קואומו פנה לחברות תעופה שמגיעות מבריטניה למדינת ניו יורק, וביקש מהן לערוך לכל הנוסעים בדיקת קורונה לפני העלייה למטוס. הוא אמר שלפחות חברת תעופה אחת, בריטיש איירווייז, הסכימה לעשות זאת.

הפקק הגדול ביציאה מבריטניה

אתמול הודיעה צרפת שהיא אוסרת על כניסת נוסעים וסחורות מבריטניה למשך 48 שעות. כתוצאה מכך מאות משאיות ומכוניות נתקעו בפקק מחוץ לנמל דובר בתעלת למאנש. מדי יום חוצות את הנמל כ-10,000 משאיות, ואחראיות לכ-20% ממעבר הסחורות לבריטניה. "הסיכויים שלי להגיע הביתה לחג המולד פוחתים. זה אידיוטי ואני עצבני", אמר סטניסלב, נהג משאית פולני בן 55 שנתקע בפקק.
האיסור הצרפתי לא מונע ממשאיות להיכנס לבריטניה, אך ההערכה היא שנהגים ומעסיקים רבים יעדיפו שלא לקחת את הסיכון - בעקבות אי ודאות בנוגע לחזרתם הביתה. "אף נהג לא רוצה לנסוע עכשיו לבריטניה", אמרו אתמול בפדרציית ההובלות הלאומית של צרפת, והכינו את הבריטים לצמצום במספר הסחורות שיגיעו בימים הקרובים.
10 צפייה בגלריה
מחסום ב נמל דובר ב בריטניה השבתת התעבורה עם צרפת בשל גילוי זן חדש של נגיף קורונה
מחסום ב נמל דובר ב בריטניה השבתת התעבורה עם צרפת בשל גילוי זן חדש של נגיף קורונה
"אף נהג לא רוצה לנסוע עכשיו לבריטניה"
(צילום: רויטרס)
בימים כתיקונם, משאיות רבות שיוצאות עם סחורה מבריטניה חוזרות לממלכה עם סחורות ממדינות אחרות באירופה. כשנהגי המשאית לא יכולים לנסוע לצרפת, עורק התחבורה הראשי, החשש הוא שירידה במספר המשאיות שיחצו את הגבול יוביל למחסור במוצרי מזון לקראת חג המולד.
רשתות השיווק הבריטיות טסקו וסיינסבורי הזהירו שבהמשך השבוע עלול להיות מחסור בפירות וירקות טריים, כולל חסה, ברוקולי, כרובית ופירות הדר. טסקו הדגישה שכרגע אין מחסור במוצרי מזון. בממשלת בריטניה אמרו לציבור להימנע מ"בהלת קניות". ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר כי העיכובים במעבר הסחורות "נוגעים רק לחלק קטן מאוד מהמזון שמגיע לבריטניה". הוא קרא לבריטים "להמשיך לקנות כרגיל".

כאוס הברקזיט

הרשתות לא חוששות ממחסור במזון בטווח הקצר, אך הזהירו שאם איסור הנסיעות יימשך בריטניה תהיה בבעיה גדולה. סוגיה נוספת שעל הפרק, מלבד סגירת הגבול עם צרפת, היא השלמת הברקזיט: פחות משבועיים נותרו עד לתאריך שבו אמורה בריטניה לפרוש רשמית מהאיחוד האירופי.
למרות שבריטניה עזבה את האיחוד ב-31 בינואר, תקופת המעבר שבה היא למעשה אמורה להמשיך לפעול בהתאם לתקנות האיחוד, תסתיים רק בסוף השנה הזו. השיחות על ה"פוסט-ברקזיט" והסכם סחר חדש במבוי סתום. "הקמעונאים אגרו סחורות לקראת חג המולד, מה שימנע בעיות מיידיות", אמר אנדרו אופי, מקונצריום הקמעונאים הבריטי. "עם זאת, כל סגירה ממושכת של הגבול עם צרפת תהווה בעיה לבריטניה בשעה שהיא נכנסת לשבועות האחרונים לפני שתקופת המעבר (של הברקזיט) מסתיימת".
10 צפייה בגלריה
מרכול ב לונדון סגר קורונה בריטניה
מרכול ב לונדון סגר קורונה בריטניה
סופרמרקט בלונדון. בריטניה מדגישה שכרגע לא חסר מזון
(צילום: EPA)
"מה שקורה לבריטניה זו טרגדיה, וגם הברקזיט הזה הוא טרגדיה, אנחנו רואים את זה מדי יום", אמר לגרדיאן תיירי ברטון, הנציב האירופי לשווקים פנימיים. ברטון ציין שאם בריטניה הייתה נשארת באיחוד האירופי היא הייתה מקבלת כיום סיוע של 30 עד 50 מיליארד אירו, בזכות קרן החילוץ שהקימה הנציבות האירופית כדי להתמודד עם המגפה.
בוריס ג'ונסון אמר אתמול שהשיחות בין הצדדים נמשכות, אך כרגע אין התקדמות במו"מ להסכם. בהתייחסות לסגירת הגבול אמר ג'ונסון שהוא שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ושהוא מקווה שהנסיעות מבריטניה לצרפת יחודשו במהרה. "אנחנו מבינים לגמרי את החרדה של החברות שלנו מהמוטציה החדשה", אמר ג'ונסון, אך ציין שהמוטציה לא מסוכנת יותר בהשוואה לנגיף. מוקדם יותר אמר מקרון שצרפת מתכננת לערוך בדיקות יסודיות למי שיגיעו מבריטניה.

לחץ על ג'ונסון להטיל סגר כללי

בסוף השבוע הטיל ג'ונסון סגר על לונדון ודרום מזרח אנגליה, אזור שבו לפי שר הבריאות מט הנקוק המוטציה של הנגיף "יצאה משליטה". כתוצאה מהתפשטות המוטציה בדרום מזרח אנגליה ביטל ג'ונסון את ההקלות שתוכננו לחג המולד למיליוני אנשים. נאסר על מפגשים חברתיים בחג המולד ועל נסיעות שאינן הכרחיות מחוץ לאזור הסגר. עסקים שלא מוגדרים חיוניים נסגרו. בגרדיאן נכתב אמש שג'ונסון מתמודד עם לחץ הולך וגובר להטיל סגר כללי בימים הקרובים.
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ג'ונסון בנאום לאומה, הערב
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
מומחים אומרים שהמוטציה החדשה אמנם לא קטלנית יותר מהנגיף, אך היא הרבה יותר מידבקת – עד 70%. המומחים, וגם אנשי הסוכנות האירופית לתרופות, מאמינים שהחיסונים יעילים גם נגד המוטציה. הערב אישרה הנציבות האירופית את השימוש בחיסון של חברת פייזר, ומבצע החיסונים במדינות האיחוד ייפתח בשבוע הבא. בריטניה כבר החלה לחסן את אזרחיה נגד הנגיף, והייתה הראשונה שעשתה זאת במערב.
המוטציה החדשה התגלתה לראשונה בספטמבר. בנובמבר הייתה אחראית לרבע מהנדבקים בלונדון, ובאמצע בדצמבר לשני שלישים מהנדבקים. בלונדון מדגישים שהמוטציה התגלתה במדינות נוספות בעולם, בהן איטליה, הולנד, דנמרק ודרום אפריקה. שר התחבורה הבריטי, גרנט שאפס, טען כי העובדה שהזן החדש התגלה דווקא בבריטניה נובעת מכך שהרשויות בה ביצעו ניתוח מדעי מקיף יותר מרשויות אחרות בעולם. ביממה האחרונה דיווחה בריטניה על 33,364 נדבקים חדשים בקורונה ועל 215 שמתו מהנגיף.
פורסם לראשונה: 23:37, 21.12.20