היום ה-22 לעדותו של מנכ"ל וואלה לשעבר: בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (ג') חקירתו הנגדית של אילן ישועה על ידי סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד בעז בן צור. לפי כתב האישום בתיק 4000, התקיימו יחסי שוחד-דרישות סיקור בוואלה מראש הממשלה או מסביבתו, שנענו במרבית המקרים על ידי בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' תמורת הטבות שלטוניות מצד נתניהו.
4 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
אילן ישועה
(צילום: שלו שלום, TPS)
טרם העדות, נערך דיון בבקשת סנגורי הנאשמים לקבל חומרי חקירה נוספים מהטלפון של ישועה. בהקשר זה נזכיר כי לפני כמה שבועות התגלו חומרים שלא סווגו כרלוונטיים למשפט ונמסרו להגנה בטעות. ההגנה ביקשה התכתבויות של ישועה עם פוליטיקאים, אנשי עסקים, גורמי תקשורת ועוד, וכן רשימה של כל האנשים שעמם ישועה היה בקשר ונמצאים בטלפון הנייד שלו. לדברי הסנגורים, הבקשה נועדה להתמודד עם טענת הפרקליטות ל"היענות חריגה" לדרישות של ראש הממשלה באתר.
ראש צוות תיק 4000 בפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד יהודית תירוש, ענתה: "התביעה לא בחנה תכתובות עם פוליטיקאים אחרים ועם אנשי תקשורת אחרים. היה ברור בחיפוש שמועברים רק תכתובות עם אנשי המערכת, הנאשמים ואנשי הנאשמים. אנחנו מבינים שבתוך החומר החדש אין מחלוקת שנמצאו חומרים שאם היינו עוברים עליהם היינו מסווגים אותם כרלוונטיים. אנחנו מציעים לעשות חיפושים מושכלים עם מילות חיפוש".
ההחלטה בבקשת הסנגורים תינתן בהמשך, אולם השופטים רמזו היום כי יהיה על הפרקליטות לסרוק חומר נוסף ולמסור אותו להגנה אם יימצא רלוונטי. "שזה ייעלם או שמישהו יעבוד קצת יותר קשה?", אמרה לנציגי הפרקליטות ראש הרכב השופטים, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: AP)
במהלך הדיון היום, הציג הסנגור שורת כתבות מתוך מטרה להראות שהסיקור של וואלה לפני בחירות 2015 היה מוטה מלכתחילה נגד נתניהו ובעד יריבו הפוליטי אז יצחק (בוז'י) הרצוג. בן צור הציג כתבות שליליות ואף "לעגניות" נגד נתניהו וסביבתו.
בפני ישועה הוצג מקרה מ-1 בפברואר 2015. לפי כתב האישום, מדובר ב"דרישה להסרה או שיפור פרסום העוסק במימון פריימריז של מפלגות הימין על ידי גורמים בחו"ל. נתניהו היה מעורב בדרישה. הדרישה הועברה באמצעות זאב רובינשטיין (מקורב למשפחת נתניהו) וניר חפץ (עד המדינה בתיק ולשעבר דוברו של נתניהו), לנאשם אלוביץ' ולישועה. הדרישה טופלה במעורבות אלוביץ' ונענתה".

"לדייק את הסיקור"

לדברי עו"ד בן צור, המידע בבסיס הכתבה שכותרתה הייתה "בדיקת וואלה: רוב התרומות בפריימריז של הימין - מחו"ל", הגיע מכיוונו של הרצוג, אז יריבו הפוליטי של נתניהו. הסנגור טען כי רק לאחר מכן הגיע הבקשה לפי האישום מצד כיוונו של נתניהו ולכן לטעמו מדובר בפנייה שמטרתה "לדייק את הסיקור".
בן צור הראה לישועה כי בזמן אמת מנכ"ל וואלה לשעבר חשב שהכתבה לא מאוזנת. "זו כתבה מטומטמת ומגמתית, ממש תת-רמה, הטעיה מתחילתה ועד סופה", כתב ישועה בזמן אמת למערכת האתר. לעורך האתר דאז אבי אלקלעי כתב ישועה: "הבדיקה זה טקסט שהוכתב מבוז'י, למה עושים רק היסטוגרמה של הימין? אני מבקש שהכתבה הזו תרד מהראשי באופן מיידי. תעלו משהו אחר במקום".
בהתייחסו לדברים בדיון היום, אמר ישועה: "כל הטיפול היה מפנייה של שאול ואיריס אליי. אני נמצא פה בלחץ. זה היה אירוע מאוד רציני. לא הייתה לי ידיעה שבוז'י הכתיב. זה הועבר לי. שאול היה יכול להיות מעורב בסיפור או ניר".
בן צור: "אתם מעלים תחקיר מפוברק על ידי גורם פוליטי אחר ובאים אלינו". ישועה: "חלק גדול מזה נכון, זה מבטא את המכניקה של לחץ עליי. יכול להיות שחשבתי שהיה אירוע לא מקצועי". בן צור: "היה כאן דיוק של סיקור שאין סימטריה. הם נתנו סיקור שהגיע ממחנה מסוים והוצג כבדיקה של וואלה". ישועה: "הייתי בסיר של לחץ, בתוך המקרים האלו שאני אומר 'עוד רגע יהרגו אותי'. זה נובע מלחץ ובאותו רגע אני לא יודע אם זה 'דיוק' או לא. האם היום נראה שהדרישה היא לגיטימית לדיוק? כן".
4 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בן צור
(צילום: יואב דודקוביץ)
לאורך כל העדות היום, הדגיש עו"ד בן צור בדבריו שהסיקור לפני בחירות 2015 היה לטובת הרצוג. כך למשל הוצגה כתבה שהכותרת שלה הייתה: "הרצוג באולפן וואלה: ליברמן הוא ימני קיצוני". בן צור: "אלוביץ' כותב לך: 'מספיק עם הרצוג'". הסנגור התייחס לכך שהרצוג מופיע בכותרות פעם אחר פעם. "אף אחד מגורמי ראש הממשלה לא פונה אליכם", אמר בן צור.
4 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
שרה נתניהו
(צילום: EPA)
כדי להוכיח את הטענה שלפיה האתר פרסם כתבות "לעגניות" לנתניהו וסביבתו, התייחס הסנגור לכתבה שעסקה במשחק רשת שלעג לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בעקבות "פרשת הבקבוקים". לפי כתב האישום, "מופיע אירוע מ-3 בפברואר 2015 על דרדור כתבה שעוסקת ב'פרשת הבקבוקים' של שרה נתניהו והצפי שנתניהו יצטרך להעיד בחקירה. הכתבה דורדרה במעורבות בני הזוג אלוביץ'".
בן צור בחר להדגיש כאמור כתבה אחרת שפורסמה למחרת תחת הכותרת "משחק רשת חדש: עזרו לשרה נתניהו לאסוף בקבוקים למחזור". במשחק מופיעה דמותה של שרה נתניהו על רקע אולם מלכותי מפואר, כאשר מהתקרה צונחים בקבוקים ריקים שאותם עליה לאסוף בסלסילה שבידיה.
כל איסוף מזכה אותה ב-25 אגורות החזר פיקדון. יש להשתמש במקשי החצים כדי להזיז אותה מימין לשמאל ולקפוץ מעל התהומות הפעורים ברצפה. ברקע מתנגן השיר "שרה" של אלונה דניאל.
"מי שלח לכם את החומר?", שאל בן צור. ישועה השיב: "יש אנשים בוואלה-טק שהתפקיד שלהם לעבור ברשת, להסתכל ולהכניס". בן צור: "זה במסגרת ההלעגה האינסופית שלכם לנתניהו באתר". ישועה: "לא, אני די בטוח שאנשים בחרו את זה בוואלה-טק, לא הייתה החלטה של מישהו מהמערכת. אוספים משהו הכי לוהט ושמים אותו שם. זה החיים ברשת. אני חושב שפוליטיקאי או מדיני צריך להיות מסוגל לצחוק על עצמו".