ישראל העבירה לחמאס הצעה חדשה במסגרת המשא ומתן לקיומה של עסקת חילופי שבויים בין הצדדים. כך אמרו אתמול (חמישי) מקורות פלסטיניים ל-ynet. המסר הועבר באמצעות חברי משלחת המודיעין המצרי שהגיעו שלשום לביקור בישראל וברצועת עזה.
לדברי המקורות, ישראל הציעה להגדיל את הסיוע הנוגע להתמודדות עם משבר הקורונה, והבהירה כי לא תשחרר אסירים שרצחו ישראלים. בהנהגת חמאס לא פיתחו ציפיות גבוהות בנוגע להוצאת העסקה לפועל, בשל ההבנה כי, ככל הנראה, ישראל בדרך לבחירות.
3 צפייה בגלריה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
מעבר ארז לרצועת עזה. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
חברי משלחת המודיעין המצרי נפגשו שלשום עם בכירים במערכת הביטחון בישראל ולאחר מכן נכנסו לרצועת עזה לפגישה עם חברי הנהגת חמאס ובראשם, סגן מנהיג חמאס, חליל אל-חיה. חמאס הוציא הודעה בדבר הפגישה אולם לא פירט מה היה תוכנה המלא, אלא חשף רק כמה פרטים כלליים. בישראל לא התייחסו כלל לפגישה בין אנשי מערכת הביטחון לעמיתיהם המצרים.
לפי המקורות, המסר העיקרי שישראל העבירה לחמאס היה כי השלמת עסקת שבויים תקל על ישראל לסייע לרצועת עזה בטיפול במשבר הקורונה, וכי הפרויקטים המשמעותיים יותר במסגרת ההסדרה יאושרו.
3 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה, סגן מנהיג חמאס שהשתתף בפגישה
חליל אל-חיה, סגן מנהיג חמאס שהשתתף בפגישה
חליל אל-חיה, סגן מנהיג חמאס שהשתתף בפגישה
(צילום: רויטרס)
כמו כן, המקורות ציינו כי ישראל הביעה נכונות לשחרר אסירים ביטחוניים ולא רק גופות מחבלים, אך היא עדיין מתעקשת על כך שלא ישוחררו במסגרת העסקה אסירים שרצחו ישראלים. חמאס סירב בתוקף לקבל את הדרישה הישראלית הזאת ולכן לא הייתה פריצת דרך בין הצדדים.
לדברי המקורות, ישראל ניסתה להסביר באמצעות המתווכים המצרים, כי האווירה הציבורית אחרי עסקת שליט לא מאפשרת ולא מעודדת שחרור המוני של אסירים. ככל הידוע, מדובר במסר שכבר הועבר לחמאס בעבר כדי להבהיר לאנשיו כי חילופי שבויים במתכונת עסקת שליט לא יתקיימו שוב.
3 צפייה בגלריה
אנשי ביטחון מסיירים בעיר עם עם מסכות נגד הקורונה
אנשי ביטחון מסיירים בעיר עם עם מסכות נגד הקורונה
אנשי ביטחון מסיירים בעזה עם מסכות נגד הקורונה
( צילום: EPA)
המקורות הפלסטיניים הוסיפו כי הנהגת חמאס לא מפתחת ציפיות גבוהות בנוגע לסיכויי ההצלחה להוציא אל הפועל עסקה בשלב הנוכחי. "כולם יודעים שההצעה (הישראלית – א"ל) בנוגע לסוגיית האסירים אינה רצינית בפרט בתקופה שבה צפויות להיערך בחירות בישראל. ההצעה שניתנה נועדה רק לקנות זמן".
החשש העיקרי של הצדדים הוא שחלון ההזדמנויות שנפתח בזכות משבר הקורונה ייסגר ואחריו יהיה קשה יותר להגיע להסכמות שיאפשרו עסקת חילופי שבויים. עם זאת נראה כי שני הצדדים מבינים גם את החשיבות שבביסוס השקט בין ישראל לרצועה שכן הסלמה צבאית תרחיק שוב את הסיכויים להתקדמות בסוגיה הרגישה.